Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Avdrag för månadskostnad av e-butik?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97290
    Majkee
    Deltagare

    Tjena,

    Nu här på forumet och har en liten fråga. Kanske en dum sådan med ett givet svar men frågar så man är på den säkra sidan.
    Har reggat min firma (förra veckan) och sitter och räknar på lite kostnader osv.
    Kommer ju bedriva e-handel och undrar över månadskostnaden för min e-butik. Den är avdragsgill antar jag, eller?
    Hur är det med andra kostnader runt e-handel så som transaktionsavgifter vid kortbetalning eller avgifter vid fakturabetalning? Är dessa avdragsgilla? Brukar också vara en engångskostnad vid uppstarten av en fakturatjänst. Går den att dra av?
    Några andra kostnader kring e-butiken som man skall tänka på och som går att dra av?

    Stort tack på förhand!
    /Mikael

    #135468
    Parvelito
    Deltagare

    Jag rekommenderar dig att läsa lite om bokföring och redovisning. Det finns något som heter bokföringsnämden som har en del bra material.

    Principen för företag är att man summerar alla intäkter, och alla kostnader, och differensen där emellan är ett resultat som man betalar skatt på. Det betyder att alla kostnader som är hänförliga till företagets verksamhet är “avdragsgilla”. Det finns lite specialer, t.ex. vid representation och möjligheter att kvitta förluster i näringsverksamhet mot annan förvärvsinkomst, men för sådant bör man ta hjälp av någon som kan reglerna och som kan sätta sig in i din redovisning.

    #136219
    vegen
    Medlem

    Ett tips, köp en kod som redan är klar så slipper du månadskostnaden. Jag hade först E-butik som delvis var sämre och var svårare att sokmötoroptimera eftersom den var byggd med frames. Plus att en kod som du själv äger blir en tillgång om du vill sälja din ebutik i framtiden.

    Så om du inte inte har skrivit på avtalet, kolla runt och hitta något annat företag som inte har någon månadskostnad och där du äger koden själv.

    Det var inte svaret på frågan, men jag ville bara ge tipset :)

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.