Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande ruta 570 Specifikations nummer i KU21?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97275
    Magnus
    Deltagare

    Håller på och fyller i Inkomstuppgifter för året 2011 på blankett KU21.
    Den kräver att jag fyller i ruta 570 Specifikations nummer.
    Fattar inte vad de syftar på?

    Har fyllt i kontant bruttolön, avdragen skatt, namn, adress, person-nr och uppgiftslämnare.

    Är tacksam för hjälp.

    #135264
    fotofyndet
    Deltagare

    1 om det är den första. Ett löpnummer större än 0.

    #135267
    Magnus
    Deltagare

    Tack för svaret.
    Jaha förstod inte riktigt syftet med att skriva nr.1 är tanken om man skickar en rättelse att man skriver nr.2 då :)

    #135277
    Magnus
    Deltagare

    Nu har fyllt i alla uppgifter.
    Skickade in uppgifterna, upptäckte att jag hade fyllt i nettolön istället för bruttolön.
    Gör då en rättelse, då får jag en dubbel inmatning på lönen.
    Hur rättar jag till detta enklast.

    Vilken tur att jag inte började sista dagen med detta.

    #135279
    Majsan
    Deltagare

    @Magnus 33491 wrote:

    Tack för svaret.
    Jaha förstod inte riktigt syftet med att skriva nr.1 är tanken om man skickar en rättelse att man skriver nr.2 då :)

    Om du skall sända in en rättelse på en tidigare inlämnad kontrolluppgift med spec.nr 1 så måste du lämna rättelsen på spec.nr 1 också. Skulle du lämna för spec.nr 2 är risken att den går in som en ny kontrolluppgift, dvs den anställde får två kontrolluppgifter från dig istället för 1.

    #135310
    Magnus
    Deltagare

    Tack Majsan!!
    Du är en klippa när det gäller skattefrågor.
    // Magnus

    #135313
    Majsan
    Deltagare

    Förlåt att jag hade ett väldigt kort svar från början men var upptagen med familjen. Men här kommer svaret på din fråga om rättad kontrolluppgift.

    När du gör en rättelse av en kontrolluppgift måste du göra enligt följande:
    Gå till registrera lön – Välj uppgiftslämnare (ditt företag).

    Du kommer då in i ett blankt fält där du skall uppge personnr osv för anställd, men eftersom du redan har en inskickad KU men med fel uppgifter klickar du på sök.

    Markera den anställde som du vill ändra lönen för. Då kommer du in i första kontrolluppgiften som du redan lämnat till SKV. I ruta 40 högst upp anger du rättelsedatum, dvs det datum du rättar kontrolluppgiften t.ex. 120130. Mata in alla nya uppgifter (OBS! så som den skulle sett ut från början) som det skall vara och klicka spara.

    Sen väljer du arkiv – skapa fil. Du får då en fråga om du vill skapa fil för samtliga kontrolluppgifter eller endast för nytillagda eller rättade kontrolluppgifter. Välj “nytillagda eller rättade kontrolluppgifter”

    Vips så har du två nya filer som du skickar med filöverföringstjänsten till Skatteverket.

    Lyckas du inte av någon anledning – Hör av dig så hjälper jag dig :)

    #135315
    GregerA
    Deltagare

    @Magnus 33503 wrote:

    … Vilken tur att jag inte började sista dagen med detta.

    Du är ju verkligen ute i god tid. En hel dag. :D

    Det är skönt att ha ett löneprogram som genererar allt det där, så att det bara är att skicka in filen.

    #135316
    Majsan
    Deltagare

    @GregerA 33543 wrote:

    Du är ju verkligen ute i god tid. En hel dag. :D

    Det är skönt att ha ett löneprogram som genererar allt det där, så att det bara är att skicka in filen.

    Jag skickade in alla KU:n i början på januari :) Skönt att få skiten gjord på en gång

    #135317
    Magnus
    Deltagare

    Bockar o bugar för svaret.
    Får ta tag i detta imorgon.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.