Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Kan man stämma bedragare för att få tillbaka pengar?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104701
    jp2
    Deltagare

    För 1,5 år sedan så handlade en kund av mig i tre omgångar i olika namn. Det var cirka 1000 kr varje gång. Han använde sina grannars namn. För den som undrar så bor han på Balladgatan i Örebro ifall någon annan råkat ut för honom.

    Eftersom jag inte skickade det som rekommenderat utan som varubrev så fick jag inga pengar av Payson / Klarna. Jag vet det skulle gå till rättegång men det tog sin tid och när jag frågade senast så hade polisen som hade hand om det bytt position så jag fick inget svar. Men några pengar lär jag väl inte få den vägen.

    Är det någon poäng att stämma honom? Hur gör man då? Får man ens några pengar iom att personen inte har några, eller innebär det bara kostnader för mig? Behöver man anlita en advokat?

    Personen försökte bedra mig igen för ett halvår sedan faktiskt. Det var samma typ av varor han köpte. Ringde dock upp den han ID-kapat och hörde mig för och han hade inte beställt. Tyvärr är det ju upp till han som blev ID-kapad att anmäla så det fanns inget mer jag kunde göra.

    #185338
    gvh
    Deltagare

    Kortsvaret i detta fall är: Nej
    Bedrägeri är ett svårutrett brott som polisen ska utreda, för litet belopp så det kommer ej att ske.
    Du kan stämma för att få ut din fordran för varuleveranser, men eftersom du skickat med varubrev kan du ej bevisa att leverans skett och till vem? Dessutom så litet belopp så det skulle inte löna sig även med god bevissituation eftersom du får stå för dina kostnader och motpartern har vanligtvis ändå inga pengar att betala med…

    #185339
    Stefan72
    Deltagare

    Det är ju det här de utnyttjar hela tiden. Små belopp på många många tillfällen och det krävs mycket utredning för att sammankoppla många och få till ett åtal i grupp så det blir oftast ingenting för den enskilde.
    Skulle det vara straffläger i sibirien även för småbrott så skulle det troligen inte vara så mycket sånt här….

    #185371
    jp2
    Deltagare

    @gvh 92257 wrote:

    Kortsvaret i detta fall är: Nej
    Bedrägeri är ett svårutrett brott som polisen ska utreda, för litet belopp så det kommer ej att ske.
    Du kan stämma för att få ut din fordran för varuleveranser, men eftersom du skickat med varubrev kan du ej bevisa att leverans skett och till vem? Dessutom så litet belopp så det skulle inte löna sig även med god bevissituation eftersom du får stå för dina kostnader och motpartern har vanligtvis ändå inga pengar att betala med…

    Okej tack det var det jag misstänkte.

    Synd att man är rättslös om man blir lurad.

    Med varubrev har man ju faktiskt bevis på att man skickat varan och till vem. Det enda man inte har är bevis på vem som hämtat ut det. Men det räcker kanske inte.
    Juridiskt sett borde det vara att lurad som lurad. Om jag frågar dig om jag kan låna din mobil och sen springer iväg med den kan jag ju inte säga “du har inga bevis”. Klart man har bevis. I detta fallet har man IP nummer osv.
    Men men.

    Det som är dumt är väl att payson ger tillbaka pengar till den som blivit ID-kapad. Payson tar de pengarna av mig. Den som begått brottet får däremot behålla varan och blir inte skadeståndsskyldig till någon?

    #189463
    Ecran Gluflo
    Deltagare

    om transaktionen initierades av kortinnehavaren kommer banken inte att kunna göra någonting. Om bedragarna fick information om kortdata (nummer, PIN-kod, CVV-kod, transaktionsbekräftelsekod) är chansen att returnera stulna pengar genom att annullera transaktionen genom att kontakta banken noll.

    #189472
    Ecran Gluflo
    Deltagare

    Du kan få pengar om åklagaren får tag i bedragaren och startar ett mål angående detta. Annars kommer det kosta dig mer än vad du kommer tjäna eller få tillbaka av målet. Om du ändå är intresserad av hur det gå tillväga så har jag en sida där du kan få all hjälp. Hemsidan heter https://www.vasaadvokat.se/stamningsansokan-sa-har-gor-du-komplett-guide/. Har fått hjälp här angående mitt mål då det var bedrägeri med men på betydligt större summor. Blev lurad på en vara som kostade mig 150.000kr men har fått tillbaka alla pengar idag tack vare hjälpen jag fick.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.