Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Dubbelbetalning

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97010
    Prix
    Deltagare

    Nu har en kund för första gången betalt sin faktura två gånger. Jag kommer självklart skicka tillbaka en betalning till kunden. Det jag undrar över är om detta på något sätt skall skrivas in i bokföringen eller man kan ignorera detta? Hur isåfall?

    #132591
    Parvelito
    Deltagare

    Det skall bokföras, jag brukar hysta in det på konto 2420 (förskottsbetalningar) och sedan tar jag bort de där när utbetalning sker.

    #132593
    Prix
    Deltagare

    Tack Parvelito!

    Har två smått dumma frågor till;

    En del leverantörer förskottsbetalar jag till, sedan för jag en faktura i efterhand. Kan man göra så och ange betalningsvillkor som “förskottsbetalning” till en konsument också?

    Om du istället för faktura skickar ut kvitto, skall kvitton hade egen nummerserie eller ingå i fakturornas? Hörde några som diskuterade detta och blev helt rädd om jag gjort fel eller inte!

    Tack igen!

    #132594
    Parvelito
    Deltagare

    1: Ja, det kan man.

    2: Det spelar ingen roll så länge du är konsekvent och har obrutna nummerserier.

    #132629
    fotofyndet
    Deltagare

    Vi har många kunder som förskottsbetalar och då gör vi en kontantfaktura. Det tycker vi är lättast, då har man en nummerserie, ett slags dokument, osv.

    #132630
    Jimmys
    Deltagare

    Våra förskottsfakturor från webben synkas in som en faktura med 7 dagars förfallotid, blir den inte pröjsad så krediteras den…

    #132742
    Prix
    Deltagare

    Tillbaka till de som förskottsbetalar två gånger. Gör ni som jag precis gjort, ringer upp kunden och får ett kontonummer där ni sätter över summan som var felaktig?

    #132743
    Parvelito
    Deltagare

    Det beror på hur de har betalat. Är det via något som går enkelt att backa så gör jag det och skickar ett mail. Är det betalt via bankgiro som inte går att backa får man maila och fråga efter kontonummer.

    Är det väldigt små summor brukar jag låta det vara (har en del som handlar på Tradera och betalar 19kr i frakt två gånger och liknande. Sedan pytsar jag iväg den där potten vid årets slut till Unicef.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.