Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Ekonomi & Företagande

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-04-12, 23:07
Flitig Medlem
ingen

Reg.datum: Sep 2010
Question Vilket bokföringsprogram ska JAG välja?

JA en till tråd om bokföringsprogram, SORRY!

Har iallafall kommit fram till att jag måste jag dra ner min revisors dyra timmar och börja bokföra själv. Har läst om bokföring i min utbildning så jag är inte helt grön på detta men helt enkelt aldrig bokfört allt själv.

Det mesta blir att bokföra försäljning till konsumenter, inköp (import) och alla utgifter som ett företag kan ha reklam,emballage etc.. dvs. basic stuff.

Jag är sugen på ett program som speedleadger men samtidigt är jag lite avskräckt att man måste vara uppkopplad alltid och ej kunna arbeta offline med det. Går det ens att bokföra manuelt med det?

Har även läst lite om VISMA Enskild, men vissa säger att man bör välja den dyrare versionen då Enskild saknar massa funktioner, vilka dugliga funktioner saknar den och är detta program enkelt att förstå sig på?

Vilket program tror ni skulle passa mig bäst, ge mig även tips på andra program där ute som är enkla och smidiga att förstå sig på.
Svara med citat
Annons
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-04-12, 23:33
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
shop.parvelito.se

Reg.datum: Apr 2009
Standard

Om vi börjar med Visma Enskild firma så saknar den kontoplan, vilket i mina ögon gör det jobbigt att använda då jag gärna petar upp egna konton och gör uppföljningar med det som grund. Import är heller inte så roligt att bokföra med Visma enskild firma.

Speedledger är en molntjänst som du bara når via Internet.

Björn Lunden (Ekonomisystem - bokföringsprogram, redovisningsprogram från Björn Lundén Information) får ofta rosenröda recensioner av saliga användare som skådat ljuset i andra änden av alla verifikationer, och kan kanske vara värd att titta på.
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-04-13, 08:36
Kodmyrans avatar
Inventarie på Ehandel.se
www.kodmyran.se, samt SweCat, Gardenhome, Doftljusbutiken
@KodmyranKatrin

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via Skype™ till Kodmyran
Standard

Kan du förklara med hur du menar att man bokför manuellt med ett program? Jag förstår inte riktigt. I min värld är all bokföring manuell oavsett om den ligger i moln eller ej
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2011-04-13, 08:44
Kodmyrans avatar
Inventarie på Ehandel.se
@KodmyranKatrin

Standard

Kan du förklara med hur du menar att man bokför manuellt med ett program? Jag förstår inte riktigt. I min värld är all bokföring manuell oavsett om den ligger i moln eller ej
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2011-04-13, 09:08
Nyfödd
www.trumslagaren.se

Reg.datum: Jul 2010
Standard

Jag tror att Nobynator menar att många system sköter konteringen automatiskt. Alla affärshändelser måste förstås registreras oavsett vilket system man väljer.
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2011-04-13, 09:53
Flitig Medlem
ingen

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Parvelito Visa inlägg
Om vi börjar med Visma Enskild firma så saknar den kontoplan, vilket i mina ögon gör det jobbigt att använda då jag gärna petar upp egna konton och gör uppföljningar med det som grund. Import är heller inte så roligt att bokföra med Visma enskild firma.

Speedledger är en molntjänst som du bara når via Internet.

Björn Lunden (Ekonomisystem - bokföringsprogram, redovisningsprogram från Björn Lundén Information) får ofta rosenröda recensioner av saliga användare som skådat ljuset i andra änden av alla verifikationer, och kan kanske vara värd att titta på.
Usch saknar det kontoplan så att man måste skapa alla konton själv så är det verkligen inge roligt. Vet du ifall det är samma sak med alla deras versioner? Ska även ta och kika på Björns program, tack för tipset.

Citat:
Ursprungligen postat av Kodmyran Visa inlägg
Som sagt vill inte att systemet ska sköta all kontering automatiskt, ska kunna sköta det manuelt med. Ifall någon kredit/debet inte finns på själva kontot, går det att knappa in den manuelt?
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2011-04-13, 10:30
Kodmyrans avatar
Inventarie på Ehandel.se
@KodmyranKatrin

Standard

Ja, det kan du göra, det är bara att göra en s.k. avancerad kontering så kan du bokföra även det som ligger utanför programmet eller vad du vill.
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2011-04-13, 10:34
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
shop.parvelito.se

Reg.datum: Apr 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av nobynator Visa inlägg
Usch saknar det kontoplan så att man måste skapa alla konton själv så är det verkligen inge roligt. Vet du ifall det är samma sak med alla deras versioner? Ska även ta och kika på Björns program, tack för tipset.
Visma Enskild Firma använder sig inte alls av en kontoplan som man kommer åt, utan allt är låst vid deras exempel. Flexibiliteten är noll.
  #9 (permalink)  
Gammal 2011-04-13, 10:44
hansanderss avatar
Medlem
bindit.se

Reg.datum: Jan 2011
Standard

Hogia kanske har det Du söker ?
Bokföringsprogram för små företag och föreningar
Svara med citat
  #10 (permalink)  
Gammal 2011-04-27, 18:55
Nyfödd
www.ankisdesign.se & www.equishop.se

Reg.datum: Jan 2011
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av nobynator Visa inlägg

Som sagt vill inte att systemet ska sköta all kontering automatiskt, ska kunna sköta det manuelt med. Ifall någon kredit/debet inte finns på själva kontot, går det att knappa in den manuelt?

Enskild firma är ett lätt program att använda och sköts enligt kontantmetoden. Det är ett program som man lätt väljer lämpliga poster i och den skriver ut deklarationen och förenklat bokslut vilket sparat mig åtskilliga tusenlappar då jag tidigare behövde hjälp med bokslut och deklaration.
Nu litar jag på programmet och hoppas att det gör rätt ;-)
Skämt åsido så tycker jag att man får en bra överblick på ekonomin i programmet.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är