Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Enskild firma VS Aktiebolag

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97099
    Olmas
    Deltagare

    Som jag fattat det så är det fördelaktigare med Aktiebolag då man betalar mindre skatt på den vinst man tar ut. Kan det stämma?

    Man kan dessutom ta ut vinst varje månad, fast det kan man väl iofs med enskild firma också, eller så är man snarare tvungen att göra det då man inte har nån lön.

    #133487
    Gustav
    Deltagare

    Den största fördelen är att du kan behålla pengarna i bolaget och bara betala den lägre bolagsskatten, istället för att skatta allt överskott på dig privat (om/när du tar ut pengarna så skattar du dock på dem privat, så du skattar två gånger kan man säga). I EF finns visserligen möjlighet att avsätta överskott till periodiserings- och expansionsfond, men det är lite bökigt och du skjuter egentligen bara en skatteskuld framför dig. Efter fem år måste du lösa upp fonden och det kan bli dyrt, om du under det året har en högre inkomst än du hade då du bildade fonden.

    Fördelen med ett AB är att du inte blir lika påverkad av progressiviteten i skattesystemet. Du kan ta ut precis så mycket lön att du aldrig behöver betala statlig skatt. Det blir mer fördelaktigt om du lägger din lön precis på brytpunkten. Vill du sedan ta ut mer pengar så kan du göra det som aktieutdelning istället för lön. Aktieutdelning räknas som inkomst av kapital och inte som lön.

    Allt handlar egentligen om att du inte vill betala värnskatt. Och det är enklare att undvika värnskatt om du har AB än EF. Men så länge som du tjänar under 32.000 kr/mån (ungefärligt belopp), så spelar det ingen större roll om du har AB eller EF. Om du däremot har höga inkomster och/eller ojämna inkomster över olika år, så är det mer fördelaktigt med ett AB.

    Det här var i förenklade drag. Det finns regler för hur mycket aktieutdelningar man kan ta ut, osv. För de flesta så blir det ingen enorm skillnad i skatt om man driver AB eller EF. Skattesystemet är utformat så att det ska vara rättvist oavsett bolagsform, även om det inte helt lyckas. Men det är alltså inte så enkelt som att “man betalar mindre i skatt med ett AB”.

    En annan fördel med AB framför EF är att ditt personliga ansvar är mer begränsat. En konkurs eller en dyr rättstvist kan bli extremt blodigt om du kör EF.

    #133489
    fotofyndet
    Deltagare

    Gustav har fått med det viktigaste, men jag tycker att man kan förtydliga lite med att om du är i uppbyggnadsfasen så kan det bli ganska svettigt att skatta fram pengar i en EF, pengar som du sedan binder i ditt nya lager.

    Sen finns det andra saker som talar för AB, tex att man i en EF betalar lägre egenavgifter preliminärt. Sedan stäms det där av och hamnar på följande års deklaration. Så om bestämmer dig för att börja med EF och byta till AB så kommer det att ställa till ett helvete på ren svenska på din privata deklaration i flera år framöver.

    Det enda jag kan se på rak arm som är fördel med EF är att om du har ett “vanligt jobb” och räknar med förlust i firman så får du under de första fem åren (var det när jag startade iaf) dra av förslust i näringsverksamhet från förvärvsinkomsten. Det kan vara fördelaktigt. Men det gäller som sagt bara om du har ett annat jobb också.

    #133502
    Olmas
    Deltagare

    @fotofyndet 31518 wrote:

    Så om bestämmer dig för att börja med EF och byta till AB så kommer det att ställa till ett helvete på ren svenska på din privata deklaration i flera år framöver.

    Då tolkar jag det som att det är bättre att från början starta ett AB (om man har den möjligheten).

    @fotofyndet 31518 wrote:

    Det enda jag kan se på rak arm som är fördel med EF är att om du har ett “vanligt jobb” och räknar med förlust i firman så får du under de första fem åren (var det när jag startade iaf) dra av förslust i näringsverksamhet från förvärvsinkomsten. Det kan vara fördelaktigt. Men det gäller som sagt bara om du har ett annat jobb också.

    Jo jag har ett annat jobb vid sidan om och tänkte köra denna enskilda firma eller AB vid sidan av.

    #133504
    Olmas
    Deltagare

    Tack för eran info! Alltid värdefullt för att ta rätt beslut.

    #133507
    nmn
    Deltagare

    @Gustav 31516 wrote:

    Allt handlar egentligen om att du inte vill betala värnskatt. Och det är enklare att undvika värnskatt om du har AB än EF. Men så länge som du tjänar under 32.000 kr/mån (ungefärligt belopp), så spelar det ingen större roll om du har AB eller EF. Om du däremot har höga inkomster och/eller ojämna inkomster över olika år, så är det mer fördelaktigt med ett AB.

    Brytpunkten för statlig skatt går i år vid en månadslön på 34.500:-
    Tjänar du mindre än så är skillnaden mellan EF och AB inte så stor under förutsättning att du tar ut pengarna som lön och inte skall ha kvar dem som arbetande kapital i verksamheten.

    #133512
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Nej men så lite tjänar man väl inte som en liten piss e-handlare:rolleyes::eek::o:rolleyes::p

    @nmn 31537 wrote:

    Brytpunkten för statlig skatt går i år vid en månadslön på 34.500:-
    Tjänar du mindre än så är skillnaden mellan EF och AB inte så stor under förutsättning att du tar ut pengarna som lön och inte skall ha kvar dem som arbetande kapital i verksamheten.

    #133516
    Skogstrollet
    Deltagare

    Vis, och rejält bränd, av erfarenhet måste jag säga att AB är det enda vettiga alternativet om man räknar med att göra okej vinst i bolaget.

    Går bolaget bra vill man förr eller senare ändå byta till AB, och har man då en annan bolagsform kan övergången bli riktigt kostsam.

    I vårt fall gick pengarna från handelsbolaget in som någon sorts egen insättning i aktiebolaget, men samtidigt beskattades som vinst i handelsbolaget, dvs direkt på oss delägare. Och jag hade vid den tiden ett vanligt heltidsjobb, så hela överskottet från firman åkte på marginalskatt på över 85%.

    Dessa pengar hade vi hellre använt till investeringar i aktiebolaget, men nu tvingas jag privat ge fogden över en halv miljon i skatt på pengar jag aldrig sett röken av. AB:t har förvisso en skuld till mig, men efter 85% skatt är den skulden inte särskilt imponerande.

    Andra argument för AB är de vanliga; fler avdrag blir tillgängliga eftersom en del avdrag bara gäller anställda (vilket du ju med automatik blir som AB-ägare), aktieutdelningsmöjligheter, samt jobbskatteavdraget som sänker den effektiva inkomstskatten med några procent. Nu kanske faktumet att egenavgifterna är lägre än sociala avgifter är en kompensation för uteblivet jobbskatteavdrag, isåfall är det kanske inget bra argument :)

    #133525
    Tomas
    Deltagare

    Skogstrollets erfarenhet låter inget kul. I tidningen Driva eget stod för en tid sedan om AB/EF och det jag lade på minnet är att istället för att ombilda kan man starta ett AB parallellt med EF. Det fanns fördelar med det, kan vara något att undersöka och överväga när det blir aktuellt. Kanske kan man på det viset undvika en del av nackdelarna då?

    #133531
    Tina
    Medlem

    Jag ändrade från EF till AB 2010 och revison fixade det med flyttning av expansionsfonder. Jag behövde inte skatta extra utan den flyttades bara över. Jag vet inte exakt hur det gick till för det var rätt krångligt. Men det är absolut värt att anlita någon som har koll om man går från EF till AB.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.