Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande bokföring och ordernummer.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96687
    JohanK
    Deltagare

    Hej. Hade en diskussion om vår webshop med revisorn som sa att det inte får fattas kvitton i systemet, gör jag en. ändring i kassan tex så kan jag göra 10 testordrar för att se så det funkar osv.

    Fattas det så skulle de vid en revision ta snittbeloppet och multiplicera med antalet som fattas..

    Stämmer detta? Har aldrig tänkt på detta.

    #129068
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Det går alldeles utmärkt att skriva testorder på de ordrar man gjort för testbruk och sedan förklara detta för sin revisor.

    #129069
    JohanK
    Deltagare

    Jo det förstår jag:) men frågan är hur våra kvitton från webshopen verkligen måste vara i obruten serie?

    Om vi har kontantförsäljning via en gammal kassamaskin så är det ju inte numrerat tex,

    Krångligt. Men man vill ju ha ordning på ekonomin så det inte kommer som en blixt från klar himmel he he

    #129070
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Det där med obruten serie är nog en liten myt. Du måste helt enkelt förklara hur din butik fungerar och hur nummerföljden kan se ut, sedan ska revisorn kunna gå in i plattformen och granska så att inte fusk förekommer.

    #129071
    fotofyndet
    Deltagare

    Fast å andra sidan, om du inte har en testmiljö att göra sådana tester i så rekommenderar jag STARKT att du skaffar dig en sån. Då slipper du helt funderingar på nummerserier.

    #129073
    JohanK
    Deltagare

    Jo har testmiljö, men måste ju ändå testa på den riktiga ändå

    #129074
    nmn
    Deltagare

    @JohanK 26572 wrote:

    Hej. Hade en diskussion om vår webshop med revisorn som sa att det inte får fattas kvitton i systemet, gör jag en. ändring i kassan tex så kan jag göra 10 testordrar för att se så det funkar osv.

    Fattas det så skulle de vid en revision ta snittbeloppet och multiplicera med antalet som fattas..

    Stämmer detta? Har aldrig tänkt på detta.

    Skall vi räkna order som läggs av asdf qwerty i småstad också som försäljning?

    Det är väl ändå bara det som är fakturerat som skall vara (och är) i bokföringen.

    #129075
    fotofyndet
    Deltagare

    Vi har ju ett administrationssystem som vi laddar in order i och fakturanummerserien där försöker vi hålla obruten. Nummerserien i webshopen är vår revisor inte intresserad av över huvud taget och har aldrig ens nämnt.

    ok så ni har en testmiljö, tyckte att 10 order för att kolla en ändring i kassan lät mycket om du har testat den i testmiljön först.

    #129084
    JohanK
    Deltagare

    @nmn 26582 wrote:

    Skall vi räkna order som läggs av asdf qwerty i småstad också som försäljning?

    Det är väl ändå bara det som är fakturerat som skall vara (och är) i bokföringen.

    Nu hänger jag inte med på vad du menar..

    Fotofyndet: jag kanske tog i, men nog blir det en del test när större grejjer ändras även i live butiken, att det fungerar är ju a och o för oss ehandlare

    #129096
    Stampelstugan
    Deltagare

    @nmn 26582 wrote:

    Skall vi räkna order som läggs av asdf qwerty i småstad också som försäljning?

    Det är väl ändå bara det som är fakturerat som skall vara (och är) i bokföringen.

    Har han handlat från dig också?? 😮:D

    För min del hamnar inte ordernummerna i ordning beroende på när personen i fråga betalar, jag kan ha tre kunder på samma dag som lägger en beställning, en av dem betalar direkt, en två dagar senare och den sista en vecka senare. Och under den veckan har nya beställningar trillat in och betalts… Eftersom jag bokför enligt kontantmetoden bokför jag inte innan jag fått betalt och då blir nummerordningen fel. Vet inte hur jag skulle göra annorlunda?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.