Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Redovisning av försäljning på marknad

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96014
    Jela
    Deltagare

    I samma veva som min webshop slår upp sina portar har jag tänkt delta på en enstaka marknad, mest i marknadföringssyfte. Eftersom jag enbart kommer sälja via nätet så har jag inget godkänt kassaregister för kontanter.

    Nu till min fråga; Kan jag sälja på marknaden (kommer inte handla om några mängder alls), ta betalt i kontanter, åka hem och själv köpa från min webbutik och betala med kort de varor som jag sålt på marknaden? Hänger ni med? Inte helt rätt, jag vet, men samtidigt så är ju kravet att redovisa dagskassan i klumpsumma vid dagens slut.

    Vad tror ni? Om alternativet är att man måste ha godkänt kassaregister för en enda marknad så får jag nog skippa den helt.

    #122688
    Parvelito
    Deltagare

    Det finns omfattande undantag för marknadshandel och krav på godkända register, så det är nog ingen fara. Och du behöver inte sitta och knappa och trassla med att köpa produkterna (och betala kortföretagen), utan bokför det som vilken försäljning som helst och justera lagersaldona.

    #122704
    Jela
    Deltagare

    Tack för svaret. Ja, det verkar oneklgen finnas ett gäng regler som inte gäller torghandel/marknader.

    #122715
    Ankis
    Deltagare

    Jag säljer på hantverksmarknader och än så länge behöver man inte skriva fakturor eller ha kassaregister vid sådana tillfällen utan det räcker att man bokför dagens försäljning.

    #122901
    Jela
    Deltagare

    Ankis: Det låter bra. Det är en likande marknad som jag ska sälja på.

    #125900
    Vulcanoboy
    Medlem

    Undrar om man behöver göra en sammanställning på allt man sålt under marknadsdagen eller räcker det att skriva dagsförsäljning och belopp ?

    Med vänliga hälsningar

    Magnus

    #127070
    kalsonger
    Deltagare

    Jag har åkt på marknader och mässor i många år. Du bokför den summan som du har sålt för dagen.

    #127071
    Majsan
    Deltagare

    Här kan du läsa lite mer om torg- och marknadshandel om du inte redan vet om det:

    Vem behöver ett kassaregister

    Torg- och marknadshandel

    Sen om det riktigt stämmer överens med din verksamhet, kan jag inte uttala mig om :)

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.