Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande VAT-reg norge, eller alternativ till det?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96409
    Plastskivor
    Deltagare

    Jaha nu har jag hamnat på Norska marknaden helt ofrivilligt.

    En kund i Norge ville köpa skivor av mig i pall-kvantitet och för att slippa strula med export så blev dealen att han skulle hämta skivorna på Schenkers pallgodsterminal i Karlstad.

    Schenker slarvade då bort pallfanskapet och har nu inte lyckats hitta det på 30 dagar så det blir reklamation. Men kunden vägrar att åka tillbaka en gång till till Karlstad för han blev ju måttligt glad av att ha fått vända därifrån i oförrättat ärende senast när hans varor skulle ha funnits där. Så jag kan inte beställa ersättningsleverans på samma sätt.

    Lösningen blir då att jag gör en ny beställning hos leverantör som har lager i Norge, så att kunden får hämta där.

    Men det är då alltså inte export så för att fakturera kunden (Norsk privatkund) behöver jag ha Norsk VAT-reg.

    Nån med erfarenhet av att momsregga svenskt bolag i Norge ?? Är det krångligt? Gör man det lämpligast via Norsk-Svenska Handelskammaren, eller ??

    Vad är alternativet?
    Kan sälja min kundfordran till finansbolag som fakturerar kunden med norsk moms?
    Jag har idag inget avtal med något faktureringsföretag.
    Beloppet är ca 8 kSEK + moms.

    #126157
    Parvelito
    Deltagare

    Om det inte handlar om mer pengar är det kanske enklast att betala den norska momsen till leverantören, och bokföra den som en kostnad. Jag vet inte vad du jobbar med för marginaler, men jag kan inte tänka mig att den lösningen är dyrare än att försöka bli momsreggad i Norge.

    För övrigt kan du inte sälja momsfritt till en kund om denne skall hämta upp i Sverige, eftersom du då inte har utförselbevis. Tvärtom kan du bara bevisa att det hela skickats till Karlstad som ju är i Sverige (rätt långt från gränsen dessutom).

    #126159
    Plastskivor
    Deltagare

    Tanken var ju att det skulle bli en rent domestik försäljning inom Sverige, med svensk moms.
    Är det gods som omsätts här inom sverige så får jag väl sälja till vem tusan jag vill oavsett om kunden är svensk eller norsk eller Bellman eller vadsomhelst och vart han tar varorna efter att han har hämtat dem i Sverige har jag inget med att göra.

    Men nu blev det inte så alltså.

    Jag kan knappast betala Norsk moms till leverantören. Jag har ingen affärsrelation med det norska bolaget. Jag betalar till min svenska leverantör som vanligt i SEK och skillnaden är då att godset lämnas ut av deras norska systerbolag och att det då är gods som redan är införtullat i Norge.

    Även om jag skulle betala till norska bolaget inkl norsk VAT så har jag ju inte gjort rätt för mig för då är det ju på mitt in-pris, så jag tror inte att det är någon lösning.

    #126161
    GregerA
    Deltagare

    Att det kan vara så krångligt att sälja plastskivor … :rolleyes:

    Vad jag förstått så kan man inte momsregistrera sig i Norge om man omsätter mindre än 50.000 NOK, så om dina plastskivor ligger under detta belopp så behöver du nog inte bekymra dig så mycket.

    Betala det som leverantören vill ha, och sälj inkl svensk moms så hamnar ju pengarna i rätt land ;)

    Det finns lite info från exportrådet här: http://www.swedishtrade.se/PageFiles/137506/Moms%20i%20Norge.pdf

    #126167
    Plastskivor
    Deltagare

    Frågan om dropshipping till privatperson inom annat land togs upp nyligen i annan tråd och om jag fattade rätt så skull det leda till momsregplikt från första eur eller dkk eller gbp eller vad det nu är. Men det kanske är andra regler i Norge (?)

    Oavsett detta så vet jag inte nu om jag inom kommande 12 mån kommer att sälja för ytterligare 42000 NOK eller vad det nu blir som jag har kvar till 50k-gränsen, om den nu gäller för mej.

    #126169
    Parvelito
    Deltagare

    @Plastskivor 23385 wrote:

    Är det gods som omsätts här inom sverige så får jag väl sälja till vem tusan jag vill oavsett om kunden är svensk eller norsk eller Bellman eller vadsomhelst och vart han tar varorna efter att han har hämtat dem i Sverige har jag inget med att göra.

    Så är det med plastskivor i alla fall, sedan finns det en risk för att norska tullen tycker att han skall betala norsk moms också om han kör en pall över gränsen, men det är inte ditt problem.

    Jag kan knappast betala Norsk moms till leverantören. Jag har ingen affärsrelation med det norska bolaget. Jag betalar till min svenska leverantör som vanligt i SEK och skillnaden är då att godset lämnas ut av deras norska systerbolag och att det då är gods som redan är införtullat i Norge.

    Jag förstår, jag tog för givet för att du skulle få en affärsrelation med Norge.

    Även om jag skulle betala till norska bolaget inkl norsk VAT så har jag ju inte gjort rätt för mig för då är det ju på mitt in-pris, så jag tror inte att det är någon lösning.

    Jo, då har norska staten fått sin skatt. Mervärdet, att sälja det har ju skett i ett annat land. Och du kan då göra försäljningen till en export i Sverige, för svenska staten skall inte tjäna pengar på norska affärer i Norge. Så länge du håller dig under 50kNOK i årsförsäljning ids de inte kräva dig på den momsen.

    Det här med gränsöverskridande handel är jobbigt när de inte är med i EU.

    #126170
    GregerA
    Deltagare

    Jag har kollat lite på att etablera någon form av represenation i Norge, och om man vill momsregistrera sig så måste man först sälja för 50k, och bifoga detta underlag med ansökan om registrering. Då kan man sedan redovisa från första kronan.

    Jag tror det som diskuterades i den andra tråden i första hand gällde inom EU, men sak samma kan naturligtvis bli aktuellt även i land utanför EU. Dessutom kan ju olika länder ha olika lägsta gräns. I Tyskland är man t.ex redovisningsskyldig från första kronan. Där finns ingen lägsta gräns.

    Det kanske är enklast att få dem levererade till Strömstad, och sedan skicka tillbaka dem igen … :rolleyes:

    #126171
    Plastskivor
    Deltagare

    @GregerA 23396 wrote:

    Jag har kollat lite på att etablera någon form av represenation i Norge, och om man vill momsregistrera sig så måste man först sälja för 50k, och bifoga detta underlag med ansökan om registrering. Då kan man sedan redovisa från första kronan.

    Ok det verkar ju bra men hur skriver man då på fakturorna för de första försäljningarna innan man kommit upp i 50k ?

    Norska konsumenter är väl vana vid att fakturor ser ut som i Sverige d.v.s. först ett varuvärde exmoms och sedan momsen och så ett totalbelopp inkl moms som är det man ska betala.

    Ska man specificera det på samma sätt trots att momsen då är något man bara kanske kommer att betala i framtiden ?

    Om det funkar så så verkar det ju ganska smidigt d.v.s. att man bara bygger upp en latent momsskuld tills man vet om man kommer över tröskeln.

    #126172
    GregerA
    Deltagare

    Jag har också funderat på det, och nu hittade jag svaret här … :)
    http://www.brreg.no/blanketter/veiledning/pdf/veil_del2_bm.pdf

    Det er ikke anledning til å angi
    merverdiavgift i salgsdokument før
    du er registrert i Merverdiavgiftsregisteret. Når du passerer beløpsgrensen må du straks melde fra om
    dette til avgiftsmyndighetene. Inntil
    du får tilsendt registreringsbekreftelse,
    skal du fakturere uten avgift. Når du
    har passert omsetningsgrensen må
    du derfor samtidig med utstedelse
    av fakturaer gjøre kundene
    oppmerksomme på at det vil bli
    sendt en egen faktura på bare
    merverdiavgiften når registrering
    har funnet sted.

    Man skall alltså fakturera utan moms, och sedan skicka en tilläggsfaktura på momsen när man blivit registrerad.

    Jag tror iofs att du även kan fakturera beloppet inkl moms, och sedan skicka ut en momsspecifikation, så att de som har avdragsrätt kan göra avdrag. Blir du aldrig registrerad så har du bara fått lite högre marginal.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.