Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Tjänstebil eller inte?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 53 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96097
    Joel
    Deltagare

    Hej!

    Vi har blivit mer och mer beroende av våra privata bilar på jobbet. Det kan vara allt från att åka till återvinningen med skräp till att hämta och lämna paket och/eller brevförsändelsen hos speditörer.

    Då jag själv är i behov av en extra bil privat så funderar jag därför på att köpa en tjänstebil (kontant) på företaget som jag sedan kan nyttja både i företaget och (främst) privat. Är det någon som har erfarenhet av detta?

    Om jag förstått det rätt så betalar företaget bilen och står sedan för service, reparationer och försäkring, mot att jag som nyttjar bilen får betala en förmånsskatt på min lön?

    Det som är intressant är en liten caddy modell med två sittplatser och ett relativt stort lastrymme samt dragkrok, e.g Peugeot Partner:

    [IMG]http://www.ehandel.se/forum/attachment.php?attachmentid=204&stc=1&d=1307028961[/IMG]

    Ponera att vi skulle köpa bilen ovan. En Peugeot Partner 2,0 HDI – 04. Bilen kostar hos en bilfirma ~ 40 000 kr + moms. Enligt skatteverkets hemsida för bilförmånsbeskattning landar förmånsvärdet på 32 600 kr/år. Vad blir den faktiska kostnaden för mig privat?

    Är det rent av billigare att köpa bilen privat?

    /Joel

    #123386
    Lastbryggan
    Deltagare

    Har du en bil privat ser jag ingen som helst anledning till att du skulle ta skåpbilen som tjänstebil, den nyttjas ju till största delen för företagets räkning och då står företaget för allt. Då är det bättre att betala de få privata mil du kör med den till företaget.

    Så länge du har en privat och en firmabil så har inte heller SKV några synpunkter på det och du behöver inte föra bok om den inte används privat. Jag har tjänstebil privat och förmånsvärdet läggs på toppen av min lön och jag får betala skatt på det. Mig kostar det ganska mycket (8000kr/mån brutto) då bilen kostade drygt 600′ att köpa och en stor del av det är extrautrustning som också skall beskattas.

    Jag hade fram till jag bytte bil för någon månad sedan en Caddy som firmabil men då behovet inte fanns för den mer så sålde jag den. Jag hade då skrivit av det mesta av den och bolaget fick då beskatta mellanskillnaden på övervärdet på vad jag fick betalt när jag bytte in den.

    #123387
    Parvelito
    Deltagare

    Du får privat betala inkomstskatt på 32600kr/år, och företaget får betala sociala avgifter på 32600kr/år, det är kostnaden för att ha den bilen som tjänstebil.

    Antingen så står du sedan för allt drivmedel, men får av företaget ta ut 6,50kr/mil skattefritt (mot reseräkning styrkt av körjournal), eller så står företaget för drivmedlet och du skall då beskattas för din andel av månadens körning enligt körjournalen. Exempel: Man har under månaden kört 200 mil, 100 mil tjänste 100 mil privat. Bränsleräkningen är på 2000kr. Din privata andel är 100/200 = 50% och du skall då beskattas med 50% av 2000kr x 1,2 = 1200kr som du får betala inkomstskatt på, och företaget betalar arbetsgivaravgifter för.

    Spontant tror jag att du vinner mest på att köpa den där som ren företagsbil, och inte ha den som tjänstebil.

    #123389
    GregerA
    Deltagare

    Ja, jag hamnar väl snart också i läget att det är dags för ny bil, så jag har också funderat över vad som är bäst/enklast/billigast. Men det verkar inte finnas nåt enkelt svar.

    Vad jag kan lägga till diskussionen ovan är att om firman köper bilen så får du inte dra av någon moms alls, men om firman leasar bilen så får du dra av halva momsen på leasingkostnaden. (Om det är en beg bil kolla så att det finns avlyftbar moms på den)

    Så man kan nog enklast säga att om det är aktuellt med lån/avbetalning så kan det bli något förmånligare att leasa via firman än att ta lånet privat. Att företaget tar lån för att köpa en bil är inte förmånligt – utan då är det leasing som gäller.

    Om jag inte har fel för mig så får man dra av hela momsen på drivmedel, reparationer, däck, mm, om man har bilen i firman.

    Som sagts ovan så verkar det lite tokigt att ha ett yrkesfordon som förmånsbil. Det är nog bättre att du behåller din egen bil som privatbil så länge du vill ha den kvar, och när den tiden kommer så leasar du en BMW X5 på firman … ;)

    Kan ju också tillägga att det kan bli ganska förmånligt för dig att köpa bilen privat om du tar ut milersättning, 18.50/mil, från firman, eftersom det är helt skattefritt och bilen är ganska billig och inte drabbas av så stor värdeminskning. Du betalar då alla kostnader, inkl drivmedel, själv.

    #123390
    Crilles
    Deltagare

    @GregerA 20292 wrote:

    Vad jag kan lägga till diskussionen ovan är att om firman köper bilen så får du inte dra av någon moms alls,

    Jag vet inte riktigt om jag håller med dej på den punkten, visst om det rör sig om att köpa in en personbil så stämmer det. Men om man köper in en lättlastbil så kan man lyfta hela momsen. Men då får den aldrig ha vart i privat ägo, samt att den innehar en specifik karrosserikod (enligt skatteverket).
    Nu kommer jag tyvärr inte ihåg vilken/vilka koder det är som gäller, dock vet jag en som kan detta på sina fem fingrar ;) vi får väl se om hon vaknar till lite senare efter en hård städ dag :)

    Saxat från skatteverkets hemsida:
    ” En personbil är i momssammanhang i första hand en bil som registrerats som personbil i bilregistret. En bil med skåpkarosseri som har en högsta totalvikt på 3 500 kg kan dock vara registrerad som lastbil men ändå räknas som personbil i momssammanhang.

    Även bussar och s.k. minibussar med en totalvikt på högst 3 500 kg räknas som personbilar.

    För att en bil ska räknas som lastbil i momssammanhang krävs att

    •totalvikten är högre än 3 500 kg (tung lastbil)
    •den har flak (oavsett vikt)
    •den är registrerad som lastbil och har en totalvikt på högst 3 500 kg (lätt lastbil) och ett skåpkarosseri där förarhytten och skåpet är separata karosserienheter. Bilen ska vara körduglig även om skåpet är bortmonterat. “

    #123391
    GregerA
    Deltagare

    Jo Crilles du har helt rätt. Men en Caddy-typ räknas som personbil i momssammanhang. Det är just det där med separata karosserienheter som bestämmer det. Det går ju inte att montera bort det bakre skåpet. En pick-up hade däremot gått att lyfta momsen på.

    Sen ville jag mest påtala skillnaden mellan köp o leasing … ;)

    #123392
    Crilles
    Deltagare

    Men som jag fattar det så glider en Caddy-typ med skåp in under punkten “• den är registrerad som lastbil och har en totalvikt på högst 3 500 kg (lätt lastbil) och ett skåpkarosseri där förarhytten och skåpet är separata karosserienheter. Bilen ska vara körduglig även om skåpet är bortmonterat.” dock är det ju en typ som man inte kan montera bort skåpet på.

    #123393
    GregerA
    Deltagare

    • den är registrerad som lastbil och har en totalvikt på högst 3 500 kg (lätt lastbil) och ett skåpkarosseri där förarhytten och skåpet är separata karosserienheter. Bilen ska vara körduglig även om skåpet är bortmonterat.” dock är det ju en typ som man inte kan montera bort skåpet på.

    Nej, det går inte på en Caddy. Där är förarplats och lastutrymme i samma karosserienhet. Det måste s.a.s vara dubbla väggar (luftspalt) emellan så att det går att montera bort lastskåpet utan att förarplatsen kommer utomhus.
    Samma sak gäller t.ex minibuss som också räknas som personbil.

    Men det kanske går att montera ett litet flak på den … ;) … undrar om det är definierat hur stort flaket måste vara.

    Jag försöker komma på vilken bilmodell som skulle uppfylla kravet < 3.500kg, separata karosserienheter men som inte har flak. Men det finns kanske nån. Edit: Tror det är den här typen som avses … den har inget flak, men ett lastskåp.
    1_maj08_009.jpg

    #123394
    Parvelito
    Deltagare

    Det räcker väl med lastgaller, minst 170cm lastutrymme samt lastsäkringsöglor för att regga en bil som lätt lastbil?

    #123395
    Crilles
    Deltagare

    Reggad som en lättlastbil ja, men inte enligt ML. Där ska det vara fler kriterier, (dock vilka är ju frågan) :) lr iaf tolkningsbart.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 53 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.