Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Förenklad faktura belopp över 2000 kronor

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96537
    Stampelstugan
    Deltagare

    Igår var jag och maken på Skatteverkets andra informationsträff till egna företagare, mycket givande.

    Där fick vi hur som helst information om att det är okej med förenklad faktura (dvs. vanligt kassakvitto) där köpare inte framgår såvida beloppet är under 2000 kronor, över 2000 kronor behövdes tydligen fullständigt kvitto/faktura där köparens namn framgår.

    Så när vi väl kom hem igår gick jag igenom mina verifikationer jag haft hittills och upptäckte då ett kvitto från IKEA på drygt 3000 kronor. Det här är ju ett helt vanligt kvitto vilket då tydligen inte räcker enligt Skatteverket eftersom det inte står att det är jag som är köpare.

    Hur gör jag med det? Ska jag bara låta allt vara eller vad gör man? Jag funderar på om det räcker med ett utdrag från banken som visar att samma summa dragits från kontokortet samma datum som står på kvittot? Räcker det för att styrka att det är jag som handlat?

    #127812
    Parvelito
    Deltagare

    Det är en bra idé för att styrka köpet.

    #127814
    GregerA
    Deltagare

    Antagligen kan du gå till kundtjänst på Ikea och be om ett skrivet kvitto när du handlat klart.

    Är det så att du betalt med firmans kontokort och det finns nån referens till kortnumret på kvittot så kan man ju identifiera köparen den vägen. Jag vet inte om Skv tycker det är tillräckligt, men det måste ju i alla fall vara bättre än inget.

    Sedan finns det lite ytterligare regler kring förenklad faktura där man hänvisar till handelsbruk i branschen, och det är nog det Ikea stödjer sig på.

    Förenklad faktura

    I vissa fall räcker det att du utfärdar en förenklad faktura. Det får du göra om
    försäljningsbeloppet är högst 2 000 kr inklusive moms
    eller
    handelsbruket i branschen, administrativ praxis eller de tekniska förutsättningarna för fakturering gör det svårt att utfärda en fullständig faktura (t.ex. vid försäljning i en automat av tåg- eller bussbiljetter eller bensin).
    Du får inte använda en förenklad faktura vid försäljning till andra länder.
    En förenklad faktura ska innehålla
    det datum fakturan utfärdades (fakturadatumet)
    din identifiering
    vilken typ av varor du levererat eller tjänster du utfört
    vilken moms kunden ska betala eller uppgifter som gör det möjligt att beräkna momsen.

    Hur som helst så är det ju säljaren som har skyldigheterna. För att du som mottagare inte skall medges avdragsrätt så krävs det nog en betydligt sämre faktura än den du fått på Ikea.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.