Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Hantera kontanter

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104515
    Arne_1921
    Deltagare

    JAg kommer tillåta upphämtning och betalning med kontantfaktura på mitt AB. Räknar med att detta kommer stå för en liten del och de som vill betala med kontanter får gör det så länge jag hamnar under nivån som anses som ok (minns inte exakt men över 100k…). Baktanken med detta är att för några försäljningar slippa alla jäkla avgifter som blir med swish, klarna osv osv

    Gissar ju dock att man som företag får betala för insättning av kontanter så det kanske landar på samma procentuella bortfall iaf… ?

    Frågan är alltså om man får göra följande “fuling” Låna pengar från sig själv till ABt och sedan betala tillbaka lånet med kontant pengar? Kanske blir lite svårt med spårbarheten dock..

    #184696
    Ekraft
    Deltagare

    Ja, du kan t.ex. betala saker till företaget med ditt kort och företaget betalar dig med kontanter mot kvitto.

    #184706
    Stefan72
    Deltagare

    Fast pengar i fysisk form är inget roligt iallafall. Jag tar in en del pengar och även om man trollar och skriver över kors och tvärs så växer högarna och ska in på banken iallafall till slut och det blir samma visa där då de flesta banker ifrågasätter och ska man ha in det direkt på företagskontot så är det ju dagskasseinsättning det handlar om och då kostar det plus att man tex hemma här ska ha avtal med loomis. 1000-1200kr i månaden eller vad det nu var. Och nej, jag har inte nå avtal, jag trollar vidare med småinsättningar. Själv har jag inte långt till banken så det spelar ingen roll.

    #184714
    Jonkejober
    Deltagare

    @Stefan72 91367 wrote:

    Fast pengar i fysisk form är inget roligt iallafall. Jag tar in en del pengar och även om man trollar och skriver över kors och tvärs så växer högarna och ska in på banken iallafall till slut och det blir samma visa där då de flesta banker ifrågasätter och ska man ha in det direkt på företagskontot så är det ju dagskasseinsättning det handlar om och då kostar det plus att man tex hemma här ska ha avtal med loomis. 1000-1200kr i månaden eller vad det nu var. Och nej, jag har inte nå avtal, jag trollar vidare med småinsättningar. Själv har jag inte långt till banken så det spelar ingen roll.

    Vet inte vad det är för avtal du tittar på? Jag har drivit butik i över 10år och betalade aldrig mer än 68kr/gång och fick då lämna in upp till 60k i kontanter via Loomis boxar. Finns även billigare om man inte behöver lämna så mkt.

    Sen kan jag väl tycka att man idag ska försöka hålla sig ifrån kontanter helt om det går då det är mkt merjobb med växel och att deponera.

    Skickat från min Lenovo P2a42 via Tapatalk

    #184715
    Stefan72
    Deltagare

    Har inte tittat på nå avtal alls utan det var vad de nämnde lite grovt om jag ville sätta in pengar. Bara dagskasseinsättningen på handelsbanken är ju över hundralappen varje gång. Sen hanteringen av pengar på det. Men jag har som sagt inte tittat på nåt exakt.

    #184728
    nmn
    Deltagare

    Det beror ju helt på hur mycket kontanter det rör sig om, jag brukar handla upp våra privat då det blir för mycket för att ha som växelkassa. För över samma summa från privat till företagskontot som jag tar ur kassan och märker betalningen med insättning handkassa. Revisorn har aldrig klagat på det.

    Men idag betalar ju folk hellre med Swish än kontanter när de hämtar så problemet är inte så stort länge, var värre förr när man kunde få 20000:- i handen ibland och så mycket mat köper jag inte!

    #184749
    FredrikGust
    Deltagare

    Om man hanterar kontanter är det smidigt med Loomis. Man sätter in pengarna själv i påse i någon av deras serviceboxar. Det kostar någon hundralapp per månad och du avtalar om hur många gånger du vill sätta in pengar per månad och hur mycket varje gång. Det luriga är att hantera mynt. Har man fysisk butik går det nästan alltid ut mer mynt än vad som kommer tillbaka, så här får man ofta hitta andra lösningar än den Loomis erbjuder med sin cashshop som snabbt börjar kosta ganska mycket. Här växlar vi mellan butikerna då vissa har överskott på mynt.

    Så länge det är upphämtning av order är det ju ok för Skatteverket, men om man börjar sälja mot kontant/kortbetalning krävs ett godkänt kassaregister.

    #184765
    Arne_1921
    Deltagare

    Vill bara inte utesluta dom som råkar ha kontanter blir det massa kontanter får ta ställning till mecket då men x antal tusingar i månaden kan man ju hantera som nämns genom att använda dom privat och sätta över till företagskontot

    Men då kan man väll likväl gå till banken med 10k och sätta in på sitt privata konto för att sedan föra över till företagskontot för att slippa avgifter??

    #184766
    Arne_1921
    Deltagare

    Så länge det är upphämtning av order är det ju ok för Skatteverket, men om man börjar sälja mot kontant/kortbetalning krävs ett godkänt kassaregister.

    inte om det understiger x basbelopp vilket det garanterat kommer göra

    #184777
    Stefan72
    Deltagare

    @Arne_1921 91442 wrote:

    Vill bara inte utesluta dom som råkar ha kontanter blir det massa kontanter får ta ställning till mecket då men x antal tusingar i månaden kan man ju hantera som nämns genom att använda dom privat och sätta över till företagskontot

    Men då kan man väll likväl gå till banken med 10k och sätta in på sitt privata konto för att sedan föra över till företagskontot för att slippa avgifter??

    problemet är ju att bankerna skärper mer och mer alla insättningar så du ska kunna visa vad pengarna kommer ifrån och vill du slippa avgifterna så kan du ju inte gärna säga att det är dagskasseinsättning från firman heller……..

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.