Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Anställa extrapersonal

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96703
    Caroline
    Deltagare

    Jag ska anställa en tjej inför julhandeln samt extra vid behov. Har förstått att det inte heter timanställning längre utan “allmän visstidsanställning”. Ska nu fylla i registrering som arbetsgivare men hur meddelar jag skatteverket att det är en visstidsanställning? Ska man skicka in anställningsavtalet till skattis också?

    Sen undrar jag om ni vet hur det funkar med försäkringar? Kan man teckna en särskild försäkring som bara gäller när den anställde är i tjänst?

    isch… detta känns lite rörigt tycker jag. För att inte tala om hur man ska räkna ut lön och semesterersättning…:confused:

    #129214
    GregerA
    Deltagare

    Skatteverket skall inte ha anställningsvatalet, och behöver ingen information om anställningsförhållandet, utan du skall bara registrera dig som arbetsgivare. Sedan gör du skattedeklaration med preliminärskatt och arbetsgivaravgifter.

    Om du inte kommer att ha löneutbetalningar mer än ett fåtal månader under året kan du begära s.k säsongsregistrering, så behöver du bara skicka in skattedeklaration de månader du betalt ut något. (Annars skickar du in noll-deklarationer de månader du inte haft något)

    Du kan teckna olika försäkringar för dina anställda genom Fora (http://www.fora.se). Premien baseras på lönesumman.

    Den anställde omfattas alltid av den allmänna arbetsskadeförsäkringen – det ingår i arbetsgivaravgiften. Men det kan ju ev vara bra att komplettera så att skyddet blir mer heltäckande.

    #129229
    Caroline
    Deltagare

    Tack Greger! Nu hänger jag med lite bättre :)

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.