Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Ekonomi & Företagande

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-06-09, 11:29
Har Ehandel.se som hobby
www.smartfritid.se

Reg.datum: Apr 2009
Standard Skippa skolan starta eget i stället

Ger 100 000 dollar för att sluta skolan och starta företag - Driva Eget, starta eget företag, tidningen för småföretagare

Håller till stor del med. Själv upplevde jag en stor del av skolan som en sållning/utslagning på nåt vis. Visst är det kul och bra med högre studier och ett måste i många yrken, men det är nog viktigt att ibland påpeka att man inte blir lyckligare, rikare eller bättre på nåt vis med en lång utbildning. Det kan gå lika bra, eller bättre utan också om man har rätt sinne för det man ger sig i kast med.
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-06-09, 13:35
Joels avatar
Veteran
Partykungen.se
Partykungen

Reg.datum: Jun 2009
Skicka ett meddelande via ICQ till Joel Skicka ett meddelande via MSN till Joel
Standard

När jag slutade gymnasiet så blev jag plötsligt arbetslös. Hade varken ork, lust eller vilja att gå vidare direkt med nya studier, så första nyktra vardagen efter studenten skickade jag in min ansökan om F-skatt till Skatteverket.

Det borde utbildas fler egenföretagare i Sverige
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-06-09, 13:41
Nyfödd
ingen

Reg.datum: Oct 2009
Standard

Joel, Hur fixade du ekonomi för att starta eget utan att ha jobbat eller jobbade du samtidigt som du studerade på Gymnasiumet?

Kostar ju en del att dra igång eget (lager, avgifter som moms varje månad)
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2011-06-09, 14:17
Nyfödd
ingen

Reg.datum: May 2011
Standard

Jag tillhör kategorin fritidspolitiker och jobbar med bland annat grundskolefrågor i min kommun. En viktig sak jag försöker få in mer i skolan är Entreprenörskap. Som det är nu utbildas barnen för att bli löntagare. De ska för tusan redan i unga år få lära sig att man även kan bli entrepenör och företagare. Kan säga att många håller med mig, men det går ytterst trögt ändå.
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2011-06-09, 14:21
Thomas THLs avatar
Flitig Medlem
www.takbox.se/butik - www.verktygssats.se

Reg.datum: Sep 2009
Standard

Jag gick inte gymnasiet, sjukt skoltrött och började jobba istället.
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2011-06-09, 14:33
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
shop.parvelito.se

Reg.datum: Apr 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Thomas THL Visa inlägg
Jag gick inte gymnasiet, sjukt skoltrött och började jobba istället.
Där kan vi ta varandra i hand, började ekonomisk linje, men efter en termin där insåg jag att där skulle jag inte lära mig något matnyttigt, så jag började jobba istället.

När det gäller skolan vore det intressant om man kunde införa åtminstone lite mer entrepenörskap på schemat, det berör ju rätt så många ämnen. Jag tycker att man t.ex. borde veta hur momssystemet fungerar när man gått igenom grundskolan, och lite basala bokföringskunskaper vore ju inte heller helt fel samt hur man faktiskt startar ett företag. Man behöver inte bli så detaljerad, men i alla fall hålla dörren på glänt in till en annan värld.
  #7 (permalink)  
Gammal 2011-06-09, 14:51
Kodmyrans avatar
Inventarie på Ehandel.se
www.kodmyran.se, samt SweCat, Gardenhome, Doftljusbutiken
@KodmyranKatrin

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via Skype™ till Kodmyran
Standard

Själv gick jag gymnasiet och hade där företagsekonomi, det var väldigt nyttigt och där lärde jag mig en hel del kring bokföring och det du pratat om, men det var som sagt på gymnasiet inte i grundskolan.
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2011-06-10, 12:39
precis en såns avatar
Flitig Medlem
www.precisensan.se

Reg.datum: Feb 2011
Standard

Jag tillhör den gruppen som pluggat i en massa år och haft stor glädje av det. Dock behöver ju inte utbildning betyda att det är det som man kommer att syssla med hela livet.
I helgen blev mitt källarförråd som jag har i anslutning till butiken översvämmat och igår tog jag itu med det tröttsamma arbetet med att röja ut allt, sortera, ställa på tork osv. Det lustiga i den här historien är att ingenting som tillhörde butiken hade blivit förstört. Dock blev fyra proppfulla flyttlådor med material som jag använt när jag arbetat som lärare och specialpedagog totalförstört. Det är bara att inse att nu är jag enbart lumphandlare och e-handlare. =)
Svara med citat
  #9 (permalink)  
Gammal 2011-06-12, 15:13
Har Ehandel.se som hobby
www.youfixit.se

Reg.datum: Nov 2010
Standard

Jag har gått ut gymnasiet och studerar nu multimediadesign i Köpenhamn med internationell inriktning.
Att inte studera och starta eget istället är absolut möjligt. Men en utbildning att ha bakom sig är alltid bra.
Jag skulle ALDRIG säga till mina barn att skita i gymnasiet och starta eget istället. Även om några här har klarat sig ändå så är det inget jag skulle rekommendera.
  #10 (permalink)  
Gammal 2011-06-12, 15:38
Ivrig
DarlingExpress.com

Reg.datum: Feb 2011
Standard

Jag är civilingenjör och är utbildad inom bl.a. programmering, marknadsföring, ekonomi och logistik.

Jag var inte ett dugg intresserad av att driva eget när jag var 20 utan då ville jag plugga. Nu har jag jobbat 10 år och vill vara egen.

Viktigast är nog att vara motiverad, kunna fixa finansiering och hålla ordning på allt som rör företaget.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är