Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Olika momssatser

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95434
    Joel
    Deltagare

    Hej!

    Jag har börjat sälja en del produkter som går som livsmedel eller böcker och därmed frångår den vanliga momssatsen på 25%. Systemet är byggt för att klara 6,12 och 25% moms och det verkar fungera utan problem.

    Min fråga är: hur vet jag vilka produkter som ska få den lägre momssatsen? Räknas allt som går/är tänkt att äta som livsmedel? Jag säljer en del böcker som inte är tänkta att läsa utan snarare att fyllas i (t.ex denna). Vad krävs för att en bok ska få 6% moms?

    /Joel

    #117950
    GregerA
    Deltagare

    Här har Skatteverket sagt vad de tycker:
    6%
    6 procents moms | Skatteverket [NS4 version]

    12%
    12 procents moms | Skatteverket [NS4 version]

    Jag vet inte riktigt om bibeln skall räknas som anteckningsbok eller nåt annat, men eftersom det verkar vara mycket förtryckt så skulle jag kört på den lägre momsen. Ev kan du ju kolla om någon annan säljer den vad de tar för moms.

    PS! Din länk funkade inte

    #117951
    Joel
    Deltagare

    Tack Greger! Då ska jag se till att ändra momssatsen på några av våra produkter.

    Ps. Länken fixad!

    #117967
    Joel
    Deltagare

    När vi ändå pratar moms … ska momsen på frakten alltid vara 25% eller har jag drömt att momsen på frakten beror på vad kunden handlat för varor? handlar en kund t.ex varor med bara 12% moms så ska även frakten specas med 12%? Hur gör man då med frakten om en kund handlar varor med både 12% och 25% moms? :confused:

    #117969
    fotofyndet
    Deltagare

    @Joel 14193 wrote:

    När vi ändå pratar moms … ska momsen på frakten alltid vara 25% eller har jag drömt att momsen på frakten beror på vad kunden handlat för varor? handlar en kund t.ex varor med bara 12% moms så ska även frakten specas med 12%? Hur gör man då med frakten om en kund handlar varor med både 12% och 25% moms? :confused:

    Det stämmer att fraktens moms bestäms av vad som fraktas. Det senaste jag hörde var att om det är varor av flera momsklasser i paketet så ska momsen på frakten viktas efter innehållet, dvs frakt 20:- på ett paket innehållande 100:- 25% och 100:- 6% så ska momsen vara 3,10:- (20*1,25+20*1,06)/2

    #117970
    Joel
    Deltagare

    Se där! Hittade även en artikel hos Skatteverket om detta (länk).

    Är det någon som har aktiverat olika momssatser på frakten, i sina plattformar? Det finns ju helt klart några slantar att spara här men för mig blir det nog för mycket att jobb för att vara värt det …

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.