Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Sälja officiellt licensierade produkter

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96353
    hattifnatt
    Deltagare

    Hur fungerar det med officiellt licensierade produkter? Behöver man ha tillstånd från företaget ifråga för att sälja sådana produkter, eller är det fritt fram så länge leverantörer/tillverkaren har fått klartecken. Dvs. om leverantören erbjuder en “officiellt licensierad” produkt – är det bara att sälja vidare den som vanligt då, eller måste man som återförsäljare också skaffa ett tillstånd?

    #125684
    danielandersson
    Deltagare

    Om du som ÅF behöver bli godkänd innan du kan sälja, så är det nånting leverantören borde säga till dig (innan han/hon säljer till dig).

    #141545
    Daggpunkten
    Deltagare

    vi fortsätter tråden…lite off men ändån…

    jag har fått förfrågan av ett företag om att de vill köpa en av våra produkter, så att de i sin tur kan sälja dessa i sin fysiska butik.

    2 dilemman:
    1. Får jag sälja vidare produkten hur som helst? Jag blir ju en typ av mini-grossist? Eller skall jag vidarebefodra dem till min leverantör?
    2. Hur räknar jag smartast ut ett pris som min kund skall betala? Jag har köpt in varan inom EU och skall endast betala då utgående MOMS. Hur göra med underleverantören?

    :confused:

    #141550
    GregerA
    Deltagare

    @Daggpunkten 40391 wrote:

    2 dilemman:
    1. Får jag sälja vidare produkten hur som helst? Jag blir ju en typ av mini-grossist? Eller skall jag vidarebefodra dem till min leverantör?
    2. Hur räknar jag smartast ut ett pris som min kund skall betala? Jag har köpt in varan inom EU och skall endast betala då utgående MOMS. Hur göra med underleverantören?
    :confused:

    1. Om du inte ingått något avtal som bygger på att du inte får sälja vidare till andra återförsäljare så är det fritt fram.

    2. Räkna alltid utan moms, och lägg på moms på slutet om det behövs.
    Ex. du köper in varan för 100:- (exkl moms) från ett annat EU-land. Du lägger på 30% när du säljer till en åf. Då skall den ÅF betala 130:- + moms.

    Edit: räkna inte med att bli rik som mellanhand. Blir din kund stor så kommer han att försöka gå runt dig och handla direkt av din leverantör. Det finns inte mycket att göra för att skydda sig mot det.

    #141551
    Daggpunkten
    Deltagare

    Jamen, rik tror jag nog inte att jag blir på detta, ser däremot en möjlighet att serva denna kund och i nuläget utöka mitt bastu-nätverk.
    I längden tror jag det kan skapa affärer för andra produkter som jag funderar på att ta fram i egen regi.

    Det är då ett annat dilemma :D

    Tack för snabbt svar igen Greger!! :)

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.