Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande köpa aktiebolag

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96475
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Hallå alla Aktieproffs:)

    Jag ska nog köpa ett aktiebolag som det ser ut. Från vem ska jag köpa det av, vilka är bäst.

    Är det något speciellt jag behöver fundera på?

    Jag har text tittat på dessa:

    http://www.standardbolag.se/produkter/lagerbolag/aktiebolag/?utm_source=google–and–utm_medium=cpc–and–utm_campaign=k%C3%B6pa%2Baktiebolag

    http://www.bolagspartner.se/lagerbolag/?gclid=COeDsfngqKsCFUO_zAod7mgb1A

    Hur har ni gjort eller hur skulle ni göra idag?

    #126974
    fotofyndet
    Deltagare

    Annars kan du få betala mig varje gång du går på dass också, det är ungefär samma sak. Samma värde för pengarna så att säga.

    Bilda ett nytt bolag, herregud. Det svåra brukar vara att få igenom namnförslagen, och det åker du ju dit på även om du köper ett lagerbolag. Om du inte vill att det ska heta Grundstenen 1843 förstås…

    #126975
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Då får du torka mig oxå;)

    Nej men därav frågan, vad är bäst att göra? Aktiebolag är en ganska ny värld för mig.

    @fotofyndet 24271 wrote:

    Annars kan du få betala mig varje gång du går på dass också, det är ungefär samma sak. Samma värde för pengarna så att säga.

    Bilda ett nytt bolag, herregud. Det svåra brukar vara att få igenom namnförslagen, och det åker du ju dit på även om du köper ett lagerbolag. Om du inte vill att det ska heta Grundstenen 1843 förstås…

    #126976
    GregerA
    Deltagare

    Det är inte så svårt att själv registrera ett AB. Via siten http://www.verksamt.se fyller du i alla uppgifter och skickar in till både Bolagsverket och Skatteverket. Om du tycker det verkar krångligt kan jag göra det åt dig för 5.000:- ;)

    Vad du även måste göra är att:
    1. Gå till banken och öppna ett konto och sätta in aktiekapitalet, samt få ett intyg att det är inbetalt.
    2. Få ett intyg från din revisor att han/hon åtar sig uppdraget (såvida du inte väljer att köra utan revisor)

    #126978
    Parvelito
    Deltagare

    De har blivit ganska snabba på senare år att regga aktiebolag, så det är inte så många dagar man vinner på att köpa ett lagerbolag. Sitter man inte i sjön så är det billigast och bäst att göra jobbet själv.

    Jag tycker dock det är bra att det finns möjligheten att få ett bolag på dagen. Det finns tillfällen då det måste vara lite snabba ryck, och då är kostnaden som regel inget hinder.

    #126979
    Andreas
    Deltagare

    Är jag dum eller för finländsk, förstår inte 100% din fråga. Skall du övergå till aktiebolag (uppgradera), starta ett nytt aktiebolag eller ta över ett aktiebolag (köpa upp/ bli delägare)?

    #126980
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Det ska startas ett helt nytt företag.

    @Andreas 24276 wrote:

    Är jag dum eller för finländsk, förstår inte 100% din fråga. Skall du övergå till aktiebolag (uppgradera), starta ett nytt aktiebolag eller ta över ett aktiebolag (köpa upp/ bli delägare)?

    #126981
    Andreas
    Deltagare

    Okej, ni har inte företagsrådgivare i Sverige som hjälper er? I Finland har vi sådana personer man kan uppsöka gratis som hjälper en med att grunda företag.

    Sedan tar registreringen 1-2 veckor.

    Det du kan tänka på är vad du väljer att betala in i form av start kapital i grundandet. Lägger du mer en den nödvändiga summan så visar du för omvärlden att du tror på företaget eftersom du satsat mer pengar en vad lagen kräver. Detta är pengar som aldrig får plockas ur företaget, dock kan de användas under året sålänge de finns kvar vid årsredovisningen.

    #126982
    fotofyndet
    Deltagare

    Jag startade mitt bolag själv och det var inga problem. Mot bättre vetande så har jag två olika aktietyper i bolaget och om du inte ser ett extremt stort värde i att ha det så så skulle jag avråda dig. Det strular till en hel massa.

    Bolagsordning, protokoll från bolagsstämma, etc mycket finns att ladda ner från olika ställen på nätet, annars är det bara att du säger till så får du låna mina.

    @Parvelito 24275 wrote:

    Jag tycker dock det är bra att det finns möjligheten att få ett bolag på dagen. Det finns tillfällen då det måste vara lite snabba ryck, och då är kostnaden som regel inget hinder.

    Helt klart är det ju så, men alla som träffat Jimmy vet ju att han är en ordningssam människa som planerar i god tid. :)

    #126983
    GregerA
    Deltagare

    @fotofyndet 24279 wrote:

    Helt klart är det ju så, men alla som träffat Jimmy vet ju att han är en ordningssam människa som planerar i god tid. :)

    Absolut +1 :D

    Andreas: Jo, man kan få hjälp att starta eget via t.ex ALMI, men det låter som om ni har någonting bättre i Finland … ;)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 29 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.