Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Balansera IB

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104813
    Tompa
    Medlem

    Hej
    Jag har haft en enskild firma som varit utan verksamhet några år. Firman har ett underskott, dvs samlad förlust från när det var verksamt. Varje år jar jag deklarerat firman på NE blanketten med noll i omsättning och bara rullat underskottet framåt oförändrat.

    Nu har jag börjat använda firman igen. Jag har skaffat ett digitalt onlinebokföringsprogram och bokfört löpande. Men tänkte nu styra upp så IB blir korrekt. Jag tänkte då sätta upp tidigare års underskott som IB på eget kapital konton 2010. Men för att göra detta måste det balanserad mot något. Men det finns inget att balansera mot. Vid årsstarten fanns inga tillgångar, bara detta underskott. Allt annat är noll på IB. Hur lägger jag in det så det blir korrekt?

    Tacksam för råd

    #185691
    Stefan72
    Deltagare

    Måste du göra det då? Är det inte bara en grej i deklarationen? Börja om från början i bokföringen och när året är slut så använder du bara underskottet i det som blir på det nya? Har du bara deklarerat underskott en gång så ligger det ju där och behöver inte bokföras igen. För det antar jag att du gjort på nåt vis tidigare?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.