Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96853
    Kaffebutiken
    Deltagare

    Vi håller på att starta en webbutik som kommer att sälja kaffe och te. Efter ett besök hos kommunen och deras ansvarige för livsmedelsfrågor fick vi veta att man är tvungen att ha ett tillstånd för att hantera livsmedel, även fast vi bara kommer att skicka ut kaffe och te som är färdigförpackade, dvs återförsäljare. De tar ut en årlig avgift som f.n ligger på 1500 kronor. Vår kontaktperson på kommunen förklarade för oss att avgiften kommer att ändras inför nästa år. Han sa också att vi kan inofficiellt driva verksamheten men att vi inte betalar något förens nästa år. Dels för att han inte har tid att kontrollera vår verksamhet i år och för att han trodde att det blir billigare för oss att göra så. Att poängtera är att vi inte kommer göra något olagligt då vi kommer att skicka in en registrering så vi har gjort rätt för oss så då är det han som har gjort “fel”.

    Är det någon som är i samma situation som oss, eller har varit i närheten av något liknande?

    Vad ska vi göra?

    #130809
    Parvelito
    Deltagare

    Ja, men självklart måste du ha tillstånd för att hantera livsmedel. Dessutom är det en rätt så lång lista med krav på lokalen där livsmedel förvaras, och ni skall ha en egenkontrollprogram för att tillse att livsmedlen är fräscha och förvaras rätt. Det sista är väl inga problem med paketerade torrvaror, men har man kylvaror och/eller lösvikt är det rätt så omfattande plus att den personal som jobbar med det hela behöver testa sig med jämna mellanrum så att man inte är bärare av t.ex. salmonella.

    Det finns en del krav rörande märkning också, med innehåll på svenska, ansvarig importör med kontaktuppgifter samt ursprung på varan.

    #130821
    Prix
    Deltagare

    När jag sist tittade på allt man måste gå igenom för att kunna importera livsmedel från andra sidan jorden så tänkte jag om igen. Kommer ni importera själva så kolla upp alla regler som gäller redan nu :)

    #132355
    webfumedia
    Medlem

    @Prix 28528 wrote:

    När jag sist tittade på allt man måste gå igenom för att kunna importera livsmedel från andra sidan jorden så tänkte jag om igen. Kommer ni importera själva så kolla upp alla regler som gäller redan nu :)

    Jag har gått igenom alla regler och allt var klart på en eftermiddag. En punkt på den långa listan behövde jag kryssa i. Jag importerar TE från andra sidan jorden och har årliga kontroller av kommunen. Jag fick sänkt avgift eftersom det var en sådan nischad e-shop. Vår personal behöver inte kontrollera sig mot salmonella när vi enbart hanterar torrvaror. Märkning av förpackningen var viktigast för oss. Ingredienser + nettovikt mm.

    #132358
    najjie
    Deltagare

    Oj oj oj, det här är ju enklare än kosmetika! Lite skrattretande att läsa innehållsförteckningar på matvaror, de hade aldrig varit godkända om det vore kosmetika. Dessutom tar läkemedelsverket 3000 + 300/produkt. Så 1500 var ju ett riktigt fynd!

    Har gått i tankarna att börja med livsmedel och det verkar ju inte vara några problem.
    Fast antar att det är mycket krångligare när det handlar om tillverkning eller ompaketering?

    Vad gäller import inom EU? Samma sak, svenska innehållsförteckningar?
    För där gjorde läkemedelsverket en tabbe som de faktiskt erkände sen, de kom på att varor faktiskt måste få röra sig fritt inom EU. Har fortfarande lappen på kylskåpet!

    #132382
    Lina.Nilsson
    Deltagare

    @webfumedia 30264 wrote:

    Jag har gått igenom alla regler och allt var klart på en eftermiddag. En punkt på den långa listan behövde jag kryssa i. Jag importerar TE från andra sidan jorden och har årliga kontroller av kommunen. Jag fick sänkt avgift eftersom det var en sådan nischad e-shop. Vår personal behöver inte kontrollera sig mot salmonella när vi enbart hanterar torrvaror. Märkning av förpackningen var viktigast för oss. Ingredienser + nettovikt mm.

    Kan du berätta vilka blanketter man ska fylla i för ansökan om importtillstånd samt tillstånd för att lagerhålla dessa produkter? Jag har varit i kontakt med vår inkompetenta kommun som inte riktigt kan ge svar utan hänvisar till en person som är sjukskriven fram till den 9:e januari.

    Edit: Jag kanske ska tillägga att jag inte kommer importera varken kaffe eller té :D Vi är i första hand intresserade av vissa BBQ kryddor men jag misstänker att dem går under samma tillstånd.

    #132414
    Abbesnabb
    Deltagare

    Det är skillnad på livsmedel och livsmedel. Färdigförpackade konserver och torrvaror hamnar i en lite annan klass än exempelvis pizzabak. Hanteringen är förstås viktig men helt överkomlig. I vår kommun har Miljö- och hälsokontoret varit mycket tillmötesgående, eventuella anmärkningar betyder inte slutet så länge du klarar av att rätta till dem. Svensk innehållsförteckning måste finnas och vissa färgämnen måste märkas med speciell text inom EU men allt det där vet inspektören.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.