Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Skicka ut avglömd faktura?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104286
    Jolo
    Deltagare

    Upptäckt att jag på något sätt missat att skicka ut en faktura, mycket gammal, över 2,5 år sedan ordern skickades till kunden,
    kunden har heller inte hört av sig.
    Kunden är en privatkund och jag har läst att man kan skicka ut en faktura från företag till privatperson inom 3 år.
    Undrar om någon vet om detta tidsrum stämmer?
    Är det isåfall från att beställningen lades i butiken eller från att kunden mottog varan.
    Hade 5 veckors leveranstid på denna vara så det kan vara lite avgörande.
    Hur bör man smidigast gå tillväga, bör man bara skicka fakturan direkt till kunden eller kanske kontakta denna via mail först.
    Antar att det inte är så positivt att få en faktura så långt efter en beställning samtidigt som jag bör ha betalt för min vara.

    Hoppas på råd och erfarenheter 😎

    #184071
    OlofB
    Deltagare

    I första hand tror jag lite att det handlar om beloppet. Handlar det om några hundra kronor, så kan man nog hantera det på olika sätt, handlar det om tusentals kronor så skulle jag nog hantera det på ett annat sätt igen.

    Är det en stor beställning skulle jag nog rekommendera att in första hand kontakta kunden via telefon och där förklara att jag kommer att skicka fakturan för varorna och då även skicka ett mail till kund med kopia på beställning. Eventuellt krypa lite till korset och säga att man ger lite rabatt pga att man själv gjort ett fel (kanske till och med gå ner till inköpspris för att visa god vilja).

    Handlar det om någon/några hundralappar så skulle jag nog kontakta kunden via mail med själva kopian på beställningen och skriva att man gjort fel samt att man bjuder på denna omgång då det känns fel att kräva betalningen så långt senare. I samband med detta skulle jag nog ha skickat med en rabattkod eller så för att få dem att handla igen (beroende på vad det är du säljer naturligtvis).

    Oberoende av vad du väljer att göra, så skulle jag ha kontaktat kunden och sagt som det är. Tror du kan vinna tillbaks kunden på olika sätt. Det viktiga är nog att inte på något sätt anklaga kunden för något.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.