Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Avgifter Sepa resp. Cross border payment

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96900
    Jacob B
    Deltagare

    Jag blir lite vimmelkantig av alla termer och eu-direktiv så jag tänkte höra om någon har kolla på detta.

    När vi tar emot en betalning betalar vi hos banken 50 kr (!) i avgift vid utlandsbetalning (cross border payment?) och 2 kr vid Europabetalning (Sepa). Är det korrekt att vi ska betala den högre avgiften även om betalningen kommer från annat EU-land? Det gäller betalningar i Euro samt i DKK. Har jag fått om bakfoten att något eu-direktiv reglerar detta?

    #131349
    GregerA
    Deltagare

    Jag håller med om att det är lite virrigt, men vad jag förstått är det så här:

    SEPA-betalning skall vara i EUR eller SEK, normal (ej express) och parterna delar på kostnaderna. Annars riskerar den att klassas som utlandsbetalning, och då kostar det mer.

    Edit: glömde att mottagarens kontonummer också måste anges som IBAN + BIC för att det skall vara en SEPA.

    #131373
    Jacob B
    Deltagare

    Skönt att höra att det inte bara var jag som fann det rörigt. Tack för ditt svar, Greger!
    Steg 2 i detta blir att be danska Svea föra över pengarna enligt SEPA…

    #131377
    bloggus
    Deltagare

    @Jacob B 29129 wrote:

    Steg 2 i detta blir att be danska Svea föra över pengarna enligt SEPA…

    Det kan du inte göra mellan Danmark och Sverige, vad jag tror. I och med att ingen av länderna har Euro valuta, så går det inte. Min bank tar 90 kr och jag tyckte det var surt att få över min lön varje pånad på det sättet och betala de pengarna.

    #131384
    GregerA
    Deltagare

    Jag tror att Bloggus har rätt. Det måste nog vara EUR<->EUR eller EUR<->lokal valuta. Men du kanske kan be dem betala ut i EUR?

    #131405
    Jacob B
    Deltagare

    Åhå, det låter som att det inte är meningen att jag ska slippa den här växande kostnaden. Kan bli åtskilliga tusenlappar på ett år.

    Jag hör med Svea om de kan betala ut i EUR eller om de har någon annan lösning. Återkommer i tråden om jag får fatt på något med substans.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.