Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Hitta leverantörer
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer?
Bli medlem nu eller Logga in:

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Ekonomi & Företagande

Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-04-01, 09:11
Carolines avatar
Fantast
Odahlia.com
Caroline Lindell Design
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 285
Caroline is on a distinguished road
Standard Faktura 30 dagar??

Hello!

Min sambo som varit egenföretagare i hela sitt arbetsliv (från 19 års ålder) menar att det ALLTID är 30 dagar på fakturor om man inte avtalat annat. Så om det t ex står 14 dagar på en faktura kan man alltid hävda att man har rätt att få den på 30 dagar.. Känner ni till något om det här?

/C
Svara med citat
Annons
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-04-01, 09:20
GregerAs avatar
Moderator
www.electrokit.com
Electrokit Sweden AB
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 2 744
GregerA will become famous soon enough
Standard

Det stämmer inte riktigt.

Om man inte avtalat annat så skall betalning ske vid leverans.

Vad din sambo nog tänker på är att man inte har rätt att ta ut dröjsmålsränta förrän efter 30 dagar, om inget annat avtalats. Däremot kan man ta ut påminnelseavgift, och skicka fakturan till indrivning hos Kronofogden så snart den förfallit.

Man bör därför se till att betalningsvillkoren framgår av de allmänna försäljningsvillkoren, och att det även framgår att ränta beräknas från förfallodagen. Villkoren bör publiceras på hemsida, i kataloger etc, så att kunden lätt kan ta del av dem. När kunden lägger en order som ni accepterar så har ett avtal ingåtts, och då gäller de villkoren.
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-04-01, 12:34
Veteran
http://www.butik21.com/
NHM Supplies AB
@butik21
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 1 151
Richie72 has a spectacular aura aboutRichie72 has a spectacular aura about
Standard

Jag har också för mig att det är 30 dagar om inget annat avtalas. Men jag blir osäker nu när Greger skriver något annat.

Bäst är ändå att alltid skriva in det i villkoren.
__________________
Driver butik21.com som säljer stödstrumpor & kompressionsstrümfpe (stödstrumpor på tyska alltså).
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2011-04-01, 15:22
Medlem
stampelstugan.se
Stämpelstugan
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 115
Stämpelstugan is on a distinguished road
Standard

Har också uppfattat att 30 dagar gäller om inget annat avtalats, men står det 14 dagar på fakturan är det väl ändå 14 dagar som gäller och inte 30?!
__________________
Sandra
------------
Stämpelstugan.se - Stämplar för alla tillfällen
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2011-04-01, 20:01
Crilless avatar
Medlem
www.majsans.com
Crismas AB
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 109
Crilles is on a distinguished road
Standard

Det är helt rätt det GregerA skriver.

Samtidigt som om ni får en faktura på 15 dagar och inte har ingått ett avtal så har du alltid 8 dagar på dej att bestrida den. Men det måste ske skriftligen, sen om det sker via fax den 8:e dagen följt med ett brev via snigeln så är det giltigt.
__________________
Driver bl.a. butiken Majsans
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2011-04-01, 21:54
Carolines avatar
Fantast
Odahlia.com
Caroline Lindell Design
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 285
Caroline is on a distinguished road
Standard

Okej, då är jag med. Min sambo är ju inte i samma bransch som mig utan säljer mestadels tjänster men han är alltid stenhård på att han vill ha 30 dagar på fakturor när han köper och säljer något. I detta fallet gällde det leverantörsfakturor jag får som är på 14 dagar osv. Jag hörde dock av mig till dom och det var inga problem att skriva om villkoren till 30dagar. Vill gärna ha framförhållning.

När det gäller mina egna villkor i butiken så använder jag mig ju av Klarna som har 14 dagar, men jag hänvisar till deras villkor ifrån min sida.
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2011-04-03, 23:36
Nyfödd
ingen
Seitanfoods
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 20
Seitanfoods is on a distinguished road
Standard

Överlag så hoppas jag att detta med 30 dagar är något som snart är historia. Varför inte korta ner betalningstiden till 10 dagar (cirka)?

Varför i hela friden ska man vänta 30 dagar på sina pengar?
Det har jag aldrig förstått. Jag kör med 10 dagar till mina kunder (men jag jagar dem inte om de är några dagar sena) och jag har 10 dagar till de flesta
av mina leverantörer.

Tendensen att vilja ha betalt så fort som möjligt, men själv betala så sent som möjligt, är givetvis osund och ohållbar. Skulle alla hålla på så skulle ju systemet spricka på en halv dag.

Gissa om jag premierar kunder som betalar fort - före förfallodag?
Bättre service, etc.

Har man inte pengar nog att betala en skuld efter 10 dagar så har man köpt något som man inte har råd med!
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2011-04-03, 23:58
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
N/A
Parvelito AB
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 4 599
Parvelito has a spectacular aura aboutParvelito has a spectacular aura aboutParvelito has a spectacular aura about
Standard

Seitan: Jag ger mina fakturakunder 30 dagar, och jag har 30 dagar från mina svenska leverantörer också. Räntan man får på sina pengar är i alla fall obefintlig, så istället för att stressa över likviditet och kassaflöde kan man ta det lite lugnt. Sedan jag gick över på 30 dagar får jag betydligt färre kundtjänstärenden om att de har råkat betala en dag för sent, eller arga påpekanden att det faktiskt var en långhelg emellan mitt utfärdande och deras mottagande etc. Vi hinner också ordna upp eventuella fel i beställningen, byten, returer etc i god tid innan fakturan förfaller.

Däremot vill jag inte lagligen tvingas att ge 30 dagars kredit, men det är en annan sak.
Svara med citat
  #9 (permalink)  
Gammal 2011-04-04, 00:10
Nyfödd
ingen
Seitanfoods
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 20
Seitanfoods is on a distinguished road
Standard

Det här är nog ett fält som är väldigt väldigt individuellt från företag till företag och bransch till bransch. :/
Svara med citat
Annons
  #10 (permalink)  
Gammal 2011-04-06, 21:06
Flitig Medlem
www.barapyssel.se mfl
E-handel i sverige AB
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 194
henrik is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Seitanfoods Visa inlägg
Överlag så hoppas jag att detta med 30 dagar är något som snart är historia. Varför inte korta ner betalningstiden till 10 dagar (cirka)?

Varför i hela friden ska man vänta 30 dagar på sina pengar?
Det har jag aldrig förstått. Jag kör med 10 dagar till mina kunder (men jag jagar dem inte om de är några dagar sena) och jag har 10 dagar till de flesta
av mina leverantörer.

Tendensen att vilja ha betalt så fort som möjligt, men själv betala så sent som möjligt, är givetvis osund och ohållbar. Skulle alla hålla på så skulle ju systemet spricka på en halv dag.

Gissa om jag premierar kunder som betalar fort - före förfallodag?
Bättre service, etc.

Har man inte pengar nog att betala en skuld efter 10 dagar så har man köpt något som man inte har råd med!
Och jag tycker precis tvärtom

Som privatkonsument finner jag ingen anledning att handla mot faktura om jag inte kan betala den när jag betalar alla mina andra räkningar den siste varje månad. Då kan jag lika bra betala med kort eller direktbetala eller vad som. Har än så länge inte stött på problem då jag direkt efter beställning skickar ett mail om att jag betalar den siste oavsett om det är den 5 eller 15 som jag beställer något. Vad är poängen med att beställa mot faktura om jag ändå måste betala den efter bara ett par dagar.
Tänk om alla som skickar fakturor till en skulle ha 10-14 dagars betaltid då skulle man få lägga en hel del tid på att betala räkningar. Nu görs allt en gång per månad.

Som företagare av den gamla modellen så är det självklart för mig att erbjuda faktura mot 30 dagar till mina kunder.
__________________
Säljer bla pärlor och smyckestillbehör på Barapyssel.se
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are




Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.3.2
Svensk översättning av: Anders Pettersson
vBulletin Skin developed by: vBStyles.com
Ad Management plugin by RedTyger






Leverantörserbjudanden
DHL HOME DELIVERY
Pålitliga hemleveranser på dina villkor men framförallt på dina kunders
www.dhlfreight.se/homedelivery
Öka din försäljning via CDON Marketplace
Genom CDON når du ca 2 miljoner aktiva kunder i hela Norden. Inga fasta kostnader!
Cdon - Marketplace
Vi kan emballage!
Vi på Postemballage 24 hjälper dig att hitta det rätta postemballaget för just dig.
postemballage24.se
Billmate – Din betalpartner!
Dags att byta betalleverantör? Säg hej till Billmate! www.billmate.se
www.billmate.se

Jobb på Ehandel.se
CoolStuff AB söker:
Country Manager Norway
Panagora söker:
Technical Service Manager