Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Hur mycket av aktiekapitalet kan jag använda?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104302
    Gustafmartin
    Deltagare

    Hej!

    Jag har tänkt starta aktiebolag men har några frågor om aktiekapital samt om bifirma som jag hoppas att ni kanske kan hjälpa mig med?

    Jag undrar följande:

    När man startar ett aktiebolag sätter man in 50.000kr i aktiekapital. Dessa pengar har jag sedan läst att man kan använda för inköp av tjänster m.m. Jag undrar dock hur mycket av det jag kan använda?

    Om jag tex köper tjänster för 20000kr som inte kan räknas som tillgång, betyder ju detta att jag har 30000kr kvar. Vi säger sedan att jag inte köper eller säljer något under några års tid. Kan det fortsätta att ligga på 30.000kr då? Eller måste man snart upp i 50.000 igen? Finns det någon nackdel med att ligga under 50.000?

    Jag har även läst att man inte ska hamna under 25.000, då man måste göra en kontrollbalansräkning och skjuta till med pengar om man inte vill två tvångslikvideras, stämmer det? Innebär det då att sålänge jag håller mig över 25.000 så är allt lugnt?

    #184121
    Dan
    Deltagare

    Om du köper saker eller tjänster som kostnadsförs kan du använda ner till 25001 kronor i aktiekapital. Är det tillgångar som bilar, fastigheter, inventarier kan du använda allt (tills avskrivningen blir en kostnad som överstiger 25000)

    Det finns ingen nackdel vad jag vet förutom att det eventuellt kan påverka din kreditrating.

    Det stämmer att kontrollbalansräkning (KBR) ska upprättas, men man behöver ej likvidera bolaget bara för att denna upprättats, worst case är att bolaget drivs med personligt ansvar för skulder för styrelsen. Men för att slippa KBR kan man bara göra ett aktieägartillskott som du säger.

    #184110
    Gustafmartin
    Deltagare

    @Dan 90583 wrote:

    Om du köper saker eller tjänster som kostnadsförs kan du använda ner till 25001 kronor i aktiekapital. Är det tillgångar som bilar, fastigheter, inventarier kan du använda allt (tills avskrivningen blir en kostnad som överstiger 25000)

    Det finns ingen nackdel vad jag vet förutom att det eventuellt kan påverka din kreditrating.

    Det stämmer att kontrollbalansräkning (KBR) ska upprättas, men man behöver ej likvidera bolaget bara för att denna upprättats, worst case är att bolaget drivs med personligt ansvar för skulder för styrelsen. Men för att slippa KBR kan man bara göra ett aktieägartillskott som du säger.

    Kanonsvar! Tack för hjälpen

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.