Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bokföring flera valutor?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105100
    sanmic
    Deltagare

    Hejsan!

    Håller på att starta upp en webshop och vi planerar att gå live till våren.
    Vi kommer sälja över hela världen.
    Vi vill helst kunna erbjuda försäljning i flera olika valutor, men funderar lite kring bokföringen kring den biten.
    Vi är noviser på bokföring och vill kunna starta upp så enkelt som möjligt när det gäller den delen.

    Plattformen är Magento 2, men sen behöver vi tips och råd för att förenkla så mkt som möjligt :)

    Tack!

    #186499
    Stefan72
    Deltagare

    Varför vill du kunna ha flera valutor? Hur många andra webshoppar ute i världen kan du välja många valutor i? De flesta idag betalar med kort och då är det ett ickeproblem ändå.
    Att betala i sin egen valuta är nog vanligare på större köp och faktura där man har egna olika valutakonton och kan tjäna en del på varierande växelkurs. Men på enkel mindre försäljning är det nog bara merjobb deluxe.

    #186501
    sanmic
    Deltagare

    Tack för svar!

    Jag har varit i den här branschen tidigare i nästan 10 år och vet att många av “mina” kunder vill kunna se direkt vad det kostar i sin egen valuta.
    För egen del använder jag vilken random valutaomvandlare som helst när jag handlar varor i annan valuta än SEK, men så gör inte alla.

    I testshopen som jag håller på med nu så kan kunden betala i sin egen valuta, tex USD, och vi får in den i systemet med både SEK och USD, men det störiga är att när man skriver ut ordern för tex bokföring så kommer bara den valutan med som kunden betalat i.

    Valutakurserna uppdateras automatiskt i shopen varje dag.

    Då kommer frågorna kring bokföringen.
    Om vi alltid får in betalningen på vårt bankkonto i form av SEK (oavsett vad kunden valt för valuta i shopen) räcker det då med att se till att kunna få ut underlag där SEK står med, eller måste man ha olika valutakonton (eller vad det heter) hos banken när kunderna betala med olika valutor?

    Svårt att förklara alla detaljer när man inte riktigt vet hur saker o ting benämns :)

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.