Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Ekonomi & Företagande

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-12-10, 18:11
Ivrig
Ingen ännu

Reg.datum: Nov 2011
Standard Fråga angående affärsjurudik.

Jag har fått ett kontrakt som har 14 dagars betalningsvillkor. Efter att jag har kontaktat säljaren och begärt 30 dagars betalningsvillkor så har jag fått 30 dagar. Men efter att jag läste igenom kontraktet igen så såg jag att det fortfarande står 14 dagar på de punkter jag ville ändra.

Citat:
6.1.Etableringsavgiften faktureras omedelbart efter undertecknandet
av detta Kundavtal och betalning skall erläggas senast 14 dagar efter fakturadatum.

6.2 Månadsavgiften faktureras månadsvis i förskott från och med angivet Startdatum och betalning skall erläggas senast 14 dagar efter fakturadatum.

6.3 Transaktionskostnaden faktureras månadsvis i efterskott och betalning skall erläggas senast 14 dagar efter fakturadatum.

6.4 Fakturaavgift utgår enligt gällande prislista.
Det enda som säger att jag har fått 30 dagas står på första sidan.

[C]Särskilda villkor:
Betalningsvillkor 30 dagar
[/C]

Räcker detta eller ska jag åter gnälla på säljaren att jag vill ha alla punkter ändrade från 14 dagar till 30 dagar?
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-12-10, 18:27
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
shop.parvelito.se

Reg.datum: Apr 2009
Standard

Det bör förtydligas att det är 30 dagar, annars blir det ett rätt så konstigt kontrakt som kan tolkas på flera sätt. Som gjort för att det skall bli problem en dag.
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-12-10, 19:28
GregerAs avatar
Moderator
www.electrokit.com

Reg.datum: Jun 2009
Standard

Pricipen vid tolkning av avtal är att eventuella bilagor ersätter texten i huvudavtalet, så det bör räcka att det är angivet som "särskilda villkor".

Det är väl så att det är ett standardavtal ni utgår från, och då kan det vara enklare att eventuella avvikelser överenskomms i en bilaga, så blir det i alla fall tydligare för säljaren vad som skiljer er från andra kunder.

Senast redigerad av GregerA den 2011-12-10 klockan 19:33.
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2011-12-11, 22:59
Ivrig
Ingen ännu

Reg.datum: Nov 2011
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Parvelito Visa inlägg
Det bör förtydligas att det är 30 dagar, annars blir det ett rätt så konstigt kontrakt som kan tolkas på flera sätt. Som gjort för att det skall bli problem en dag.
Citat:
Ursprungligen postat av GregerA Visa inlägg
Pricipen vid tolkning av avtal är att eventuella bilagor ersätter texten i huvudavtalet, så det bör räcka att det är angivet som "särskilda villkor".

Det är väl så att det är ett standardavtal ni utgår från, och då kan det vara enklare att eventuella avvikelser överenskomms i en bilaga, så blir det i alla fall tydligare för säljaren vad som skiljer er från andra kunder.
Tack för era svar. Jag utgick från GregerA's svar. Nu är avtalet postat.

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are