Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Lämna ut "kund"

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96661
    henrik
    Deltagare

    Hej!

    Jag har en liten fundering om det här med att för oss som företagare dela uppgifter om kunder.

    Att man inte får dela uppgifter om kunder är självklart.

    Men om en “kund” kontaktar en angående en affärstransaktion och kunden uppger falska uppgifter och endast är ute efter att lura en. Får man lov att lämna ut “uppgifter” om denna kund öppet till andra företag?

    Mvh

    Henrik

    #129022
    JohanK
    Deltagare

    Nej!

    Det fanns tidigare på oscforum.se en diskussion om detta och de var några som hade fixat en databas som man kunde lägga in och ta del av.

    Detta är inte lagligt, det kommer alltid att missbrukas på något sätt.

    Det är ju heller inte säkert att han vill lura alla.

    /Johan

    #129023
    GregerA
    Deltagare

    Det beror nog lite på hur och med vem man delar uppgifterna.

    Att ett antal ehandlare samkör alla sina kunder/order för att se om någon handlar ovanligt mycket på kort tid anses inte tillåtet. Men om en ehandlare tipsar några kollegor om att NN försökt göra ett köp mot faktura, så är det nog inte lika olagligt.

    Om inte annat kan man väl hänvisa till Nödvärnsrätten – “Mot ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom.” ;)

    #129025
    henrik
    Deltagare

    @JohanK 26525 wrote:

    Nej!

    Det fanns tidigare på oscforum.se en diskussion om detta och de var några som hade fixat en databas som man kunde lägga in och ta del av.

    Detta är inte lagligt, det kommer alltid att missbrukas på något sätt.

    Det är ju heller inte säkert att han vill lura alla.

    /Johan

    Jag har följt en del diskussioner om detta även i bla oscforum men där har det mer handlat om att samköra uppgifter om riktiga kunder.
    Här handlar det mer om man får lämna ut uppgifter som påhittad kunder använer sig av. Alltså inga riktiga personer utan om uppenbara bedrägeriförsök. Det är ju inte alla som genomskådar det och då hade det ju varit schysst att kunna dela med sig av dessa.

    #129029
    JohanK
    Deltagare

    @henrik 26528 wrote:

    Jag har följt en del diskussioner om detta även i bla oscforum men där har det mer handlat om att samköra uppgifter om riktiga kunder.
    Här handlar det mer om man får lämna ut uppgifter som påhittad kunder använer sig av. Alltså inga riktiga personer utan om uppenbara bedrägeriförsök. Det är ju inte alla som genomskådar det och då hade det ju varit schysst att kunna dela med sig av dessa.

    Borde inte spela någon roll egentligen eftersom det troligen bygger på att någon uppger ett personnummer på en riktig person, och därmed bryter man mot PUL?

    Jag tror inte att datainspektionen? skulle gilla det i vilket fall.

    /Johan

    #129032
    GregerA
    Deltagare

    @JohanK 26534 wrote:

    Borde inte spela någon roll egentligen eftersom det troligen bygger på att någon uppger ett personnummer på en riktig person, och därmed bryter man mot PUL?

    Jag tror inte att datainspektionen? skulle gilla det i vilket fall.

    /Johan

    Jo, det spelar roll.

    En viktig parameter är om man gör det som ett strukturerat eller ostrukturerat material, och om det kan innebära kränkning.

    Att bygga en databas över “kanske skumma kunder” är att skapa ett strukturerat material.

    Att publicera informationen i löpande text, blogg t.ex, är att anse som ett ostrukturerat material. Här har man ganska stor frihet så länge det inte kan innebära kränkning för den enskilde.

    Nu frågade ju inte Henrik om personnummer, utan bara om uppgifter. Att man på en varningssida skriver att “Se upp för Jönsson i postnummer 12345 född i september 1975” skulle förmodligen kunna funka.

    Försäkerhets skull kanske jag skall säga att Jönsson är en påhittad person, och alla likheter med en ev riktig Jönsson i samma postnummer är helt oavsiktliga. :)

    #129042
    henrik
    Deltagare

    @GregerA 26537 wrote:

    Jo, det spelar roll.

    En viktig parameter är om man gör det som ett strukturerat eller ostrukturerat material, och om det kan innebära kränkning.

    Att bygga en databas över “kanske skumma kunder” är att skapa ett strukturerat material.

    Att publicera informationen i löpande text, blogg t.ex, är att anse som ett ostrukturerat material. Här har man ganska stor frihet så länge det inte kan innebära kränkning för den enskilde.

    Nu frågade ju inte Henrik om personnummer, utan bara om uppgifter. Att man på en varningssida skriver att “Se upp för Jönsson i postnummer 12345 född i september 1975” skulle förmodligen kunna funka.

    Försäkerhets skull kanske jag skall säga att Jönsson är en påhittad person, och alla likheter med en ev riktig Jönsson i samma postnummer är helt oavsiktliga. :)

    Precis som Greger skriver så handlar det endast om ett ev fiktivt namn och en adress, inget personnummer inblandat. Kunden gör en beställning (alltid en lördag) och sedan ber hon om att få skicka en skärmdump på en förskottsbetalning från sin bank så att man ska skicka hennes beställning redan på söndagen. Bifogat i beställningen så får man en liten snyfthistoria om hur hon haft inbrott eller blivit rånad eller liknande (olika historier i olika butiker) och behöver ha varor snabbt för att komma ikapp sig eller sin vardag. Någon betalning lär dock aldrig dyka upp för skärmdumpen är fabricerad.
    Det jag vill göra är att dela med mig av personens adress till andra butiker eftersom jag tycker att detta rör sig om ett rent bedrägeriförsök. Personen ifråga finns inte med i folkbokföringen eller jag kan iallfall inte hitta någon sådan person på angiven adress. Det har förekommit olika namn men alltid samma adress (malmöregionen :o). Kanske en ny variant av fakturaskojarna här i krokarna.

    Men man får kanske nöja sig med att sprida tillvägagångssättet.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.