Plus Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Affärssystem

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94745
    nygryning
    Deltagare

    Hej, vad använder ni för affärssystem förutom själva e-handelslösningen?

    Idag använder vi Visma SPCS Adm men det börjar bli ineffektivt. Först ska vi lägga in lagersaldo mm i SPCS, sedan ska lagersaldo in i webbutikerna (vi har 3). I webbutiken blir det ett ordernr, i SPCS ett annat. Om vi tar ut en produkt måste vi manuellt ändra lagersaldot i webbutiken. Eftersom vi även säljer genom telefon och postorder måste vi vid sådan försäljning också ändra lagersaldona i webbutikerna. Dessutom är det svindyrt med nätverkskoppling i SPCS vilket gör att vi som jobbar inte kan vara inne i programmet och arbeta samtidigt.

    Webbutiken vi använder idag, Textalk, har ingen funktion för att överföra lagersaldo från SPCS, bara ordrar.

    Så, hur gör ni? Hur har ni effektiviserat er e-handel och med hjälp av vilka affärssystem?

    Ser fram emot lite inspiration.

    #113071
    Joker
    Deltagare

    Även jag är intresserad av erfarenheter inom området.

    #113073
    Parvelito
    Deltagare

    Jag använder SPCS Administration och Excel för att göra importfiler till Textalk och uppdatera lagersaldot den vägen. Att jag valde SPCS har nog mest att göra med att jag kan det sedan tidigare, och det är så pass spritt så att jag kan få hjälp med det om det skulle behövas. Jag är övertygad om att de flesta system i liknande prisklasser klarar av det här.

    Nästan oavsett vilken nivå på systemen man har, från lilla SPCS till större Navision eller rent av SAP R3 så är det här med total integration och enklast möjliga hantering något som ingen tänkt på från början, utan man får anpassa eller bygga små egna snurror som processar data och lägger det tillrätta. Om det hela dessutom skall vara förenligt med svensk bokföringslag så brukar man få lov att göra vissa eftergifter.

    #113078
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Vi har lagersystemet inbyggt i butiken och använder Swedbanks ebokföring så jag har inget behov av ett affärssystem. Det fungerar kanonbra för min del

    #113889
    jornik
    Deltagare

    Hej!

    Jag har byggt en modern ajaxwebshop med onlineintegration mot spcs åt en kund. Lite knep och knåp för att få ihop det, men numera en riktigt bra multichannellösning. Vi har använt spcs integration och sedan limmat på integrationspunkter så att webshoppen får tillgång till funktionerna i spcs. Webshoppen går på en VPS (Virtual Private Server) på ett webbhotell och hemma hos kunden står en integrationsserver som har kontakt med spcs.

    Webshoppen och spcs är 99% av tiden online, dvs all försäljning och lagersaldon går online mot spcs vid köpögonblicket. Enda nedtiden är då spcs skall backuppas, ca 10 min / dag. (Då kan man fortfarande lägga ordrar, men då inte få dem automatiskt in i spcs.)

    En demo av webshoppen finns här: (ej kundens version)
    Openthings webshop

    Mer allmän info: Openthings Webshop, online-integrerad med SPCS

    mvh Jörgen

    #114026
    Seke
    Deltagare

    Vi använder Specter och Mamut tillsammans med Textalk. Kopplingen mellan Textalk och Specter fungerar bra.

    Artikeldata styrs från Textalk. Nya artiklar läggs in i Textalk och skapas då automatiskt i Specter. När vi ändrar ett pris, namn eller artikelnummer i Textalk så slår det igenom i Specter också.

    Webbordrar som kommer in i Textalk överförs automatiskt till Specter.

    Lagersaldot styrs med Specter som master. När lagersaldot ändras genom inleverans i Specter eller försäljning utanför webbutiken som vi fakturerar i Specter så ändras saldot automatiskt i Textalk också, liksom vid manuella lagerjusteringar vi gör i Specter t ex vid inventering eller felplock.

    Allt detta sker i realtid.

    Det finns också en koppling mellan Textalk och Mamut som vi har testat, men den är inte i närheten funktionalitetsmässigt.

    Däremot så använder vi fortfarande Mamut för redovisningen eftersom Specter inte riktigt har nått samma nivå på de traditionella bitarna ännu. Vi har huvudsakligen Specter för att hålla reda på artikelregistret och lagersaldona eftersom vi också har försäljning som inte går genom Textalk.

    #114030
    Richie72
    Deltagare

    @Seke 9735 wrote:

    Vi använder Specter och Mamut tillsammans med Textalk. Kopplingen mellan Textalk och Specter fungerar bra.

    Var det svårt att implementera? Hur var det att lära sig hur systemet fungerar? Vad betalar du i månaden för alla program, har du någon koll?

    Jag funderar på att uppgradera till något affärssystem 1 januari så det börjar väl bli dags att kolla.

    Parvelito hade du svårt att implementera SPCS? Verkar som man måste göra lite manuellt hela tiden med excel men det kanske inte är så svårt. Vad kostar din lösning per månad?

    Hur hanterar era system olika valutor?

    #114031
    Parvelito
    Deltagare

    Jag har inte integrerat webshopen med SPCS med någon automatik, utan uppdaterar lagersaldo och sortiment via ett kalkylprogram. Tar 5-6min/dag att meka till det och kostar gratis.

    Webshopen står för en bra bit under hälften av min omsättning (men både omsättning och webshopens andel ökar stadigt) och därför har jag inte lagt så mycket möda på att integrera just webshopen med SPCS. Det blir säkert mer intressant när webshopen i alla fall står för mer än 50% av omsättningen.

    Valutor hanterar jag inte i SPCS, utan manuell omräkning till och från svenska kronor är det som gäller, och så bokför jag allt i SEK.

    #114105
    Seke
    Deltagare

    Richie72: Vi har inte tagit fram kopplingen själva – det är utvecklare hos Textalk och Specter som gjort det. Däremot var vi ganska engagerade i uppstarten som något av en pilotkund, och det blev en rätt omfattande mailväxling mellan tre parter under tiden kopplingen trimmades in. Så det tog ju tid men samtidigt lärde vi oss den som användare och kunde också påverka funktionaliteten. Nu är den helt transparent, dvs den märks inte alls vilket är idealiskt.

    Textalk Plus kostar ca 500 kr/mån. Specter är modulärt och man väljer vilka komponenter man vill ha och betalar för dem, per användare. Vi betalar ungefär 700 kr/mån för en användare. Sedan kostar kopplingen ca 200 kr/mån. Mamut är inte heller gratis.

    Både Mamut och Specter hanterar valutor, t ex kan man ha leverantörspriser och kundfakturor i olika valutor. Bokföringen är dock i SEK.

    #114107
    Richie72
    Deltagare

    Tack för svar. Blir nog att detaljstudera specter och mamut framåt vintern.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.