Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Arbetsdator förlust eller tillgång?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96949
    Golle
    Deltagare

    Det är dags för mig och min kompanjon att köpa oss arbetsdatorer då våra egna personliga börjar bli fulla av skräp samt lite ‘outofdate’ för programeringen och för alla bildbehandlingar för hemsidan.

    Vi vet inte hur det blir i bokföringen, blir det en kostnad att köpa arbetsdatorer, dvs minskar årets vinst? Eller hur ligger det till?

    //
    GoLle

    #131955
    Parvelito
    Deltagare

    Upp till ett halvt basbelopp kan ni köpa datorer för och bokföra som kostnad.

    #132061
    Annica
    Deltagare

    Allt över 3 000:- ska skrivas av som inventarie, arbetsmaskiner och tas upp i bokföringen varje år tills den är avskriven…tror inte att man drar av hela summan direkt i bokföringen, om jag inte minns helt fel

    #132062
    Majsan
    Deltagare

    Man kan visst göra ett direktavdrag, precis så som Parvelito var inne på. Du kan läsa mer nedan.

    Inventarier är tillgångar som du behöver i verksamheten för att kunna driva den. Det kan t.ex. vara maskiner som tillverkar olika produkter, verktyg, möbler, bilar, instrument, datorer eller en affärsinredning. Avskrivning (värdeminskning) betyder att du får dra av utgiften för inköpet genom att dela upp den på flera år. Inventarierna blir på så sätt kostnadsförda i den takt de förbrukas.

    Om du köper in maskiner och inventarier finns tre olika sätt att få avdrag på.
    •Omedelbart avdrag
    •Avdrag genom räkenskapsenlig avskrivning
    •Avdrag genom restvärdesavskrivning

    Omedelbart avdrag:
    Inventarier som bedöms ha en ekonomisk livslängd på högst tre år får dras av redan samma år de skaffas till näringsverksamheten (så kallade korttids- eller treårsinventarier). Det är bolaget som i första hand ska visa att livslängden är högst tre år.

    Inventarier av mindre värde får också dras av i sin helhet året de skaffas till näringsverksamheten. Med “mindre värde” menar man taxeringsåret 2011 ett värde som understiger 21 200 kronor exklusive moms (dvs. ett halvt prisbasbelopp)¹. När man ska avgöra vad som är mindre värde, räknas flera inventarier som på ett naturligt sätt hör ihop som ett inventarium. Samma sak gäller om inköp av olika inventarier kan anses ingå som ett led i en större inventarieanskaffning.

    Räkenskapsenlig avskrivning:
    Vid räkenskapsenlig avskrivning ska avdraget vid beskattningen motsvara den avskrivning som har gjorts i räkenskaperna.

    Räkenskapsenlig avskrivning kan ske enligt två alternativ:

    Enligt alternativ 1 (huvudregeln) får du dra av högst 30 procent av
    •inventariernas bokförda värde vid årets början (=förra årets utgående värde),
    •ökat med värdet av de inventarier som du skaffat under året och som fortfarande finns kvar vid årets slut,
    •minskat med betalning för inventarier du sålt under året som du skaffat till verksamheten tidigare än detta år,
    •minskat med försäkringsersättning du fått för inventarier som du skaffat tidigare än detta år,
    •minskat med ersättningsfond som du använt.

    Enligt alternativ 2 (kompletteringsregeln) får du full avskrivning på fem år, dvs. motsvarande en årlig avskrivning på 20 procent. Du måste veta anskaffningskostnader och anskaffningsår för de inventarier du köpt de senaste fyra räkenskapsåren (och som fortfarande finns kvar i verksamheten).

    Restvärdesavskrivning:
    Restvärdesavskrivning liknar huvudregeln vid räkenskapsenlig avskrivning och kan sägas vara en förenklad version av denna. Den största skillnaden är att vid restvärdesavskrivning behöver det skattemässiga värdet inte stämma överens med det bokförda värdet. En annan skillnad är att restvärdesavskrivning får ske med högst 25 procent av avskrivningsunderlaget. Vid restvärdesavskrivning finns ingen motsvarighet till kompletteringsregeln.

    Om beskattningsåret är längre eller kortare än tolv månader ska värdeminskningsavdraget (oavsett om det beräknats enligt räkenskapsenlig- eller restvärdesavskrivning) justeras i motsvarande mån.

    ¹ Att “mindre värde” är anskaffningsvärden som exklusive moms understiger ett halvt prisbasbelopp är en ny bestämmelse som införts fr.o.m. 1 juli 2009. Övergångsbestämmelserna innebär att både nya och gamla bestämmelser kan bli tillämpliga vid 2010 och 2011 års taxering beroende på när beskattningsåret påbörjats och avslutats. Se Skatteverkets ställningstagande Inventarier av mindre värde – nya och äldre bestämmelser (dnr 131 682849-09/111). De gamla bestämmelserna framgår av SKV A 2007:2.

    #132056
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag saknar ord på hur kunnig du är Majsan och att du “orkar” hjälpa folk, hur kul som helst!!!!

    @Majsan 29916 wrote:

    Man kan visst göra ett direktavdrag, precis så som Parvelito var inne på. Du kan läsa mer nedan.

    Inventarier är tillgångar som du behöver i verksamheten för att kunna driva den. Det kan t.ex. vara maskiner som tillverkar olika produkter, verktyg, möbler, bilar, instrument, datorer eller en affärsinredning. Avskrivning (värdeminskning) betyder att du får dra av utgiften för inköpet genom att dela upp den på flera år. Inventarierna blir på så sätt kostnadsförda i den takt de förbrukas.

    Om du köper in maskiner och inventarier finns tre olika sätt att få avdrag på.
    •Omedelbart avdrag
    •Avdrag genom räkenskapsenlig avskrivning
    •Avdrag genom restvärdesavskrivning

    Omedelbart avdrag:
    Inventarier som bedöms ha en ekonomisk livslängd på högst tre år får dras av redan samma år de skaffas till näringsverksamheten (så kallade korttids- eller treårsinventarier). Det är bolaget som i första hand ska visa att livslängden är högst tre år.

    Inventarier av mindre värde får också dras av i sin helhet året de skaffas till näringsverksamheten. Med “mindre värde” menar man taxeringsåret 2011 ett värde som understiger 21 200 kronor exklusive moms (dvs. ett halvt prisbasbelopp)¹. När man ska avgöra vad som är mindre värde, räknas flera inventarier som på ett naturligt sätt hör ihop som ett inventarium. Samma sak gäller om inköp av olika inventarier kan anses ingå som ett led i en större inventarieanskaffning.

    Räkenskapsenlig avskrivning:
    Vid räkenskapsenlig avskrivning ska avdraget vid beskattningen motsvara den avskrivning som har gjorts i räkenskaperna.

    Räkenskapsenlig avskrivning kan ske enligt två alternativ:

    Enligt alternativ 1 (huvudregeln) får du dra av högst 30 procent av
    •inventariernas bokförda värde vid årets början (=förra årets utgående värde),
    •ökat med värdet av de inventarier som du skaffat under året och som fortfarande finns kvar vid årets slut,
    •minskat med betalning för inventarier du sålt under året som du skaffat till verksamheten tidigare än detta år,
    •minskat med försäkringsersättning du fått för inventarier som du skaffat tidigare än detta år,
    •minskat med ersättningsfond som du använt.

    Enligt alternativ 2 (kompletteringsregeln) får du full avskrivning på fem år, dvs. motsvarande en årlig avskrivning på 20 procent. Du måste veta anskaffningskostnader och anskaffningsår för de inventarier du köpt de senaste fyra räkenskapsåren (och som fortfarande finns kvar i verksamheten).

    Restvärdesavskrivning:
    Restvärdesavskrivning liknar huvudregeln vid räkenskapsenlig avskrivning och kan sägas vara en förenklad version av denna. Den största skillnaden är att vid restvärdesavskrivning behöver det skattemässiga värdet inte stämma överens med det bokförda värdet. En annan skillnad är att restvärdesavskrivning får ske med högst 25 procent av avskrivningsunderlaget. Vid restvärdesavskrivning finns ingen motsvarighet till kompletteringsregeln.

    Om beskattningsåret är längre eller kortare än tolv månader ska värdeminskningsavdraget (oavsett om det beräknats enligt räkenskapsenlig- eller restvärdesavskrivning) justeras i motsvarande mån.

    ¹ Att “mindre värde” är anskaffningsvärden som exklusive moms understiger ett halvt prisbasbelopp är en ny bestämmelse som införts fr.o.m. 1 juli 2009. Övergångsbestämmelserna innebär att både nya och gamla bestämmelser kan bli tillämpliga vid 2010 och 2011 års taxering beroende på när beskattningsåret påbörjats och avslutats. Se Skatteverkets ställningstagande Inventarier av mindre värde – nya och äldre bestämmelser (dnr 131 682849-09/111). De gamla bestämmelserna framgår av SKV A 2007:2.

    #132064
    Majsan
    Deltagare

    @Jimmy Öström 29924 wrote:

    Jag saknar ord på hur kunnig du är Majsan och att du “orkar” hjälpa folk, hur kul som helst!!!!

    Tack, men detta forumet handlar ju om att dela med sig till andra om erfarenheter, kunskap etc. Så jag gör bara vad alla andra gör :)

    #132070
    Golle
    Deltagare

    Tack så hjärtligt!

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.