Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Skattedeklaration

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96638
    Elin-BioLivs
    Deltagare

    hej,
    Dags för min allra första skattedeklaration som inte är nollad! :)

    Här kommer en riktig nybörjarfråga:

    Under C. Momspliktiga inköp vid omvänd skattskyldighet, ska jag ange beloppen inkl. eller exkl. moms? Fattar inte varför inte Skatteverket kan skriva ut en sån sak i förklaringen. :confused: Det är naturligtvis självklart när man gjort det förr, men nån gång ska vara den första för alla…

    A. står det ju uttryckligen att det ska vara exklusive moms, men på C. står ingenting, så det är lika bra att fråga!

    Ber ödmjukast om hjälp! 😮

    #129506
    Elin-BioLivs
    Deltagare

    Förstår egentligen inte varför jag ska lämna in skattedeklaration, när jag valt att redovisa momsen i inkomstdeklarationen?! Men jag har ju fått hem blanketten, så då ska den väl in!?

    #129507
    Plastskivor
    Deltagare

    “Momspliktiga inköp vid omvänd skattskyldighet” är om du har köpt in byggtjänster till bolaget.
    En byggentreprenör som bygger åt en företagskund lägger inte på moms på fakturan, istället är det köparen som är skyldig att betala in momsen. Det är en specialregel just i den branschen.

    #129508
    Elin-BioLivs
    Deltagare

    Aha! :) TACK! Läste visst väldigt slarvigt på blanketten! 😮

    Så om jag inte har köpt byggtjänster så anger jag bara summan av den totala momsen på mina övriga inköp i ruta 48?

    #129510
    Majsan
    Deltagare

    Har du fått en skattedeklaration för momsen så har du inte redovisning i inkomstdeklarationen.

    Det som är viktigt är att du uppger momspliktig försäljning (omsättning) i ruta 05, utgående moms i ruta 10 samt ingående moms i ruta 48 samt givetvis summan av kardemumman i ruta 49. Givetvis skall omsättningen vara exklusive moms :). PS: Om det nu inte skulle vara som så att du även har google annonsering osv, då blir det lite fler rader :)

    Eftersom ingen fråga är den andra lik kan inte Skatteverket utforma all information på skattedeklarationen utefter alla företag. Har man frågor så kan man alltid kolla i broschyren “skattedeklarationsbroschyren skv 409“.

    Rekommenderar att du väljer att göra detta via internet istället då det är smidigt och du kan inte lämna felsummerade uppgifter, samt att man lätt kan lämna en ändring till SKV.

    Hoppas du blev lite klokare :)

    #129638
    Elin-BioLivs
    Deltagare

    TACK! Jag blev klokare!

    Har nu varit i kontakt med Skatteverket, och dom har felaktigt skickat mig Skattedeklarationen, som nu har makulerats och jag ska redovisa momsen i inkomstdeklarationen precis som jag själv har valt tidigare! Då var det utrett! :)

    Under första året känns det okej att redovisa i inkomstdeklarationen, men framöver kanske jag väljer om!? Om man nu får lite högre omsättning känns det som man får bättre överblick om man redovisar momsen oftare. Eller hur tänker ni andra?

    #129825
    henrik
    Deltagare

    @Plastskivor 27069 wrote:

    “Momspliktiga inköp vid omvänd skattskyldighet” är om du har köpt in byggtjänster till bolaget.
    En byggentreprenör som bygger åt en företagskund lägger inte på moms på fakturan, istället är det köparen som är skyldig att betala in momsen. Det är en specialregel just i den branschen.

    En byggentreprenör som jobbar åt en företagskund skall lägga på moms. Det gäller bara om “byggföretaget” fakturerar ett annat byggföretag som i sin tur fakturerar en slutkund. Jag kan dock tänka mig att ni fakturerar en del byggföretag men då är det aldrig dem som är slutkunden.

    Det var väl för att komma åt svartjobb och momsfusk som denna regeln infördes tror jag (Jag driver bla själv ett företag inom byggbranschen sen 7 år tillbaka)

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.