Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Revisionsplikt?

Etiketter: ,

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96963
    Olmas
    Deltagare

    Jag har förstått att revisionsplikten är borttagen ifall omsättningen är under en viss nivå (eller något liknande…).

    Låt säga att man driver ett företag där kriterierna är uppfyllda för att slippa revisionsplikt, vad innebär då detta?

    1) Man behöver ingen revisor?

    2) Man behöver inte ha någon bokföring och således behöver man inte redovisa något för staten?

    3) Man måste bokföra och redovisa men man behöver inte ha någon revisor?

    Jag är inte alls insatt i det här, så därav mina frågor.

    #133579
    Magnus
    Deltagare

    Antar du pratar om AB för 50000:-

    nr.3 är rätt: “3) Man måste bokföra och redovisa men man behöver inte ha någon revisor?”

    Är av den uppfattningen att det är bra att ha en revisor som gör bokslut & deklaration.
    Då ser det bra ut samt att de kan svara på frågor.
    Det kostar io för sig.

    #133580
    Majsan
    Deltagare

    1) Om man uppfyller kriterierna för att inte ha någon revisor så behöver man ingen. Kriterierna ser du nedan

    2&3) Ursäkta min hårda kommentar men. Det var nästan den dummaste frågan jag någonsin läst på forumet. Givetvis måste du som företagare fortfarande sköta din bokföring i god redovisningssed och även betala/redovisa dina skatter och avgifter.

    Vilka aktiebolag kan välja att inte ha revisor?
    Det är bara små privata aktiebolag som kan välja att inte ha revisor.
    Ett aktiebolag måste ha revisor om det når upp till minst två av dessa värden för vart och ett av de två senaste räkenskapsåren:
    •fler än 3 anställda (i medeltal)
    •mer än 1,5 miljoner kronor i balansomslutning
    •mer än 3 miljoner kronor i nettoomsättning

    Ett moderbolag i en koncern måste ha revisor när ovanstående gränsvärden uppnås i koncernen.

    Beräkningen av gränsvärdena avseende revisorer ska enligt Bolagsverkets uppfattning ske på samma sätt som beräkningen av gränsvärdena inom redovisningslagstiftningen, med den enda skillnaden att gränsvärdena är högre inom redovisningslagstiftningen (mindre och större företag).

    Kravet på årsredovisning finns kvar
    Årsredovisningen måste fortfarande skickas in inom sju månader från räkenskapsårets slut. Det måste vara en fullständig årsredovisning som bland annat följer kraven i årsredovisningslagen på hur den ska vara uppställd.

    Handelsbolag och kommanditbolag med juridisk person som delägareEtt handelsbolag eller kommanditbolag med minst en juridisk person som delägare och som inte når upp till minst två av dessa värden för vart och ett av de två senaste räkenskapsåren kan välja att inte ha någon revisor:
    •fler än 3 anställda (i medeltal)
    •mer än 1,5 miljoner kronor i balansomslutning
    •mer än 3 miljoner kronor i nettoomsättning.

    Observera att ett handelsbolag eller kommanditbolag utan juridisk person som delägare oftast inte behöver ha någon revisor.

    Enskild firma däremot har ju ingen redovisningsplikt till bolagsverket utan endast gentemot Skatteverket oavsett om man har revisor eller ej.

    #133581
    Majsan
    Deltagare

    @Magnus 31620 wrote:

    Antar du pratar om AB för 50000:-

    nr.3 är rätt: “3) Man måste bokföra och redovisa men man behöver inte ha någon revisor?”

    Är av den uppfattningen att det är bra att ha en revisor som gör bokslut & deklaration.
    Då ser det bra ut samt att de kan svara på frågor.
    Det kostar io för sig.

    AB för 50 000 kr har inte någon relevans då det även kan vara ett AB med 100 000 kr eller mer i aktiekapital. Revisorsplikten har ingen begränsning på den delen utan kriterierna kan du läsa i mitt förra inlägg.

    Är man själv insatt i bokslut och deklaration så anser jag inte att man över huvudtaget behöver en revisor som bara kostar pengar. Svaren på de frågor man har kan man få på andra ställen helt gratis.

    #133614
    Olmas
    Deltagare

    Tack för informationen!

    Hade dock hoppats på nr 2 :rolleyes:

    #133620
    fotofyndet
    Deltagare

    Precis som Majsan säger så ska man komma ihåg att det är precis samma regler som gäller avseende att sköta redovisning och förvaltning, oavsett om man har revisor eller ej. Jag har hört många som tidigare har använt samma förevändning att inte ha AB, för det låter som att om man har EF så får man strunta i allt vad bokföring heter, men så är det ju givetvis inte.

    Jag är av samma åsikt som Magnus att jag tror att det är en fördel att ha en revisor, bla tror jag det kommer att vara en fördel om bolaget behöver låna pengar på banken. Sedan TROR jag även att Skatteverket kommer att fokusera sina revisioner på bolag som saknar revisor, men det har de ju själva hävdat att så inte är fallet.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.