Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Kan man handla lager för all vinst?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97208
    jonthee
    Deltagare

    Raderat pga. ev. försäljning.

    #134664
    bloggus
    Deltagare

    >> Kan man handla lager för all vinst?

    Klar du kan, men du måste betala skatt på vinsten.

    Se denna tråd med just liknande fråga:
    http://www.ehandel.se/forum/ekonomi-foeretagande/3095-skatt-och-lager.html

    #134668
    fotofyndet
    Deltagare

    @jonthee 32805 wrote:

    Hej,

    Jag vill börja med att tacka för ett bra forum, det verkar vara en väldigt bra och positiv ton här samt många erfarna! =)

    Jag har byggt upp en hemsida/e-butik i 3 månader och nu är den äntligen klar!

    Jag har sedan 2-3 år tillbaks köpt in ett lager (privat), som är värt några tusen ut till kund.

    Jag tänkte nu registrera mig för F-skatt och momsregistrering (är det allt som behövs?, registrering på verksamt .se? Ska man registrera e-tjänster hos Skatteverket.se likväl?).

    Ja det var många frågor här, men jag försöker ta dem en efter en. Ja, det räcker för att komma igång. Har du en enskild firma behöver du inte registrera dig som arbetsgivare förrän du har någon fler anställd.

    @jonthee 32805 wrote:

    Eftersom jag redan har annat arbete så vill jag inte ta ut någon lön alls på 2 hela år, är det då möjligt att köpa in lager (varor) för ALLTING man går med vinst?

    Som bloggus säger så måste du ändå betala skatt för vinsten, alltså i ditt fall egenavgifter och källskatt. Därefter blir det en egen insättning i firman igen. Detta för att lagervärdet är en tillgång, precis som ett bankkonto eller en kassakista.

    @jonthee 32805 wrote:

    Är det så enkelt att momsen blir noll i slutändan?

    Om momsen blir noll i slutändan har du gjort dåliga affärer hela året, för det skulle ju innebära att du har sålt varorna för samma summa som du köpte in dem för. Så där får du tänka om.

    @jonthee 32805 wrote:

    Om jag har förstått det korrekt så kan jag börja sälja det lager jag har och inhandla nya varor från utlandet (betala 12% tull också? kan man göra det per år om man samlar ihop allt man köpt in?)

    Tullen betalar man vid importtillfället, ofta i förskott i början. Det är vanligt att fraktbolaget tar hand om den biten. Vilken tull det är beror på vilka varor du ska sälja.

    @jonthee 32805 wrote:

    och därefter slår momsen (utågende + ingående) ut varandra, den blir noll i slutändan?

    Som sagt så är det inte så stor sannolikhet att du lyckas med det. Men å andra sidan, köper du in för mer än du säljer, alltså om den ingående momsen överstiger den utgående, så får du tillbaka pengar av farbror staten.

    @jonthee 32805 wrote:

    För jag tänker inte ta ut lön, de enda utgifterna blir varor/frakt + tull + frakt/paket/frimärken osv.? Lokal, Internet och övrigt har jag givetvis hemma och tänker utnyttja, finns det avdrag att göra där i sådana fall? Fast det kanske inte går eftersom jag ändå inte tänker ta ut lön (betala skatt?).

    Att dra av för lokal i hemmet är riktigt svårt om man har enskild firma. Sök på forumet, det finns mycket skrivet om det. Även Skatteverket har en del bra publikationer om det ämnet.

    @jonthee 32805 wrote:

    Hur gör man lättast bokföringen? Kan jag endast spara kvitton på inköp samt kvitton på försäljningen? Och därefter automatiskt skriva “NOLL” i slutändan?

    Nej, varenda transaktion du gör ska bokföras.

    @jonthee 32805 wrote:

    Som ni ser så avser jag att hålla detta väldigt enkelt, köpa in och sälja i 2 år så att man har ett stadigt lager, det finns inte pengar att köpa in ett riktigt lager just nu, på en gång.

    Tänkte också, hur gör man med den procentsats som försvinner när det gäller kortbetalningar, kan man bortse från denna eller måste den bokföras?

    Den måste bokföras som en bankavgift eller liknande.

    Lycka till.

    #134672
    jonthee
    Deltagare

    Tack så mycket för svar, var det jag tänkte.

    #134674
    jonthee
    Deltagare

    fotofyndet: Tack för ett bra och utförligt svar! Som du ser så har jag inte läst på väldigt mycket om detta.. Det jag inte hade en aning om var skatt på vinsten även om man inte plockade ut lön, varav jag dåligt formulerade att momsen blir noll i slutändan.

    Detta får bli till ett senare tillfälle känner jag, ett startkapital 10 gånger det jag har nu är att inrikta sig på, då har man grund för att komma igång =)

    Tack återigen!

    #134676
    hansanders
    Deltagare

    @fotofyndet 32810 wrote:

    Om momsen blir noll i slutändan har du gjort dåliga affärer hela året, för det skulle ju innebära att du har sålt varorna för samma summa som du köpte in dem för. Så där får du tänka om.

    .

    Om du ökar ditt lagerinköp med samma pengar som du gör vinst, så kommer du inte att betala in någon moms.
    Men i slutänden, när du sålt av ditt lager, så blir det att betala moms i alla fall.
    Ett par råd: Tänk inte momsen som en finansieringsmöjlighet, inte heller som en kostnad.
    Skjut inte skatten framför dej, den kommer ifatt tids nog….
    ( Våra politiker brukar ju säga att det är kul att betala skatt.)

    #134677
    fotofyndet
    Deltagare

    @hansanders 32818 wrote:

    Om du ökar ditt lagerinköp med samma pengar som du gör vinst, så kommer du inte att betala in någon moms.

    Jo jag sa ju det senare också, men å andra sidan, vad är oddsen att man lyckas med en sån manöver?

    #134681
    Parvelito
    Deltagare

    Problemet är inte att betala skatt. Problemet är att lyckas så bra att man har en vinst som det skall betalas skatt på redan första året. Det är inte många deltidsshoppar som lyckas med det. Datorer, webshop, webhotell, inlösenavtal, lagerhyllor, packbord, emballage, papper, skrivare, etiketter, toner, försäkring, el, sophantering, reklamationer, frakter till dig, tull, speditionskostnader, dina egna transporter, pärmar och inte minst marknadsföring kostar en del.

    Skulle du få en riktigt bra start för att du är duktig och ambitiös utöver det vanliga och har en rackarna bra affärsidé så är skatteproblemet inte gigantiskt stort att komma runt om har ordning på papperna och är ute i god tid. Man kan ombilda till AB, periodisera en del, göra en del avskrivningar etc så att det blir hanterligt. Det är ett långt mycket mindre problem för de allra flesta jämfört med att få något över.

    #134710
    Majsan
    Deltagare

    Du som enskild näringsidkare kallas inte anställd i företaget. Det du tar ut i ersättning är inte heller kallad lön utan eget uttag. Ett eget uttag påverkar endast tillgångarna och inte nettointäkten i företaget. Nettointäkten är den som egenavgifter och skatt beräknas på. Se hjälpblankett SKV4315 för att räkna ut din beräknade nettointäkt för beskattningsåret.

    Tänk också på att den eventuella momsen du betalt för de varor du för några år sedan köpt som privatperson inte är avdragsgill om du tar in dom i din enskilda firma. Som privatperson kan du inte sälja till ett företag med moms eftersom en privatperson inte är momsregistrerad, och därmed har företaget ingen avdragsrätt för moms, utan hela kostnaden (inköpet) blir en kostnad).

    Gällande bl.a lokal i hemmet kan du precis som Fotofyndet skriver läsa på forumet och även i skatteregler för enskilda näringsidkare dock för taxeringsåret 2011, men i mitten på februari kommer 2012.

    Med tanke på dina frågor om bokföring vill jag bara hänvisa dig till bl.a broschyren ovan men även Bokföringsnämndens hemsida. Där har du bl.a en handledning i bokföring “Att föra bok“, mycket nyttig att läsa eller lära sig reglerna innan man startar bolag. Du kan även läsa mer på Skatteverkets hemsida. Har man ingen aning om vilka bokföringsregler som gäller och inte någon bokförare/revisor så kan man råka riktigt illa ut. Bokföringsbrott är inte att leka med, dock bara för att du lejer ut bokföringen till någon annan så är det alltid du i slutändan som företagsledare som har ansvaret.

    Ändring har dock skett så måste man inte spara sin bokföring i 10 år längre utan det räcker gott och väl med 7.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.