Det blir lite av en diskussion för hur långt ett snöre är. Om du är en Pressbyråkiosk eller liknande som säljer produkter med extremt hög marginal så är läget precis allt. Att betala 10% av omsättningen i hyra är nog inte helt orimligt där. Jag gissar, utan att veta, att t.ex. Pressbyrån på Stockholms central betalar betydligt mer än 10% av deras omsättning i lokalhyra.
Ett renodlat ehandelsföretag har däremot ingen större nytta av bra exponeringsläge eller särskilt flashiga lokaler. Få ehandlare klarar mer än 3-5% av omsättningen i lokalkostnader. Omsätter man en miljon har man knappast råd med högre lokalkostnader än 3-4000kr/månad.
För din del skall du ju ha butik, och även om få kanske spontanköper cigarrer så bör ju butiken ligga så pass bra till att folk inte väljer andra ställen att handla på, med ett bättre läge att nå för dem. I din kalkyl för butiken för du lägga in vad detta bättre läge kostar för att se om butiksdelen har förutsättningar att bli lönsam. När man väl har kritat på kontraktet är det dyrt att ångra sig, och en flytt blir ofta väldigt dyr även om man gör den i samband med att ett kontrakt löper ut.