Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Hyra ut del av hemmet till företaget?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96055
    Stefan.S
    Deltagare

    Hej!
    Jag driver en liten firma och kommer att öppna en webshop till mitten av sommaren.

    Samtidigt funderar jag och min sambo på flytta till en större lägenhet.
    Eftersom jag planerar att fortsätta bedriva verksamheten hemifrån ett tag till så tänkte jag slå två flugor i en smäll och skaffa mig ett lagerutrymme till webshopen i lägenheten.

    Lägenheten som vi planerar att flytta in i är en 4a, hyreslägenhet, och jag tänkte använda ett rum som kontor och ett rum som lagerutrymme.

    Jag ringde skatteverket för att ta reda på vad som gäller ifall jag vill hyra ut en del av lägenheten till företaget, men är mer förvirrad än vad jag var innan.

    Vid första samtalet hävdade skatteverket att det bara går om rummen/delen av lägenheten har en separat ingång (det har den inte).

    Jag läste sedan på deras hemsida att man får hyra ut utrymme i lägenheten om “Utrymmet är en separat del med egen ingång, eller om utrymmet inreds/används på ett sådant sätt att det inte kan användas privat”

    Jag är med på att kontoret går att använda privat och det kommer jag nog troligtvis göra ibland. Men rummet som används för lagerutrymme?
    Jag menar, packbord, kartonger och lagerhyllor kommer jag ju inte att använda privat.

    Jag ställde mig i telefonkön igen, men skatteverket fortsatte att hävda att en separat ingång krävs.

    Någon som vet vad som gäller?

    Mvh
    Stefan.S

    #123162
    Parvelito
    Deltagare

    I ett flertal domar har egen ingång satts som krav för att det skall vara OK att hyra ut. I en hyreslägenhet utan så kallat uthyrningsrum med egen ingång skulle jag anse chansen att få rätt mot Skatteverket i den frågan lika med noll.

    #123194
    Majsan
    Deltagare

    Citat från Skatteverkets hemsida:

    Om du hyr ut din privatbostad (småhus och bostadsrätt) eller hyresrätt till din, eller någon närståendes, arbets- eller uppdragsgivare eller till eget bolag får du enbart avdrag för den ökning av kostnaderna som uthyrningen har medfört (din faktiska merkostnad). Det kan till exempel vara ökade kostnader för el, vatten eller uppvärmning. Detta gäller även när du hyr ut ditt garage till arbetsgivaren. Du har alltså inte rätt att göra det generella avdraget på 18 000 kr som annars medges vid uthyrning av privatbostad.
    Du kan beräkna överskottet på hjälpblankett SKV 2199. Överskottet tar du sedan upp i ruta 51 på Inkomstdeklaration 1.

    För att hyresintäkten ska tas upp som inkomst av kapital måste arbetsgivaren eller det egna bolaget hyra ett avskilt och, i ett hyresavtal, definierat utrymme i din bostad som arbetsgivaren eller bolaget förfogar över. I övriga fall beskattas ersättningen normalt som lön.

    Har arbetsgivaren eller det egna bolaget inte något behov av att hyra utrymmet ska du ta upp hyresintäkten som lön.

    Är hyran inte marknadsmässig ska den del av hyran som överstiger marknadsmässig hyra tas upp som lön.

    Exempel:

    Du och ditt eget bolag har upprättat ett hyresavtal där bolaget hyr ett avskilt rum med egen ingång i ditt småhus för 3 000 kr i månaden, totalt 36 000 kr under kalenderåret. Bolaget har behov av att hyra utrymmet eftersom bolaget inte har något annan lokal för sin verksamhet. Det hade kostat lika mycket att hyra ett motsvarande rum hos ett hyresföretag. Hade verksamheten inte bedrivits i småhuset hade kostnaden för el och vatten varit 25 000 kr under ett år, men på grund av uthyrningen har kostnaden ökat till 26 000 kr, det vill säga den faktiska merkostnaden som uppstått på grund av uthyrningen är 1 000 kr.

    Du ska ta upp 36 000 kr som hyresintäkt och får göra avdrag för merkostnaden 1 000 kr. Det skattepliktiga överskottet som ska tas upp som inkomst av kapital blir 35 000 kr (36 000 kr – 1 000 kr).

    #123203
    Stefan.S
    Deltagare

    Tack Parvelito och Majsan för svar.
    Lika bra att hoppa över det då =/

    Jag tror det var det här stycket som gjorde mig osäker, för här säger dem ju faktiskt ingenting om egen ingång utan just att rummet/delen skall vara tydligt avsatt för verksamheten vilket jag tycker att ett rum med packbord och lagerhyllor borde räknas som.

    Särskilt anpassad lokal i bostaden
    Om du använder en del av din bostad till näringsverksamheten kan du i vissa fall få avdrag för det. En förutsättning är att det är en särskilt anpassad del av bostaden. Med hänsyn till läge, inredning eller användning ska denna del inte alls, eller endast obetydligt, kunna användas som bostad. Du kan i så fall få avdrag för skälig del av hyra, värme, vatten m.m. Räntor och tomträttsavgäld kan du inte få avdrag för eftersom du får det i inkomstslaget kapital.

    Särskilda kostnader för verksamheten, t ex. speciell ventilation, får du också avdrag för. Däremot kan du inte få avdrag för någon del av allmänna kostnader för bostaden. Du får t ex. inte något avdrag om du målar om eller reparerar hela husfasaden.

    Om bostaden ägs av din make har du samma möjligheter till avdrag som maken skulle haft om han bedrev verksamheten. Det vill säga du kan då göra avdrag för skälig del av hyra, värme och vatten m.m.”

    Avdragslexikon för företag – Deklarera*2011 | Skatteverket [NS4 version]

    Mvh
    Stefan.s

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.