Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Ingående saldo vs ingående balans

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97159
    HakanBrakan
    Deltagare

    Alla ekonomi system har två parametrar för ingående värde på ett konto vid årets början. Ingående saldo och ingående balans. Kan ni förklara skillnaden för jag begriper inte varför det ska vara två värden och vad vad respektive värde representerar.

    Tack på förhand Håkan.

    #134045
    danielandersson
    Deltagare
    #134071
    HakanBrakan
    Deltagare

    Om jag tolkar detta rätt så är det såhär:

    Ingående saldo = Det beloppet som finns på kontot vid en viss tidpunkt t.ex 2011 Q3.
    Ingående balans = Det beloppet som finns på kontot vid räkenskapsårets början.

    Ingående saldo beräknas såhär då:
    Ingående saldo = Ingående balans + debet – kredit (vid angiven tidpunkt)

    Ingående balans borde bara finnas på 1000 – 2999 konton och på övriga konton borde detta vara 0 kr vi årets början.

    Ingående saldo finnas på alla konton vid en viss tidpunkt.

    I början av året är ingående balans = ingående saldo.

    Tolkar jag detta rätt?

    #134122
    Macondax
    Deltagare

    @HåkanBråkan 32162 wrote:

    Om jag tolkar detta rätt så är det såhär:

    Ingående saldo = Det beloppet som finns på kontot vid en viss tidpunkt t.ex 2011 Q3.
    Ingående balans = Det beloppet som finns på kontot vid räkenskapsårets början.

    Ingående saldo beräknas såhär då:
    Ingående saldo = Ingående balans + debet – kredit (vid angiven tidpunkt)

    Ingående balans borde bara finnas på 1000 – 2999 konton och på övriga konton borde detta vara 0 kr vi årets början.

    Ingående saldo finnas på alla konton vid en viss tidpunkt.

    I början av året är ingående balans = ingående saldo.

    Tolkar jag detta rätt?

    Såg jag inte helt fel, så stämmer det (klass 1 och 2 är ju för balansräkningen, och det är endast här du kan ha några pengar vid årets början (räkenskapsårets början)).

    Nån med AB får gärna kontrollera…

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.