Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Inköp av varor från en själv till företaget?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96516
    myon
    Deltagare

    Har sökt i forumet utan att lyckas få nåt svar.
    Har kanske sökt på fel sökord och finns det redan en tråd med detta så ber jag om ursäkt och tar gärna emot en länk.

    Hur ska man rent praktiskt göra om man har varor privat som man vill sälja genom firman?
    Firman bör väl då köpa in varorna från mig som privatperson?
    Men hur ska man se till påslaget?
    Är det upp till mig själv eller finns det någon regel?
    Satt en stund på skatteverkets servicekontor idag men när det verkade stå still i kön så gav jag upp.

    Tänkte att, är det nånstans man kan få svar snabbt så är det här.
    Fast… Nu kom jag på att ikväll sitter väl alla i baren på eMeet? =)

    #127726
    Parvelito
    Deltagare

    Det absolut enklaste är att du säljer dina privata saker utan att blanda in ditt företag. Det ger dig mycket mindre krångel, och mer pengar i fickan.

    #127734
    myon
    Deltagare

    Tack för svaret!

    Jo, så är det väl egentligen.
    Men i det här fallet rör det sig om prylar som är tänkt att ingå i en webshop. Ett privat intresse som ska bli ett företag / affärsidé.
    Men hur får jag in samlingen av grejer i företaget?

    #127940
    NO LINGO
    Deltagare

    Inga problem att köpa varorna av dig själv bara du kan påvisa att du inte säljer dem till bolaget för mer än vad de är värda för då kan det bli förtäckt löneuttag och då blir det dyrt när skattmasen kommer på studiebesök :). Alltså viktigt att du kan uppvisa riktiga kvitton på inköpen varorna du ska sälja.

    Skriv ett riktigt kvitto på köpet, för över pengar till dig själv från företaget och för sen in varorna i företagets lager. Spara sen alla orginalkvitton. Och som alltid med skattmasen, du kan aldrig vara 100% säker på att det är OK ändå. Vill du vara 100% säker så kolla med din revisor INNAN du gör transaktionen.

    #127946
    Elin-BioLivs
    Deltagare

    Maila Skatteverket och fråga! Dom svarar inom en vecka eller så och man får svart på vitt vad som gäller i ett enskilt fall!

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.