Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer?
Bli medlem nu eller Logga in:

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Ekonomi & Företagande

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2018-06-06, 13:55
jp2 jp2 är inte uppkopplad
Nyfödd
japanspelshop.se
Japanspel

Reg.datum: jan 2013
jp2 is on a distinguished road
Standard Kan man stämma bedragare för att få tillbaka pengar?

För 1,5 år sedan så handlade en kund av mig i tre omgångar i olika namn. Det var cirka 1000 kr varje gång. Han använde sina grannars namn. För den som undrar så bor han på Balladgatan i Örebro ifall någon annan råkat ut för honom.

Eftersom jag inte skickade det som rekommenderat utan som varubrev så fick jag inga pengar av Payson / Klarna. Jag vet det skulle gå till rättegång men det tog sin tid och när jag frågade senast så hade polisen som hade hand om det bytt position så jag fick inget svar. Men några pengar lär jag väl inte få den vägen.

Är det någon poäng att stämma honom? Hur gör man då? Får man ens några pengar iom att personen inte har några, eller innebär det bara kostnader för mig? Behöver man anlita en advokat?

Personen försökte bedra mig igen för ett halvår sedan faktiskt. Det var samma typ av varor han köpte. Ringde dock upp den han ID-kapat och hörde mig för och han hade inte beställt. Tyvärr är det ju upp till han som blev ID-kapad att anmäla så det fanns inget mer jag kunde göra.
Svara med citat
Annons

#2 (permalink)  
Gammal 2018-06-06, 14:45
gvh gvh är inte uppkopplad
Nyfödd
www.gronateimporten.se
Gröna Teimporten AB

Reg.datum: jan 2018
gvh is on a distinguished road
Standard

Kortsvaret i detta fall är: Nej
Bedrägeri är ett svårutrett brott som polisen ska utreda, för litet belopp så det kommer ej att ske.
Du kan stämma för att få ut din fordran för varuleveranser, men eftersom du skickat med varubrev kan du ej bevisa att leverans skett och till vem? Dessutom så litet belopp så det skulle inte löna sig även med god bevissituation eftersom du får stå för dina kostnader och motpartern har vanligtvis ändå inga pengar att betala med...
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2018-06-07, 07:38
Senior Medlem
www.reservdelsshopen.se
VX Engineering

Reg.datum: jan 2015
Stefan72 is on a distinguished road
Standard

Det är ju det här de utnyttjar hela tiden. Små belopp på många många tillfällen och det krävs mycket utredning för att sammankoppla många och få till ett åtal i grupp så det blir oftast ingenting för den enskilde.
Skulle det vara straffläger i sibirien även för småbrott så skulle det troligen inte vara så mycket sånt här....
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2018-06-18, 17:43
jp2 jp2 är inte uppkopplad
Nyfödd
japanspelshop.se
Japanspel

Reg.datum: jan 2013
jp2 is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gvh Visa inlägg
Kortsvaret i detta fall är: Nej
Bedrägeri är ett svårutrett brott som polisen ska utreda, för litet belopp så det kommer ej att ske.
Du kan stämma för att få ut din fordran för varuleveranser, men eftersom du skickat med varubrev kan du ej bevisa att leverans skett och till vem? Dessutom så litet belopp så det skulle inte löna sig även med god bevissituation eftersom du får stå för dina kostnader och motpartern har vanligtvis ändå inga pengar att betala med...
Okej tack det var det jag misstänkte.

Synd att man är rättslös om man blir lurad.

Med varubrev har man ju faktiskt bevis på att man skickat varan och till vem. Det enda man inte har är bevis på vem som hämtat ut det. Men det räcker kanske inte.
Juridiskt sett borde det vara att lurad som lurad. Om jag frågar dig om jag kan låna din mobil och sen springer iväg med den kan jag ju inte säga "du har inga bevis". Klart man har bevis. I detta fallet har man IP nummer osv.
Men men.

Det som är dumt är väl att payson ger tillbaka pengar till den som blivit ID-kapad. Payson tar de pengarna av mig. Den som begått brottet får däremot behålla varan och blir inte skadeståndsskyldig till någon?

Senast redigerad av jp2 den 2018-06-18 klockan 17:46.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är