Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Ekonomi & Företagande

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-12-12, 13:16
Jimmy Öströms avatar
Inventarie på Ehandel.se
www.blekingebilradio.se

Reg.datum: Jan 2011
Standard Bifirma eller nyregistrering?

Hallå alla snuskigt kunniga företagare. Jag driver idag min firma Blekinge Bilradio som enskild firma och kan idag inte göra om det till AB pga underskottet vi har sedan tidigare i företaget, det kostar tyvärr för mycket att göra det till AB idagsläget.

Men jag vill kicka igång några företag till och har beslutat mig för att köra dessa som enskild firma, bara för att kunna bli av med underskottet snabbare (under förutsättning att jag gör vinst i dessa företag såklart) så jag kan göra om skiten till ett AB.

Så nu till min fråga, jag behåller Blekinge Bilradio som blir "huvudbolaget" och sen kan jag jag antingen köra dom andra företagen som Bifirma eller som Nyregistrering.

Bifirma kostar 900 kronor och nyregistrering kostar 1200 kronor.

Vad jag fattar det som efter att ha pratat med Bolagsverket är att det ända som skiljer är att jag får ett 01, 02, 03, 04, 05 efter mit personummer på varje bolag i ett nyregistrering medans jag inte får detta i en bifirma.

Vad ska jag välja anser ni som kan detta?
Svara med citat
Annons
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-12-12, 14:17
Lastbryggans avatar
Senior Medlem
lastbryggan.se

Reg.datum: Sep 2009
Standard

Men du behöver väl inte "göra om" enkilda firman till ett AB. Jag brottades med en del periodiseringsfonder från EF-tiden och för att slippa lösa upp alla dem direkt så bildade jag mitt AB parallellt. Jag fakturerade då mitt AB från EF under några år tills AB't ägde hela lagret. Först nu 6 år senare har jag sagt upp min F-skatt i EF och alla jä..a periodiseringsfonder är betalda.
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-12-12, 15:01
Jimmy Öströms avatar
Inventarie på Ehandel.se
www.blekingebilradio.se

Reg.datum: Jan 2011
Standard

Okej, men skriker inte skatteverket om man i mitt fall skulle fakturera från Blekinge Bilradio till tex Blekinge Bilradio AB med jätte lite % påslag?

Citat:
Ursprungligen postat av Lastbryggan Visa inlägg
Men du behöver väl inte "göra om" enkilda firman till ett AB. Jag brottades med en del periodiseringsfonder från EF-tiden och för att slippa lösa upp alla dem direkt så bildade jag mitt AB parallellt. Jag fakturerade då mitt AB från EF under några år tills AB't ägde hela lagret. Först nu 6 år senare har jag sagt upp min F-skatt i EF och alla jä..a periodiseringsfonder är betalda.
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2011-12-12, 17:14
fotofyndets avatar
Veteran
fotofyndet.se
@chhagglund

Reg.datum: Nov 2009
Skicka ett meddelande via MSN till fotofyndet
Standard

Sen passar vi på att tipsa alla som har ef att inte använda det revisorerna kallar djävulens påfund, p-fonder. I AB ja, i EF nej.

Varför skulle du fakturera med ett påslag? Det påslaget får du ju skatta för också, målet måste ju vara att skatta så mycket som möjligt i AB:t. Du ska väl snarare utnyttja alla inkurransavdrag och alla andra avdrag du kan komma på?
  #5 (permalink)  
Gammal 2011-12-12, 17:15
fotofyndets avatar
Veteran
fotofyndet.se
@chhagglund

Reg.datum: Nov 2009
Skicka ett meddelande via MSN till fotofyndet
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fotofyndet Visa inlägg
Sen passar vi på att tipsa alla som har ef att inte använda det revisorerna kallar djävulens påfund, p-fonder. I AB ja, i EF nej.

Varför skulle du fakturera med ett påslag? Det påslaget får du ju skatta för också, målet måste ju vara att skatta så mycket som möjligt i AB:t. Du ska väl snarare utnyttja alla inkurransavdrag och alla andra avdrag du kan komma på?
Jag rättar mig själv, för att bli av med underskottet du har i EF såklart. Pardon me.

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are