Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Faktura 30 dagar??

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95822
    Caroline
    Deltagare

    Hello!

    Min sambo som varit egenföretagare i hela sitt arbetsliv (från 19 års ålder) menar att det ALLTID är 30 dagar på fakturor om man inte avtalat annat. Så om det t ex står 14 dagar på en faktura kan man alltid hävda att man har rätt att få den på 30 dagar.. Känner ni till något om det här?

    /C

    #121214
    GregerA
    Deltagare

    Det stämmer inte riktigt.

    Om man inte avtalat annat så skall betalning ske vid leverans.

    Vad din sambo nog tänker på är att man inte har rätt att ta ut dröjsmålsränta förrän efter 30 dagar, om inget annat avtalats. Däremot kan man ta ut påminnelseavgift, och skicka fakturan till indrivning hos Kronofogden så snart den förfallit.

    Man bör därför se till att betalningsvillkoren framgår av de allmänna försäljningsvillkoren, och att det även framgår att ränta beräknas från förfallodagen. Villkoren bör publiceras på hemsida, i kataloger etc, så att kunden lätt kan ta del av dem. När kunden lägger en order som ni accepterar så har ett avtal ingåtts, och då gäller de villkoren.

    #121216
    Richie72
    Deltagare

    Jag har också för mig att det är 30 dagar om inget annat avtalas. Men jag blir osäker nu när Greger skriver något annat.

    Bäst är ändå att alltid skriva in det i villkoren.

    #121229
    Stampelstugan
    Deltagare

    Har också uppfattat att 30 dagar gäller om inget annat avtalats, men står det 14 dagar på fakturan är det väl ändå 14 dagar som gäller och inte 30?!

    #121238
    Crilles
    Deltagare

    Det är helt rätt det GregerA skriver.

    Samtidigt som om ni får en faktura på 15 dagar och inte har ingått ett avtal så har du alltid 8 dagar på dej att bestrida den. Men det måste ske skriftligen, sen om det sker via fax den 8:e dagen följt med ett brev via snigeln så är det giltigt.

    #121245
    Caroline
    Deltagare

    Okej, då är jag med. Min sambo är ju inte i samma bransch som mig utan säljer mestadels tjänster men han är alltid stenhård på att han vill ha 30 dagar på fakturor när han köper och säljer något. I detta fallet gällde det leverantörsfakturor jag får som är på 14 dagar osv. Jag hörde dock av mig till dom och det var inga problem att skriva om villkoren till 30dagar. Vill gärna ha framförhållning.

    När det gäller mina egna villkor i butiken så använder jag mig ju av Klarna som har 14 dagar, men jag hänvisar till deras villkor ifrån min sida.

    #121315
    Seitanfoods
    Deltagare

    Överlag så hoppas jag att detta med 30 dagar är något som snart är historia. Varför inte korta ner betalningstiden till 10 dagar (cirka)?

    Varför i hela friden ska man vänta 30 dagar på sina pengar?
    Det har jag aldrig förstått. Jag kör med 10 dagar till mina kunder (men jag jagar dem inte om de är några dagar sena) och jag har 10 dagar till de flesta
    av mina leverantörer.

    Tendensen att vilja ha betalt så fort som möjligt, men själv betala så sent som möjligt, är givetvis osund och ohållbar. Skulle alla hålla på så skulle ju systemet spricka på en halv dag.

    Gissa om jag premierar kunder som betalar fort – före förfallodag?
    Bättre service, etc.

    Har man inte pengar nog att betala en skuld efter 10 dagar så har man köpt något som man inte har råd med!

    #121317
    Parvelito
    Deltagare

    Seitan: Jag ger mina fakturakunder 30 dagar, och jag har 30 dagar från mina svenska leverantörer också. Räntan man får på sina pengar är i alla fall obefintlig, så istället för att stressa över likviditet och kassaflöde kan man ta det lite lugnt. Sedan jag gick över på 30 dagar får jag betydligt färre kundtjänstärenden om att de har råkat betala en dag för sent, eller arga påpekanden att det faktiskt var en långhelg emellan mitt utfärdande och deras mottagande etc. Vi hinner också ordna upp eventuella fel i beställningen, byten, returer etc i god tid innan fakturan förfaller.

    Däremot vill jag inte lagligen tvingas att ge 30 dagars kredit, men det är en annan sak.

    #121322
    Seitanfoods
    Deltagare

    Det här är nog ett fält som är väldigt väldigt individuellt från företag till företag och bransch till bransch. :/

    #121439
    henrik
    Deltagare

    @Seitanfoods 17950 wrote:

    Överlag så hoppas jag att detta med 30 dagar är något som snart är historia. Varför inte korta ner betalningstiden till 10 dagar (cirka)?

    Varför i hela friden ska man vänta 30 dagar på sina pengar?
    Det har jag aldrig förstått. Jag kör med 10 dagar till mina kunder (men jag jagar dem inte om de är några dagar sena) och jag har 10 dagar till de flesta
    av mina leverantörer.

    Tendensen att vilja ha betalt så fort som möjligt, men själv betala så sent som möjligt, är givetvis osund och ohållbar. Skulle alla hålla på så skulle ju systemet spricka på en halv dag.

    Gissa om jag premierar kunder som betalar fort – före förfallodag?
    Bättre service, etc.

    Har man inte pengar nog att betala en skuld efter 10 dagar så har man köpt något som man inte har råd med!

    Och jag tycker precis tvärtom :)

    Som privatkonsument finner jag ingen anledning att handla mot faktura om jag inte kan betala den när jag betalar alla mina andra räkningar den siste varje månad. Då kan jag lika bra betala med kort eller direktbetala eller vad som. Har än så länge inte stött på problem då jag direkt efter beställning skickar ett mail om att jag betalar den siste oavsett om det är den 5 eller 15 som jag beställer något. Vad är poängen med att beställa mot faktura om jag ändå måste betala den efter bara ett par dagar.
    Tänk om alla som skickar fakturor till en skulle ha 10-14 dagars betaltid då skulle man få lägga en hel del tid på att betala räkningar. Nu görs allt en gång per månad.

    Som företagare av den gamla modellen så är det självklart för mig att erbjuda faktura mot 30 dagar till mina kunder.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.