Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande När betalar ni momsen?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96499
    Elin-BioLivs
    Deltagare

    Hej,

    Jag har ett nystartat aktiebolag, som bland annat kommer att sälja varor i en webshop. Detta är en liten grej vid sidan om mitt vanliga arbete, som är tänkt småskaligt till en början.

    Jag har lite funderingar kring momsen. Jag valde från början att redovisa (och betala momsen) inkomstdeklarationen, dvs årsvis. Funderar dock på om var tredje månad ger en bättre överblick (men också merjobb?!).

    För- och nackdelar med det?

    Hur gör ni andra SMÅföretagare?

    #127434
    Elin-BioLivs
    Deltagare

    En fråga till:

    Använder ni kontantmetoden (bokslutsmetoden) eller faktureringsmetoden i bokföringen?

    #127435
    Parvelito
    Deltagare

    Eftersom du normalt sett betalar in moms kan det vara bra att ha likviditet att röra sig med, och eftersom då staten är snäll och ger dig kredit i upp till ett år, så tackar man och tar emot.

    Jag använder faktureringsmetoden, men det är säkert enklare med kontantmetoden.

    #127447
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag frågar vidare till dej Berra, betalar du moms varje månad eller var tredje?

    Vad skulle du rekomendera ett nystartat AB att göra om du fick välja?

    @Parvelito 24760 wrote:

    Eftersom du normalt sett betalar in moms kan det vara bra att ha likviditet att röra sig med, och eftersom då staten är snäll och ger dig kredit i upp till ett år, så tackar man och tar emot.

    Jag använder faktureringsmetoden, men det är säkert enklare med kontantmetoden.

    #127449
    Elin-BioLivs
    Deltagare

    Tusen tack Parvelito!

    #127451
    Parvelito
    Deltagare

    Jag betalar var tredje, och det är rätt så skönt att slippa ha det där varje månad.

    #127452
    Crilles
    Deltagare

    Vi kör Faktureringsmetoden samt redovisar moms varje månad.

    Problemet som jag ser att utnyttja “statens kredit” är att väldigt många har gått i KK Pga. noll koll på hur mycket som igentligen skall betalas in vid nästa redovisning. Utan man lever på det kapitalet man “har” på kontot.

    Jimmy: frågan om hur ofta du ska redovisa beror lite på hur du får “in” din moms, dvs: har du mycket ingående moms varje månad så skulle jag rekomendera att du redovisar månadsvis.
    Det ger enligt mej en större koll på vilka pengar som igentligen är dina, och inte lånade. Alltså pengar som vi har på kontot men inte äger.

    Sen om man har ett företag, som kanske har en mycket ojämn moms, dvs. att 2 månader finns det bara utgående moms för att sen den 3:e månaden bara har ingående moms eller vise versa, som gör att det nästan jämnar ut sig på ett kvartal, i så fall skulle jag vfundera på att redovisa per kvartal. (detta beror lite på inköpen/försäljning man har i butiken) Sen kan man ju ha flera olika verksamheter i sitt bolag som även det påverkar momsen.

    #127456
    fotofyndet
    Deltagare

    Vi använder faktureringsmetoden som vi tycker är det enda rätta, bla just i momshänseende. Vi betalar in momsen var tredje månad, och det är svettigt nog när den betalningen ska in.

    Det jag menade med att faktureringsmetoden är det enda rätta för oss är det här:
    Vi har förutom webshopen en konsultverksamhet där jag jobbat heltid. Slutsumman på den fakturan kan bli ganska stor och att köra kontantmetoden vore att överlåta på kunden att bestämma när momsen ska betalas in. Det kan mycket väl bli så att kunden betalar in fyra inbetalningar under samma kvartal, och därmed ska fyra månaders moms in den 12:e i månad 2 kvartalet därefter. Med faktureringsmetoden styr man själv i och med fakturadatumet vilken månad en faktura hör till.

    Dessutom har man betydligt bättre koll på kundreskontran med faktureringsmetoden.

    #127457
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag tackar.

    @Parvelito 24776 wrote:

    Jag betalar var tredje, och det är rätt så skönt att slippa ha det där varje månad.

    #127458
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag håller med dig, helt klart bättre koll på vilka pengar som är sina egna. Fast det brukar vara lätt, 0 kronor brukar det vara :eek::rolleyes::)

    @Crilles 24777 wrote:

    Jimmy: frågan om hur ofta du ska redovisa beror lite på hur du får “in” din moms, dvs: har du mycket ingående moms varje månad så skulle jag rekomendera att du redovisar månadsvis.
    Det ger enligt mej en större koll på vilka pengar som igentligen är dina, och inte lånade. Alltså pengar som vi har på kontot men inte äger.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 31 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.