Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Klarna checkout + följesedel

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104443
    Dent
    Deltagare

    Måste följesedel skickas med en beställning? Om vi använder oss av Klarnas checkout så skickar klarna fakturan, räcker inte det som följesedel? Vad säger lagen? Hur gör ni?

    #184473
    NextGear
    Deltagare

    Hej!

    Det korta svaret är att du helt enkelt inte behöver skicka med någon följesedel alls. Följesedelns primära funktion är egentligen att mottagaren kan stämma av vad som är utlovat (och fakturerat) från dig och vad denne har mottagit. Med andra ord om allt det som skulle varit med i försändelsen har kommit fram. Övervägt att maila den?

    Följesedeln kan givetvis ge mycket annan information också, ovan har jag antagit att du skickar någonting direkt till slutkund med exempelvis DHL/Posten. Andra saker gäller givetvis om vi pratar gods som omfattas av särskilda transportbestämmelser, om du kör egna transporter osv.

    #184474
    Dent
    Deltagare

    @NextGear 91069 wrote:

    Hej!

    Det korta svaret är att du helt enkelt inte behöver skicka med någon följesedel alls. Följesedelns primära funktion är egentligen att mottagaren kan stämma av vad som är utlovat (och fakturerat) från dig och vad denne har mottagit. Med andra ord om allt det som skulle varit med i försändelsen har kommit fram. Övervägt att maila den?

    Följesedeln kan givetvis ge mycket annan information också, ovan har jag antagit att du skickar någonting direkt till slutkund med exempelvis DHL/Posten. Andra saker gäller givetvis om vi pratar gods som omfattas av särskilda transportbestämmelser, om du kör egna transporter osv.

    Tack för svaret!

    #184475
    Ekraft
    Deltagare

    Som kund upplever man det vanligen som något mycket positivt att det finns en följesedel av något slag med i försändelsen med uppgifter om vad som ligger i paketet, vem som skickat det, vem som beställt det, eventuell ordermärkning, kontaktuppgifter, returinfo, om det är betalt och annan information som kan vara bra för just den specifika produkten.

    Jag skulle vilja dra det så långt som att jag själv nog skulle tycka att det var rätt oförskämt av ett företag att inte skicka med en följesedel om jag beställt något. I gott och väl 9 fall av 10 behöver jag troligen inte den där följesedeln, men när den väl behövs, så är den mycket bra att ha till hands.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.