Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Eget uttag i HB

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104677
    saunadofter
    Deltagare

    Hej alla e-handlare!

    Här kommer frågor från en nybörjare…

    Jag och en vän la just om vår lilla Hobbyverksamhet till Handelsbolag eftersom det började generera vinst. I samband med starten satte vi in ett belopp av våra privata pengar till företagets bankkonto som startkapital. Hur ska jag bokföra det? Är det ett lån till företaget?

    Nu ett par månader senare inser vi att vi inte kommer behöva dessa pengar i företaget, försäljningen täcker både omkostnaderna och vidare satsningar. Vad jag förstår så kan jag göra ett “eget uttag”(eller vad det kallas?) där jag inte behöver betala skatt. Alltså bara föra tillbaka våra pengar eftersom det inte är någon vinst. Stämmer det och i så fall, hur bokför jag detta? Återbetalning av lån?

    Vi är inte “anställda” utan kör detta på fritiden som en lärorik grej. Vi tänkte inte krångla till det med löner, arbetsgivaravgifter o.s.v. Målet är väl att företaget skall växa av sig själv, där vi i första hand satsar vinsten i företaget. Men säg att vi skulle vilja ta ut pengar ur företaget någon gång i framtiden, går det att göra något liknande då? Göra ett eget uttag, fast förstår att vi antagligen måste skatta på det då eftersom det är företagets vinst?

    Tack för er hjälp!

    Mvh/Patrik på Hernö Bastu Handelsbolag https://www.saunadofter.se

    #185248
    Stefan72
    Deltagare

    Ingen aning men har du inte bokfört insättningen alls än då?

    #185301
    saunadofter
    Deltagare

    @Stefan72 92192 wrote:

    Ingen aning men har du inte bokfört insättningen alls än då?

    Nä, bara de övriga inkomsterna och utgifterna. Företaget är bara en månad gammal och det är mycket att sätta sig in i :)

    #185303
    Stefan72
    Deltagare

    Förvisso men redan där så är det ju ett brott i bokföringslagen om man ska vara petnoga.
    Har du bestämt dig för att ta ut samma belopp så spelar det ju ingen roll hur du bokför dem. Egen insättning och eget uttag så du får med det bara och får en verifikation för uttagen.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.