Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Ni som har anställda…

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96729
    Caroline
    Deltagare

    ..hur gör ni med lönespecifikation? Jag har ju tänkt timanställa en tjej och överföra hennes lön manuellt konto till konto. Men jag funderar på det här med lönespecifikation, är det lag på det? Har ni nåt tips på någon enkel variant man kan använda sig av?

    #129483
    GregerA
    Deltagare

    Det finns blanketter att köpa där dom säljer kontorsmaterial.

    I princip skall du ju specificera

    Antal arbetade timmar x lön per timme = summa lön
    – avdrag för preliminärskatt
    = lön att betala ut

    Sedan får du fundera på om semesterersättningen betalas ut i anslutning till lönen eller sparas till semestern. Det måste vara tydligt avtalat hur man gör.

    #129487
    Caroline
    Deltagare

    Tack snälla Greger! Jag kan snart detta nu ;-)
    En annan grej.. är lönebeskedet nåt som ska med i bokföringen eller räcker det att jag sparar det för egen del?

    #129511
    Majsan
    Deltagare

    Det som också är viktigt när det kommer till en lönespecifikation är att uppgifter om ditt företag, den anställdes personuppgifter, löneutbetalningsdag framgår. Man skall alltid lämna en lönespec till sin anställde men däremot finns det inte krav på att man lämnar en kontrolluppgift för all utbetald ersättning under ett inkomstår. Huvudsaken är att man kanske lämnar den uppgiften på sista lönespecen för året vilken oftast brukar ha ett ackumulerat belopp på lön och skatt.

    Har du excel så finns det färdiga mallar man kan använda som även ackumulerar resultatet :)

    Löneutbetalningen måste du alltid ha kvar i din bokföring, sen om det är i form av en lönespec eller endast ett utbetalningsbesked är upp till dig. Huvudsaken man kan hänförs det till din anställde och även utbetalningen, samt upplupen semesterlön osv.

    #129513

    Här finns ett enkelt program som jag använt till mina anställda
    http://www.positionett.se/lon-light

    #129526
    Caroline
    Deltagare

    Tack snälla för era svar! :) Ska kika på positionett och se om det kan vara nåt för mig.

    #129527
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Är du nöjd med detta? Verkar ju nice måste jag säga.

    @Flugfiskekompaniet 27075 wrote:

    Här finns ett enkelt program som jag använt till mina anställda
    http://www.positionett.se/lon-light

    #129543
    Tina
    Medlem

    @Jimmy Öström 27090 wrote:

    Är du nöjd med detta? Verkar ju nice måste jag säga.

    Nu frågade du ju inte mig i och för sig, men jag svarar ändå =)

    Jag använder det programmet och jag tycker att det fungerar bra. Det känns lite halvantikt och lite småbuggigt ibland (svårt att stänga ner fönster bland annat…), men det fungerar bra i övrigt.

    Jag har använt det i snart två år och är helt klart nöjd med det. Priset är ju helt okej också, jag uppgraderade när jag fick mer än 5 anställda och betalar 295 kr/år. Oslagbart!

    #129545
    precis en san
    Deltagare

    Behöver du en blankett så kan du skicka ett PM till mig med din mailadress, så kan du få ett ex av de blanketter som jag använder.

    #129558
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag tackar.

    Ja men för dom pengarna kan det strula med att stänga fönstret, jag har ett “beräkningsprogram” där jag räknar ut baslådor som antingen ska spela snyggt eller sjukt högt och det är samma skit med det i dom senare IE, men det är gratis:)

    Jag sitter själv på SPCS lön 300 och det kostar som sagt en slant, så detta programet kan ju helt klart vara intressant i framtiden.

    Än en gång så tackar jag dig!

    @Tina 27107 wrote:

    Nu frågade du ju inte mig i och för sig, men jag svarar ändå =)

    Jag använder det programmet och jag tycker att det fungerar bra. Det känns lite halvantikt och lite småbuggigt ibland (svårt att stänga ner fönster bland annat…), men det fungerar bra i övrigt.

    Jag har använt det i snart två år och är helt klart nöjd med det. Priset är ju helt okej också, jag uppgraderade när jag fick mer än 5 anställda och betalar 295 kr/år. Oslagbart!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.