Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Problem med att nollställa Moms

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104782
    Joseif
    Deltagare

    I Februari så gjorde jag min första momsdeklaration och betalade mina momskulder till Skatteverket. Jag gjorde ett Eget Uttag på 20 000(då jag i samma veva behövde levnadspengar) och betalade sedan 10 000 av dem pengarna in Skatteverkets konto ifrån mitt privatkonto. Vilket jag nu förstått är helt fel. Pga. detta så har inte momskontot 2610 nollställts.

    Jag antar att man kan lägga in en ytterligare verifikation: “Egen Insättning till konto 2610”? Dessvärre är problemet mer komplext: Momsen är på 10 554 kr.

    Sedan en tidigare händelse ifrån det föregående räkenskapsåret så fanns de resterande 554 kr redan där på Skattekontot. Det var en del av ett Eget Uttag jag gjorde på 1000 kr som sedan blev insatt på Skattekontot, som en liten buffert för preliminärskatt.

    Så momsen är ju betalad till Skatteverket men jag har ju bokfört det helt åt skogen. Vad bör man göra i en sådan här situation?

    #185614
    Stefan72
    Deltagare

    Bokför som vanligt? Jag vet inte vad du menar med att momsen inte nollställts? Skattekontot är ett stort hål bara där allt registreras och i vilken ordning och vilka pengar man sätter in har ingen betydelse. Det ska finnas pengar där när det dras bara.
    Ditt uttag blir eget uttag och din insättning egen insättning . Sen att du satte in det direkt på skattekontot är ju en annan sak och det handlar ju bara om att kontera det rätt. Momsen har ingenting med detta att göra.

    #185619
    Joseif
    Deltagare

    Då är jag inne på helt fel spår verkar det som… Antingen misstolkar jag balansrapporten eller så har jag gjort ett annat fel än vad jag innan trott.

    Jag deklarerar moms en gång per år och gjorde detta för första gången i Februari. Nu är det en ny momsperiod men jag ser att enligt min balansrapport för nuvarande räkenskapsår(2018) så har jag “Ingående balans: 10 554” och även “Utgående balans: 10 554” på 2610 kontot. Bör inte detta ligga på noll då jag betalade dem 10 554 kronorna i Februari och ej haft någon ytterliggare momsförsäljning under denna momsperioden?

    Det ser alltså ut såhär:

    2017, Konto 2610
    Ingående balans: 0
    Försäljning: 3204
    Försäljning: 1052
    Försäljning: 6298
    Resultat: 10 554

    Utgående balans: 10 554

    2018, Konto 2610
    Ingående balans: 10 554
    Resultat: 0

    Utgående balans: 10 554

    Stämmer detta verkligen?

    #185621
    Stefan72
    Deltagare

    ok, då är jag med på hur du menar. Lite iallafall och jag är långt ifrån nån bokföringsexpert. Nolla det på det viset du menar är nåt man gör manuellt i samband med bokslutet tror jag. Vet att hon som gör mina papper är in och konterar om lite grann på moms och skatt i samband med deklarationen och det är inget som görs automatiskt. Hur det fungerar rent praktiskt har jag som sagt ingen aning om.

    #185625
    Joseif
    Deltagare

    Ja du har säkerligen rätt i att man bör göra detta manuellt på något vis. Frågan är bara hur. Vilket klurigt problem jag har fastnat med…

    #185626
    Jolo
    Deltagare

    Hej,

    Kanske inte direkt svar på ditt specifika problem men kan verkligen tipsa om att kolla upp Speedledger !
    Det är ett bokföringsprogram som kopplas direkt mot ditt bankkonto vilket gör bokföringen otroligt enkel.
    De har en fantastisk kundservice, de svarar på alla frågor gällande allt som gäller din bokföring, här finns inga begränsningar.
    De har en chatt som de oftas svarar på inom ett par minuter, känns som de har öppet dygnet runt :) och de är mycket trevliga att ha att göra med.

    Vill bara tipsa om detta program då jag tidigare bokförde i ett “vanligt” bokföringsprogram vilket jag aldrig kommer gå tillbaka till 😮

    #185646
    berijan
    Deltagare

    Dina skatter, t ex moms, i enskild firma är dina privata skatter och då kan det vara lämpligt att bokföra momsredovisningen mot eget kapital.

    När du gör momsrapporten så kan du boka bort de aktuella saldona på på momskontona:
    2610 Utgående moms på försäljning.
    2640 Ingående moms på inköp.

    Säg t ex att du har saldona (vid datum för rapporten)
    2610 K 20000
    2640 D 15000

    Då kan du i samband med momsrapporten bokföra.
    2610 D 20000
    2640 K 15000
    2012 K 5000.

    2012 Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto) är eget kapital och vill du inte använda det så kan du bokföra det på 2010 Eget Kapital istället men jag tycker det är bra att hålla koll på 2012 kontot.
    När du gjort det så har balansen på momskontona justeras och saldona innehåller nu bara transaktioner som är gjorda efter momsrapporten.

    På detta sätt har du fixat saldona och ser på 2012 vad du har i skulder eller tillgodo angående skatter. Om du betalar in skatter t ex från firmans bankkonto så kan du bokföra det
    1939 K summa
    2012 D summa (blir som ett eget uttag)

    Sen brukar jag som första transaktion på nya året “nolla” alla Eget Kapital kontona 2011-2019 mot 2010 så de är nollade igen.

    #185662
    Joseif
    Deltagare

    Tack för tipsen, berijan och Jolo! I detta fallet, då det upptäcktes flera månader i efterhand så fick jag till slut tipset på http://www.foretagande.se att lägga in en Egen Insättning till Momskontot med titel; “Rättning av moms”:
    2018 K 10554
    2610 D 10554

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.