Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Avdrag hyra?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96415
    annnil
    Deltagare

    Har en fundering gällande avdrag för hyra för enskild firma. Jag vet att man får göra procentuella avdrag om man har ett särskilt inrett rum för verksamheten. Jag har ett sådant rum och även ett till snart som tillsammans är ca 40kvm (tredje del av totala ytan).

    Kruxet är dock att det är en vind. I hyreskontraktet står det 80 kvm + vindskontor. Det är två riktiga rum med värme och el. Kan det vara några konstigheter?

    Får väl kolla med kära vännerna på SK men tänkte om någon vet hur det fungerar…?

    #126250
    Majsan
    Deltagare

    Om en enskild näringsidkare arbetar i sin bostad minst 800 timmar under beskattningsåret, får han dra av utgifter för bostaden, även om något särskilt utrymme inte har inrättats.

    Avdrag får göras med 2 000 kr per år om arbetet utförs i en bostad på den skattskyldiges eller hans makes fastighet och med 4 000 kr per år i annat fall.

    För den som bor i en hyres- eller bostadsrättslägenhet beräknas avdraget på grundval av den del av hyran eller avgiften till bostadsrättsföreningen som kan anses belöpa på den särskilt inrättade delen. Avdrag medges även för skälig del av sådana kostnader för värme, vatten och avlopp samt elektrisk ström som inte ingår i hyran/avgiften.

    #126327
    annnil
    Deltagare

    Tack så jätte mycket för svar Majsan, dock känner jag redan till reglerna. Min fråga är en lite mer tolkningsfråga.

    #126328
    Majsan
    Deltagare

    Tolkningsfråga då skulle jag vända mig till Skatteverket. servicejouren@skatteverket.se

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.