Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Ekonomi & Företagande

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-06-06, 09:21
Ny medlem
Ingen

Reg.datum: Jun 2011
Question Fungerar moms såhär?...

Hej, jag ska eventuellt starta en hemsida med försäljning. Jag är helt ny inom entreprenörsområdet och detta är en av mina frågor:

Fungerar momssystemet såhär? eller har jag fel

Bank → 70.000 kr (lån) → Jag
Jag → 70.000 kr (20.000 kr moms) → Leverantör
Leverantör → 100 produkter → Jag
Jag → 100 produkter → Kund
Kund → 70.000 kr → Jag
Jag → 70.000 kr → Bank
Staten → 20.000 kr moms → Jag

20.000 kr Överskott?
Svara med citat
Annons
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-06-06, 10:03
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
shop.parvelito.se

Reg.datum: Apr 2009
Standard

Nej, så fungerar det inte.

Du köper produkter för 80.000kr + moms 25% (20.000kr) från leverantör. Betalar denne 100.000kr, och bokför 20.000kr som ingående moms.
Du säljer sedan saker för 146.700kr (eller vad det nu blir) inkl moms till dina kunder. Av det beloppet är 29.340kr utgående moms.
Du betalar in till Skatteverket i form av moms 29.340 - 20.000 = 9.340kr. (Skillnaden mellan utgående och ingående moms).
Ditt bruttoresultat är sedan 37.360kr (Försäljning exkl moms - inköp exkl moms).

Innan du sätter igång med någon försäljning rekommenderas att du försöker få lite grepp på det här med företagsekonomi. Om inte annat så brukar biblioteket ha böcker där man kan idka självstudier.
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-06-06, 11:55
Ny medlem
Ingen

Standard

Ok. Jag tänkte väl att det inte var så lätt...

Jag lånade en bok på biblioteket men jag förstod inte ett dyft av alla komplicerade uträkningar. Får nog gå ett par kurser och se om det hjälper. Varför finns moms egentligen och varför är det ett så komplicerat system?

Senast redigerad av Coolt den 2011-06-06 klockan 13:09.
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2011-06-06, 12:11
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
shop.parvelito.se

Standard

Moms finns för att statskassan skall få in pengar och finansiera vår välfärd, det är en skatt som finns i princip i hela världen, så det är ingen svensk uppfinning. Och särskilt komplicerat är det inte i förhållande till andra saker man som företagare behöver klara av.
  #5 (permalink)  
Gammal 2011-06-06, 12:16
Ny medlem
Ingen

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Parvelito Visa inlägg
Och särskilt komplicerat är det inte i förhållande till andra saker man som företagare behöver klara av.
Nämn några

Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2011-06-06, 18:50
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
shop.parvelito.se

Standard

Optimal prissättning, marknadsföring, SEO, förstå CE-certifiering, beräkna skatten på mest förmånliga sätt etc. Momsen är ju en konstant som bara kan beräknas på ett sätt normalt, medan det andra är föremål för en massa subjektivitet i en ständigt föränderlig verklighet.
  #7 (permalink)  
Gammal 2011-06-07, 11:07
Ny medlem
Ingen

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Parvelito Visa inlägg
Optimal prissättning, marknadsföring, SEO, förstå CE-certifiering, beräkna skatten på mest förmånliga sätt etc. Momsen är ju en konstant som bara kan beräknas på ett sätt normalt, medan det andra är föremål för en massa subjektivitet i en ständigt föränderlig verklighet.
Alla har vi svårt för olika aspekter, jag vet hur jag ska marknadsföra mig och fixa optimal prissättning och har inga problem med att anpassa mig efter förändringar i marknadssituationen men jag märker att jag har en hel del att lära om skatte och momssystemet framför allt. Så man kan inte säga att en sak är svårare än en annan, det har med personliga förutsättningar att göra.

Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2011-06-07, 16:12
Majsans avatar
Fantast
www.majsans.com

Reg.datum: Oct 2010
Standard

Varför inte testa någon av Skatteverkets kostnadsfria informationsträffar

Informationsträffar och möten | Skatteverket [NS4 version]

Driver bl.a. butiken Majsans

Besök gärna vår facebook sida för nyheter.
Svara med citat
  #9 (permalink)  
Gammal 2011-06-08, 16:56
Ny medlem
Ingen

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Majsan Visa inlägg
Varför inte testa någon av Skatteverkets kostnadsfria informationsträffar

Informationsträffar och möten | Skatteverket [NS4 version]
Det verkar bra, tack för tipset! Det blir nog denna då: Momsen - hur fungerar den? Inbjudan till informationsträff om grundläggande moms | Skatteverket [NS4 version]

Svara med citat
  #10 (permalink)  
Gammal 2011-08-31, 21:45
Novis
ingen

Reg.datum: Jan 2011
Standard

[QUOTE=Parvelito;20332]Nej, så fungerar det inte.

Du köper produkter för 80.000kr + moms 25% (20.000kr) från leverantör. Betalar denne 100.000kr, och bokför 20.000kr som ingående moms.
Du säljer sedan saker för 146.700kr (eller vad det nu blir) inkl moms till dina kunder. Av det beloppet är 29.340kr utgående moms.
Du betalar in till Skatteverket i form av moms 29.340 - 20.000 = 9.340kr. (Skillnaden mellan utgående och ingående moms).
Ditt bruttoresultat är sedan 37.360kr (Försäljning exkl moms - inköp exkl moms).

Hej,

Tänkte bara höra mig för hur du fick att momsen på försäljningen blev till 29.340kr?

Det står ju att beloppet för försäljningen blev till 146700kr (ink moms) men att 25% av 146.700kr är väl 36675:-?

Beräkningarna för moms kanske ser annorlunda ut vid försäljning per produkt?

man kanske inte kan beräkna momsen på den totala försäljningen (utgående moms) ?.

Kan någon förklara för mig så vore jag evigt tacksam

//A
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är