Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Hur ska jag sätta mina vinster och utveckla min affärsidé

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105087
    Elazart
    Deltagare

    Hej! Jag är en kille på 22 år som vill öppna eget företag, där min produkter kommer ifrån aliveshoes och zazzle. Ni kan se vad jag påbörjat på http://www.elazart.com

    Jag skapar en produkt, där grund priset är 20 dollar säger vi lägger jag på 10 dollar tjänar jag 10 dollar. Så hur bör jag förhålla mina priser?

    #186500
    Stefan72
    Deltagare

    Jättefina planer men det går inte att tillverka nåt gratis och att sälja är inte gratis och de marginalerna du nämner skapar inga jättestora vinster.
    Du som många andra som startar från ingenting kommer snart att upptäcka att allt kostar, pengarna kommer bara spruta iväg känns det som och 20k i startbudget är tyvärr ingenting. Det kanske tar ett år innan kunderna hittar en och allt under det året ska betalas. Det kanske tar ännu längre tid……….

    #186507
    Elazart
    Deltagare

    Okej hur stora vinster per produkt bör jag ha?

    Det är gratis att tillverka produkterna för mig, men säljande är som sagt som du säger inte gratis. Därför behöver jag veta hur stora vinster jag behöver i förhållande till marknadsförings kostnader.

    Bra kritik.

    #186510
    Stefan72
    Deltagare

    Vad är det som är gratis? Köper du skor som dekoreras hos lev till samma pris som de tar för skorna så är det ju bara inbakat i priset. Kostar de 20 dollar så kostar det ju det. Sen hur mycket man kan ta ut är ju omöjligt att säga. Skor och kläder är ju en tuff och svår bransch så hur har du tänkt att nå ut? Sen får man ju göra en budget baserat på dina förväntade utgifter. Säljer du 10 par skor första året och de ger typ 1000kr i vinst så är ju det i sig kanske en fungerande marginal men det betalar kanske inte räkningarna.

    #186511
    Elazart
    Deltagare

    Okej! Förväntade utgifter, låt oss 500 000 tusen i marknadsföring, sen 20 000 kr för att experimentera med ads så att man lär sig. Låter det rimmligt? Ska ja ta ut 1000 kr vinst för varje par skor? eller menadu 1000 kr för de 10? Nå tänker jag göra med, ads, små influencers och höra av mig till butiker.

    Vad tänker du att det är för utgifter förutom marknadsföring? “räkningarna”

    #186513
    Stefan72
    Deltagare

    nej jag bara menade om det går trögt första året/åren och du kanske bara säljer 10 par skor. Vinsten från enbart dem lär ju inte täcka löpande rörelsekostnader.
    Vi har för lite info i övrigt hur du ska finansiera allt för att kunna säga nåt men en sak är säker iallafall och allt kostar oftast mycket mycket mer än man tror.

    #186514
    NO LINGO
    Deltagare

    Formel för starta företag:
    Tid x 3 = det tar tre gånger så lång tid som du planerar
    Kostnader X 2 = kostnaderna blir dubbelt så stora som budgeterat
    Intäkter x 0,5 = intäkterna blir bara hälften så stora som budgeterat

    Klarar din affärsplan kalkylen enligt ovan de två första åren och att du är en envis jävel så har goda chanser att lyckas. Om inte gå tillbaka till ritbordet. Break a leg!

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.