Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Skatteregler på vinster

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96906
    RollUp-Kungen
    Deltagare

    Vi delar ut fina vinster kors och tvärs,, resor till New York, Ipads, grillar you name it,, kanonrespons och ökad lästrohet i våra E-News men finns det någon som kan exakta skatteregler… vår kunnige säger nu att vi ska redovisa varje person och värdet som lön till skatteverket och betala samt skicka kontrolluppgift till alla som i sin tur ska betala vinstskatt… känns fel att ge något för att sedan vinnaren ska få en räkning på vinstskatten..
    Jag förstår att det finns regler men är det någon som kan förklara enklaste sättet att ge bort vinster i tävlingar?
    Visst, vi får betala extra men det får inte bli krångligt för vinnaren.
    Jag ser ju att alla har tävlingar både hit och dit så någon expert borde det finnas….. Mvh alex

    #131461
    Magnus
    Deltagare

    Man ska akta sig för att ha vinster som är värda mer än 200kr.

    Är det större vinster så är det en del som friskriver sig genom att skriva.
    Vinnaren står för ev. vinstskatt.

    #131501
    RollUp-Kungen
    Deltagare

    Vi vill dela ut fina vinster och vi vill inte friskriva oss och lura kunden… vi vill att de ska få vinsten och ingen kalldusch.. vi anser oss få så stort värde av dessa tävlingar men vill så klart göra rätt från början.

    #131526
    Magnus
    Deltagare

    Tävlingsvinster

    Tävlingsvinster som inte kommer från arbetsgivaren är skattefria om de är i annan form än kontanter och värdet är högst 0,03 prisbasbelopp, avrundat till närmaste hundratal kronor.
    Har du varit med i en tävling i t.ex. TV eller en tidning och vunnit, ska du vanligtvis betala skatt på vinsten. Om det är den personliga prestationen som avgör om du vinner ska du beskattas för vinsten. Är det däremot slumpen som avgör är vinsten skattefri.
    Tävlingsvinster är skattefria om de består av föremål som värderas till högst 1300 kronor.

    http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/inkomster/tavlingsvinster.4.7459477810df5bccdd4800015166.html

    1st basbelopp: 44000:-
    0.03 basbelopp: 1320:-

    #153173
    Borje
    Deltagare

    Jag lyfter denna tråden igen eftersom det inte är helt klart för mig vad som gäller.

    Någon som vet hur mycket man kan skänka till en tävling utan att behöva redovisa det?

    Verkar som värde på 1300 kronor är ok. Är det inköpspris, pris till kund och isåfall med eller utan moms. Om man skänker 2 priser som är värda 1200 styck som går till samma tävling men till två olika vinnnare vad gäller då?

    #153193
    Jeff
    Deltagare

    @Magnus 29302 wrote:

    Om det är den personliga prestationen som avgör om du vinner ska du beskattas för vinsten. Är det däremot slumpen som avgör är vinsten skattefri.
    Tävlingsvinster är skattefria om de består av föremål som värderas till högst 1300 kronor.

    Nu är det en väldigt gammal tråd som det knuffades liv i men jag tyckte ändå det var intressant att diskutera vidare.

    Gällande detta så måste väll en personlig prestation vara med för att man ens ska få ha en tävling utan att koppla in lotteriinspektionen?

    #153204
    Prix
    Deltagare

    @Jeff 53200 wrote:

    Gällande detta så måste väll en personlig prestation vara med för att man ens ska få ha en tävling utan att koppla in lotteriinspektionen?

    Det stämmer. Kunden/Tävlaren i fråga måste göra en motpresation. Därför man ofta ställer dumma/självklara frågor i tävlingar. Alla ska kunna vara med men de måste dock svara rätt på frågan.

    Tror även det säger att tävlingen ska vara tidsbegränsad, antalet vinnare skall anges innan, värdet på vinsten, att en vinnare utses (får ej lottas en vinnare, inte ens på de som gett rätt svar), ev. kostnader… sen har jag säkert glömt något!

    #153214
    GregerA
    Deltagare

    @Borje 53177 wrote:

    Någon som vet hur mycket man kan skänka till en tävling utan att behöva redovisa det?

    Verkar som värde på 1300 kronor är ok. Är det inköpspris, pris till kund och isåfall med eller utan moms. Om man skänker 2 priser som är värda 1200 styck som går till samma tävling men till två olika vinnnare vad gäller då?

    Det som diskuteras tidigare är om du själv arrangerar en tävling och delar ut priser till vinnaren. Då gäller 1300:- för skattefritt, och det är försäljningspris inkl moms. Det förekommer att företag sätter ner priset på varan under en 2-veckorsperiod för att kunna ge en “dyrare” vara som pris. Men då måste det lägre priset vara tillgängligt för alla kunder under den perioden.

    Att skänka priser till tävlingar i föreningar etc, oftast i utbyte mot reklam, finns det nog inga speciella beloppsgränser för. Bara du kan motivera det affärsmässigt – annars kanske du inte får dra av inköpskostnaden på de varorona. För vinnaren gäller samma regler, 1300:-, men det är då föreningen som anordnat tävlingen som skall rapportera till Skatteverket – inte du.

    #153472
    Niclas
    Deltagare

    Prix

    Det stämmer. Kunden/Tävlaren i fråga måste göra en motpresation. Därför man ofta ställer dumma/självklara frågor i tävlingar. Alla ska kunna vara med men de måste dock svara rätt på frågan.

    Tror även det säger att tävlingen ska vara tidsbegränsad, antalet vinnare skall anges innan, värdet på vinsten, att en vinnare utses (får ej lottas en vinnare, inte ens på de som gett rätt svar), ev. kostnader… sen har jag säkert glömt något!

    Från SKV

    Om det är den personliga prestationen som avgör om du vinner ska du beskattas för vinsten. Är det däremot slumpen som avgör är vinsten skattefri

    Om man har en utslagsfråga i form av “Motivera varför just du ska vinna” – räknas inte det som en personlig prestation då?

    Då blir det ju lite moment 22 om man inte vill koppla in lotteriinspektionen. Om man inte har tillräckligt många frågor för att bara en ska ha flest rätta svar.
    Eller tänker jag helt fel nu?

    #153474
    Borje
    Deltagare

    Som jag har förstått det så får man inte heller ha kampanjer som tex bli nr xxxxx som gillar oss på FB eller de 5 första som handlar får en vara då detta anses ha för mycket slumpmoment.

    Sen läste jag också att lotteri definieras som något där alla “tävlanden” inte vinner exakt lika mycket. Har man en “lott”/”tävling” där alla vinner och vinner samma sak så borde det inte klassas som lotteri.

    Annars stämmer nog det Greger säger. Jag pratade med SKV i fredags och angående att skänka priser så sa de i stort sett samma som Greger.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.