Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Moms, hjälp!

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104750
    AndreaBD
    Deltagare

    Sedan de har ändrat på saker och ting 2015 kan jag inte göra min momsdeklaration rakt av i bokföringsprogrammet (Unibas, och jag har inte lyckats anpassa detta). Jag måste då ändra lite, men jag har varit lite osäker hela tiden. Det har dock hittills alltid blivit “rimligt”.

    Det här kvartalet som jag ska redovisa nu har vi köpt in mer än vad vi har sålt (i webshop). Min man säger att vi ska få pengar tillbaka då, men jag får inte till det att det blir så. Vet någon vad jag gör för fel? Jag kan förklara närmare också.

    Men enkelt sagt: Om vi har sålt för 60.000 och handlat för 65.000 så borde vi få tillbaka något? Men om jag fyller in i blanketten som det borde vara får jag fram att vi måste betala runt 14.000.

    #185486
    Ekraft
    Deltagare

    Vad har du tagit in av dina kunder i form av moms?
    Vad har du betalat till dina leverantörer i form av moms?
    Mellanskillnaden är vad du skall betala, eller få tillbaka.

    #185487
    AndreaBD
    Deltagare

    Så om man inte har betalat moms för att man har handlat in varor momsfritt ifrån eu-land eller land utanför eu så påverkar det inte alls att man har spenderat en massa pengar på inköp?

    #185488
    Ekraft
    Deltagare

    Nej, har man inte betalat moms, så får man heller inte tillbaka något. Hur skulle det se ut?

    #185489
    Stefan72
    Deltagare

    värt att poängtera i sammanhanget om du har oordning i bokföringen är väl att köper du momsfritt från euland så ska du ju dessutom redovisa det i den periodiska sammanställningen.

    #185490
    AndreaBD
    Deltagare

    @Stefan72 92478 wrote:

    värt att poängtera i sammanhanget om du har oordning i bokföringen är väl att köper du momsfritt från euland så ska du ju dessutom redovisa det i den periodiska sammanställningen.

    Det hade jag inte ens hört talas om. Men jag kollade – det gäller uppenbarligen bara när man säljer saker till företag i eu-utlandet. Inte när man köper in från europeiska företag.

    #185491
    AndreaBD
    Deltagare

    @Ekraft 92477 wrote:

    Nej, har man inte betalat moms, så får man heller inte tillbaka något. Hur skulle det se ut?

    Tack, det är självklart egentligen. Min man förvirrade mig. Han blandade ihop det med deklarationen då man betalar skatt sin inkomst. Då är det ju omsättning minus kostnader rakt av.

    #185494
    Stefan72
    Deltagare

    @AndreaBD 92480 wrote:

    Det hade jag inte ens hört talas om. Men jag kollade – det gäller uppenbarligen bara när man säljer saker till företag i eu-utlandet. Inte när man köper in från europeiska företag.

    jo det är sant. skrev snabbare än jag tänkte men det skiljs ju ändå åt i momsdeklarationen. Du har ju omvänd moms på importerade varor från EU och det ska ju deklareras.

    #185595
    berijan
    Deltagare

    Här finns lite tips.

    Bokföra inköp av varor från annat EU-land
    http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/inkop-varor-eu.aspx

    Bokföra inköp av tjänster från annat EU-land
    http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/inkop-tjanster-eu.aspx

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.