Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Enskild näringsidkare – Handelsbolag – AB

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97033
    precis en san
    Deltagare

    Har under ungefär 10 år drivit mitt företag som enskild näringsidkare och har nu börjat fundera lite över om jag ska ändra det till ett AB. I vilken form driver ni andra era företag. Fördelar, nackdelar med de olika formerna skulle jag gärna vilja höra av er som har erfarenhet.

    #132876
    Parvelito
    Deltagare

    Jag föredrar AB eftersom man då till att börja med håller isär affärer och sin privata ekonomi mycket bättre.

    AB ger lite större utrymme för att skatteplanera, men det är inga stora skillnader. AB ger en del småtrevliga möjligheter till att spara kapitalet i företaget och ha som en pensionsförsäkring så småningom.

    #132883
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Håller med Berra. Varje natt jag går och lägger mig ångrar jag att jag inte startade ett AB istället för en enskild firma. Fast jag skriver så här så du ska förstå att jag verkligen förutspråkar AB före allt annat som finns:);):

    AKTIEBOLAG!!!

    #132919
    Tina
    Medlem

    Jag började som enskild firma och gick över till AB efter ett par år. Jag tycker precis som Parvelito att det är enklare att hålla isär företaget från det privata nu. Dessutom har man ju utdelningen som man kan plocka ut med lite mindre skatt.

    Dessutom är man ju anställd, vilket gör kontakten med tex Försäkringskassan mycket enklare (föräldrapenning var en mardröm med enskild firma).

    #132922
    fotofyndet
    Deltagare

    Ja jag är ju som många vet också en aktiv förespråkare för AB. Jag skänker en tacksamhetens tanke till min tillfälliga rättrådighet när jag bestämde att jag skulle byta bolagsform redan efter ett halvår som egen på heltid. Dessutom så blev det mer ett familjeföretag på kuppen då min sambo och sönerna blev delägare.

    Eftersom du har ett varulager som säkert är värt mer än minsta aktiekapital så går det ganska lätt att “köpa över” inkråmet i din EF till ett nybildat AB.

    #132930
    precis en san
    Deltagare

    Fotofyndet! Nu börjar det låta intressant! Hur menar du med detta?

    “Eftersom du har ett varulager som säkert är värt mer än minsta aktiekapital så går det ganska lätt att “köpa över” inkråmet i din EF till ett nybildat AB.”

    #132932
    fotofyndet
    Deltagare

    Jo jag menar som så att du sätter in 50.000 på ett konto i bolagets namn. Sedan köper ditt nya AB inkråmet i din EF, alltså varulagret i första hand, för så mycket som det är värt. Det värdet blir då en skuld som ditt AB har till dig, pengar som du kan ta ut utan att betala skatt. Det är ju inte lön utan betalning för varorna. I princip skulle du alltså kunna ta igen aktiekapitalet direkt, men det kan ju vara bra att ha lite kontanter i verksamhetn också. Det kan bli lite pyssel med momsskulder och annat, men om du kontaktar en revisor så kan de hjälpa dig med det där.

    Fördelen med att göra sådär är som sagt att varulagret förmodligen är värt aktiekapitalet, och att man normalt sett inte behöver göra någon kostsam värdering som man måste göra i fallet med apportegendom. Du som har butik kanske kan ha apportegendom också. PM:a mig om du vill ha tips på en revisionsbyrå som kan det där.

    #132933
    Majsan
    Deltagare

    Det finns många fler fördelar med att starta AB då det bl.a. numera inte är revisorstvång för “små” aktiebolag, vilket sparar in en hel del pengar. Samt de fördelar som alla andra förespråkar på forumet.

    Skatteverket har faktiskt helt kostnadsfria informationer för dig som har enskild firma och vill ombilda till AB. Informationsträffarna i Malmö-regionen törs jag däremot inte säga hur dom ser ut i dagsläget men dom brukar uppdateras regelbundet.

    Det finns även möjlighet till att boka ett personligt besök med Skatteverket där dom t.o.m. kan komma ut till ditt företag och ge informationen.

    Jag har tyvärr ingen bra erfarenhet av andra revisionsbyråer/bokföringsbyråer som gett information om detta och därför förespråkar jag faktiskt Skatteverket i dessa frågor. Detta går dom bl.a igenom på dessa träffar “Vi kommer att ta upp vad du bör tänka på när du ombildar din enskilda firma till aktiebolag. Vi går också igenom skattereglerna för ombildning, men inte övriga skatteregler.” För mer information om skatteregler för AB får man gå på ytterligare en träff.

    Här har du en länk till de informationsträffar som finns i dagsläget i din region, dock ser jag inte just nu att det finns “ombildning från enskild firma till aktiebolag” men det kommer garanterat. Klicka här på länken om du vill läsa mer: Informationsträffar Skatteverket

    #132940
    precis en san
    Deltagare

    Tack för mycket värdefull information!!! Ska försöka sätta mig in i det här lite mera och även försöka hitta en revisor till en inte alltför stor kostnad, vilket jag har förstått, skiljer sig mycket åt.

    #132944
    Plastskivor
    Deltagare

    Men du behöver ju ingen revisor numera för AB..
    Redovisningskonsult, typ, brukar det heta om det är nån som hjälper till med ekonomi.

    Att söka efter en revisor är väl som att gå till systemet och fråga efter champagne fastän man bara behöver ett mousserande vin.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.