Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bifirma eller nyregistrering?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96975
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Hallå alla snuskigt kunniga företagare. Jag driver idag min firma Blekinge Bilradio som enskild firma och kan idag inte göra om det till AB pga underskottet vi har sedan tidigare i företaget, det kostar tyvärr för mycket att göra det till AB idagsläget.

    Men jag vill kicka igång några företag till och har beslutat mig för att köra dessa som enskild firma, bara för att kunna bli av med underskottet snabbare (under förutsättning att jag gör vinst i dessa företag såklart) så jag kan göra om skiten till ett AB.

    Så nu till min fråga, jag behåller Blekinge Bilradio som blir “huvudbolaget” och sen kan jag jag antingen köra dom andra företagen som Bifirma eller som Nyregistrering.

    Bifirma kostar 900 kronor och nyregistrering kostar 1200 kronor.

    Vad jag fattar det som efter att ha pratat med Bolagsverket är att det ända som skiljer är att jag får ett 01, 02, 03, 04, 05 efter mit personummer på varje bolag i ett nyregistrering medans jag inte får detta i en bifirma.

    Vad ska jag välja anser ni som kan detta?

    #132164
    Lastbryggan
    Deltagare

    Men du behöver väl inte “göra om” enkilda firman till ett AB. Jag brottades med en del periodiseringsfonder från EF-tiden och för att slippa lösa upp alla dem direkt så bildade jag mitt AB parallellt. Jag fakturerade då mitt AB från EF under några år tills AB’t ägde hela lagret. Först nu 6 år senare har jag sagt upp min F-skatt i EF och alla jä..a periodiseringsfonder är betalda.

    #132170
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Okej, men skriker inte skatteverket om man i mitt fall skulle fakturera från Blekinge Bilradio till tex Blekinge Bilradio AB med jätte lite % påslag?

    @Lastbryggan 30039 wrote:

    Men du behöver väl inte “göra om” enkilda firman till ett AB. Jag brottades med en del periodiseringsfonder från EF-tiden och för att slippa lösa upp alla dem direkt så bildade jag mitt AB parallellt. Jag fakturerade då mitt AB från EF under några år tills AB’t ägde hela lagret. Först nu 6 år senare har jag sagt upp min F-skatt i EF och alla jä..a periodiseringsfonder är betalda.

    #132174
    fotofyndet
    Deltagare

    Sen passar vi på att tipsa alla som har ef att inte använda det revisorerna kallar djävulens påfund, p-fonder. I AB ja, i EF nej.

    Varför skulle du fakturera med ett påslag? Det påslaget får du ju skatta för också, målet måste ju vara att skatta så mycket som möjligt i AB:t. Du ska väl snarare utnyttja alla inkurransavdrag och alla andra avdrag du kan komma på?

    #132176
    fotofyndet
    Deltagare

    @fotofyndet 30051 wrote:

    Sen passar vi på att tipsa alla som har ef att inte använda det revisorerna kallar djävulens påfund, p-fonder. I AB ja, i EF nej.

    Varför skulle du fakturera med ett påslag? Det påslaget får du ju skatta för också, målet måste ju vara att skatta så mycket som möjligt i AB:t. Du ska väl snarare utnyttja alla inkurransavdrag och alla andra avdrag du kan komma på?

    Jag rättar mig själv, för att bli av med underskottet du har i EF såklart. Pardon me.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.