Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Eniro.se – fula metoder?

Etiketter: 

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97198
    fotofyndet
    Deltagare

    Upptäckte imorse att mitt privata mobiltelefonnummer låg på Eniro som nummer till företaget. Gick på “Ändra uppgifter” och la in företagets nummer och angav mig själv som kontaktperson.

    Nu för några minuter sedan ringde Eniro upp. Försäljaren började prata på om paket hit och dit med Eniro, telefonkatalogen, 118100 och nåt mer. Jag avbröt med att jag var inte intresserad av att köpa till något, utan endast ändra den felaktiga uppgifter som redan finns ute. Fick då till svar att det minsta paketet, det vi ligger på idag, kostar 1995:- per år.
    “Så du menar att det kostar mig 2000 kr att vara sökbar på Eniro?”
    “Inte bara Eniro.se utan…”
    “Stopp, svara bara ja eller nej”
    “…………ja….”
    “Det kan du glömma!”
    “Det finns inget som är kostnadsfritt längre, så då kommer ni att bli borttagna från Eniro”
    “Jag hör vad du säger, jag tror dig inte men jag accepterar det i så fall”

    Så om ni vill ha tag i oss så kommer vi inte att finnas på Eniro inom kort. :D Om vi ligger kvar så känner jag att det är nära till att driva detta vidare.

    Får man verkligen göra affärer på det här sättet?

    #134549
    Per Nilsson
    Deltagare

    Vilka skojare.

    Hoppas nu bara att de inte skickar en faktura till dig.

    #134552
    Parvelito
    Deltagare

    I grunden är problemet att så många istället för att ha egna säljare anlitar diverse olika telemarketingföretag som får företräda dem. De i sin tur anställer unga och oerfarna människor med vanligen en ren provisionslön och utan kollektivavtal. Är man under 25 är det halv arbetsgivaravgift, arbetslösheten bland unga är stor, så man tar det jobb man får, till vilken usel betalning som helst. Ingen som jobbar där gör det med något slags tro om att man skall vara kvar där länge. Och även om man blir kvar länge byter man hela tiden uppdrag och representerar nya företag. Att bygga långa kundrelationer är något som ingen tjänar något på, det handlar bara om att blåsa kunden så mycket man kan, få sin provision, och sedan kasta sig över nästa tänkta offerlamm.

    Och det är inte små företag som gör så här, utan stora respekterade och börsnoterade företag, inte sällan börsnoterade och/eller med statligt ägande som Eniro, Telia och Boxer. Sverige har blivit ett ruttet land att leva i, och ingen verkar kapabel att återupprätta vår heder som nation.

    #134554
    Croona
    Deltagare

    Eniro däremot tror jag har sina egna säljare.

    #134560
    fotofyndet
    Deltagare

    Ja Berra, du har rätt, i många fall är det så. Jag vet flera som har jobbat åt ett stort telemarketingföretag här i krokarna som har vittnat om både anställningsvillkor och annat.

    Hur det är med Eniro vet jag inte, men jag känner att nu har de skitit i det blå skåpet, så nu ska jag hålla koll och om vi inte blir borttagna så ska jag ringa och fråga varför man kommer med grundlösa hot.

    #134561
    basse1985
    Deltagare

    “Sverige har blivit ett ruttet land att leva i, och ingen verkar kapabel att återupprätta vår heder som nation.”

    Skämtar du?:)

    #134570
    Parvelito
    Deltagare

    @basse1985 32697 wrote:

    “Sverige har blivit ett ruttet land att leva i, och ingen verkar kapabel att återupprätta vår heder som nation.”

    Skämtar du?:)

    Näe, jag skämtar inte. På fullaste allvar är det ju faktiskt viktigare för politikerna att i första hand diskutera vems fel det är att det finns en arbetslöshet. I andra hand diskuterar man vilken ersättning de skall ha, och om tiden räcker till (vanligen efter 4-5 timmar av en partiledardebatt) så kan man börja prata om vad man skall göra åt den, eller så kastar någon in en ny fråga som man kan börja påstå är någon annans fel och vad det kostar.

    Det är en av anledningarna till att man ännu inte gjort något åt alla oseriösa TM-bolag och bedragare som skickar bluffakturor. Det är ännu inte färdigresonerat om det var de blåa eller rödas fel att det blev så, och man har inte riktigt klart för sig vad det kostar heller. Det måste kanske tillsättas en utredning. Och under tiden fortsätter eländet…

    (Det blev mycket OT i det här, men på sätt och vis hör det ihop).

    #134577
    basse1985
    Deltagare

    Flytta till USA och inväta SOPA och PIPA lagarna att tillträda.

    Då får du känna på ruttet land. :)

    Sverige är bland de bättre länderna. Byråkratin ställer till det överallt. Politiker är inte mer än människor, vi röstare är en flock som röstar som de stora företagen vill utan att vi vet om det.

    Hela världen är rutten!

    #134578
    pete
    Deltagare

    Det må vara sant, men att det gör knappast Sverige till ett ruttet land att leva i. Oseriösa bolag och bedragare finns, som du säkert vet, i alla länder på jorden. Jag skulle snarare säga att Sverige tillhör ett av de bättre områdena att befinna sig i det avseendet. Detta säger jag helt utan empiri, endast baserat på mina egna erfarenheter av att ha bott i olika delar av världen samt att ha rest en del.

    Sedan undrar jag även vilken heder Sverige som nation har att upprätta? I mina ögon hade idealet vara att avskaffa nationsstater, och jag vet inte ens hur man kan känna heder över en nationsstat. Är det det fysiska, geografiskt avgränsade området du syftar till? Folket som lever där (isf, bara de svenska eller alla)?

    Om du menar att du är missnöjd över det politiska systemet som styr vårt land, så håller jag med dig. Men jag vet inte i vilken grad det var bättre förut. Även här tycker jag att det utopiska idealet vore att radikalt omstrukturera, istället för att sträva bakåt i tiden för att det var bättre förr.

    Nu blev detta sjukt Off Topic. Angående Eniro och säljare i allmänhet så undrar jag varför folk öht är villiga att ingå avtal och/eller lyssna på vad säljare har att säga över telefon. 99% av alla försäljare säger jag vänligt nej till och lägger på. Om man tvunget vill ha något är det väl bara att be dem skicka en offert på mail, så man har ett tydligt underlag att utgå ifrån. Företag som inte kan göra det, är ändå inte värda att göra affärer med i mina ögon.

    #134579
    fotofyndet
    Deltagare

    @pete 32714 wrote:

    Nu blev detta sjukt Off Topic. Angående Eniro och säljare i allmänhet så undrar jag varför folk öht är villiga att ingå avtal och/eller lyssna på vad säljare har att säga över telefon. 99% av alla försäljare säger jag vänligt nej till och lägger på. Om man tvunget vill ha något är det väl bara att be dem skicka en offert på mail, så man har ett tydligt underlag att utgå ifrån. Företag som inte kan göra det, är ändå inte värda att göra affärer med i mina ögon.

    Om du menade att jag lyssnade på vad säljaren hade att säga så var det alltså inte så. Jag ville ändra en felaktig uppgift via hemsidan, Eniro ringde upp och försökte lura brallorna av mig.

    Men som sagt, tråden spårade ur riktigt rejält. Jag förstår var Berra ville komma med att en del i det här problemet ligger i att man outsourcar tm-arbetet till olika företag med klart tveksam moral, både när det gäller försäljningen och villkor för anställda.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.