Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Redovisa kreditkortsräkningar

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104769
    AnnaPe
    Deltagare

    Kanske inte precis har med e-handel att göra, men det ingår ju i alla fall i företagandet. Admin får ta bort om det är helt ovidkommande

    Finns det något enkelt sätt att redovisa kreditkortsräkningen på? Det är ju ett himla jobb att kontera varje kvitto (det kommer man väl dock inte ifrån) och sedan försöka slå ihop summorna för varje konto. Blir ALLTID fel i slutsumman och man får räkna om och räkna om och räkna om.

    Jag skulle vilja ha något litet program där man bara matar in konto och belopp som sedan räknas ihop automatiskt.
    Finns det?

    #185569
    Stefan72
    Deltagare

    Jag har gjort så att jag redovisar varje köp på kortet som en “faktura” som jag lägger in som vanligt. Den samlade kortfakturan lägger jag också in men bara som öresavrundning.
    Sen på förfallodatumet (autogiro) så bockar jag bara av allting som en helt vanlig typ bankgiroutbetalning.

    #185603
    berijan
    Deltagare

    Jag kör med faktureringsmetoden och bokför varje kvitto på samma sätt som om jag hade handlat med kontanta pengar (ja det finns fortfarande sådana) men istället för att bokföra kredit på Kassa så sätter jag det på kreditkortsskulder (kortfristiga skulder).

    Tex Köp av varor 100 kr inkl moms, bokförs på inköpsdatum:
    D 4011: 80 kr, Varuinköp
    D 2641: 20 kr, Ingående moms
    K 2896: 100 kr, Kreditkortsskuld.
    I och med detta är ju det egentliga varuinköpet färdigbokfört.

    Sen kommer faktura kommer från kreditkortsbolaget:
    Kollar naturligtvis att den är korrekt.
    D 2896: FAKTURABELOPP kr, Kreditkortsskuld.
    D 2440: FAKTURABELOPP kr, Leverantörsskuldskuld.
    Detta är som alla andra leverantörsfakturor.

    När jag sen betalar fakturan från kreditkortsbolaget:
    D 2440: FAKTURABELOPP kr, Leverantörsskuldskuld.
    D 1930: FAKTURABELOPP kr, Bank.

    På så sätt har jag koll på utestående belopp som jag handlat på kredit då det är saldot på konto 2896.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.