Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Får jag börjar att sälja utan att vara momsregistrerade?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105001
    TheWeeb
    Medlem

    Hej!

    Det är nämnligen att Skatteverket kunde inte godkänna min momsregistrering på grund av att min e-handel hemsida var inte klart än. I min ansökan så stå det tydlig att jag kommer att omsätta mer än 30 000 SEK, vilket gjorde att jag bli förvånad när jag fick beslutet från Skatteverket. Men jag har nu iallafall F-skatt.

    Så min fråga är, får jag börjar att sälja? Jag har redan skickad in ett ansökan om ändring för att försöka att momsregistrerar mig igen. Men där så stå det att verksamheten måste vänta 14 dagar efter man har skickad in momsansökan innan affärshändelser.

    Annan fundrering som jag har är bokföring, hur ska jag nu bokföra de inköp som jag gjorde innan jag fick F-skatt? Men nu är jag även inte registrerade för moms och några av de inköp var inom EU, dvs med moms.

    Så krånglig med detta.

    Jag uppskattar allt hjälp som jag kan får. Min e-handel handlar mest om internationell försäljning.

    #186240
    Stefan72
    Deltagare

    Låter märkligt. Vad har momsregistreringen med din ehandel att göra?

    #183454
    TheWeeb
    Medlem

    @Stefan72 93525 wrote:

    Låter märkligt. Vad har momsregistreringen med din ehandel att göra?

    Jag tror att skatteverket vill inte att jag ”bara” köper in saker till verksamhet
    utan att sälja några av de, för att får dra av momsen. Men jag håller med dig, det är väldig märklig att jag måste bevisa på ett sätt eller annat att jag kommer faktisk sälja varor. Eftersom det är inte möjlig att göra det om du skulle till exempel vara en webbutvecklare.

    Edit: Jag kanske har tolkat din fråga fel. Menar du att varför jag måste momsregistrera mig? Det är nämligen jag säljer en vara som är momspliktig inom EU och omsättning kan vara mer än 30 000 kr. Vilket gör att jag måste lägga till moms och betala in det still skatteverket.

    #183455
    Stefan72
    Deltagare

    Jo jag förstod upplägget men momsregistrerad kan man ju vara om man så inte omsätter en krona. Eller har du sökt detta innan du har ett företag registrerat kanske?
    Inte för att jag kan dagens regler i detalj men nå omsättningskrav eller bevis på säljande verksamhet har jag aldrig hört att man måste presentera?

    Att man vill och behöver vara registrerad för moms är en grundpelare i alla slags verksamheter så det är klart att du bör vara det.

    #186242
    TheWeeb
    Medlem

    @Stefan72 93528 wrote:

    Jo jag förstod upplägget men momsregistrerad kan man ju vara om man så inte omsätter en krona. Eller har du sökt detta innan du har ett företag registrerat kanske?
    Inte för att jag kan dagens regler i detalj men nå omsättningskrav eller bevis på säljande verksamhet har jag aldrig hört att man måste presentera?

    Att man vill och behöver vara registrerad för moms är en grundpelare i alla slags verksamheter så det är klart att du bör vara det.

    Det är också något jag undrade. Jag skickade in ansökan samtidig som min F-skatt. Men den viktiga frågan är då, får jag börjar sälja och hur går det nu med bokföring om man hamna i sådana läge?

    #186243
    VATadviser
    Deltagare

    Hej du kan inte ställa ut fakturor på rätt sätt om du inte har ett momsnummer. Så svaret är nej du kan inte börja sälja utan din registrering.

    Mvh
    Stefan

    #186244
    TheWeeb
    Medlem

    @VATadviser 93530 wrote:

    Hej du kan inte ställa ut fakturor på rätt sätt om du inte har ett momsnummer. Så svaret är nej du kan inte börja sälja utan din registrering.

    Mvh
    Stefan

    Hej!

    Hur fungera det då med bokföringen? Bokför jag inköpet inklusiv moms som hela kostnad för företaget? Inköpet var gjord före F-skatt registrering.

    #186245
    VATadviser
    Deltagare

    Hej igen,

    I princip så har du inte avdragsrätt förrän du är registrerad för moms. Men du kanske kan prata med SKV och höra med dem.

    Men jag tycker att du skall anlita en redovisningskonsult också så att du får till din bokföring rätt. Det låter som att du har behov av en sådan. Det går egentligen inte att svara på sådana här frågor på ett bra sätt utan att ställa en massa motfrågor för att få reda på hela bakgrunden. Den spelar roll. Tyvärr så kan jag inte göra det utan att lägga en massa tid.

    Mvh
    Stefan

    #186247
    Stefan72
    Deltagare

    @TheWeeb 93529 wrote:

    Det är också något jag undrade. Jag skickade in ansökan samtidig som min F-skatt. Men den viktiga frågan är då, får jag börjar sälja och hur går det nu med bokföring om man hamna i sådana läge?

    Jo men har du ett företag registrerat? Jag har liksom fått känslan att en del tror att de har ett företag bara de har en webshop och en domän. Att det är företaget så att säga ?
    Jag ser liksom ingen annan anledning till att de skulle neka dig momsregistreringen.

    #186261
    TheWeeb
    Medlem

    @Stefan72 93535 wrote:

    Jo men har du ett företag registrerat? Jag har liksom fått känslan att en del tror att de har ett företag bara de har en webshop och en domän. Att det är företaget så att säga ?
    Jag ser liksom ingen annan anledning till att de skulle neka dig momsregistreringen.

    Jo, den är registrerad.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.